گزارش پنل فعالان حوزه بلاکچین در اینوتکس ۲۰۲۲؛ بهترین رگولیشن کاستن آن است

صبح امروز یازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس که توسط پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود، با حضور ۴۰۰ شرکت استارتاپی و دانش‌بنیان کشور آغاز شد. در حاشیه این نمایشگاه پنل‌های تخصصی با موضوع‌های مختلف برگزار می‌شود. یکی از این پنل‌ها مربوط به فعالان حوزه بلاکچین با موضوع چالش‌های توسعه ارز دیجیتالی در دولت و بخش خصوصی بود که با حضور کیومرث ‎اشتریان، دبیر سابق کمیسیون اجتماعی و دولت الکترونیکی هیات دولت و امیرحسین راد، مدیرعامل صرافی رمزارز نوبیتکس برگزار شد.

مهمانان این پنل عدم وجود چارچوب و بستر قانونی دقیق رگولاتوری و وجود ابهام در تصمیم‌ها را از مهم‌ترین مشکلات فعلان این حوزه به شمار آوردند و گفتند ایران در زمینه بلاکچین با اینکه از ۴ سال پیش آغاز کرده بود، هم‌اکنون از کشورهای منطقه همچون امارات عقب افتاده است.

در این پنل امیرحسین راد مدیرعامل صرافی نوبیتکس گفت: «به جز مصوبه ماینینگ هیات وزیران که پیش‌تر به تصویب رسیده، مصوبه خاصی در این حوزه وجود ندارد. با این وجود فعالان حوزه رمزارز توانستند به فعالیت خودشان ادامه دهند.»

مدیرعامل نوبیتکس با تشریح اینکه حوزه بلاکچین با عدم وجود قوانین شفاف در کشور رو به جلو حرکت کرده، بیان کرد: «این پیشروی احتمالا ناشی از این بوده که بخش‌هایی از حاکمیت با بخش خصوصی تعامل کرده و با فعالان این حوزه مدارا کردند و به ما اجازه کار دادند.»

راد تصریح کرد: جاهایی بیش از همه شاهد برخورد کوبشی از سمت دولت و رگولاتور (با فعالان این حوزه) بودیم که هجوم مردم در کشور برای خرید رمزارزها اتفاق افتاد. اوقاتی که این مارکت در رکود به سر می‌برد، مشاهده می‌کنیم که رگولاتور کاری به ما ندارد.

به گفته مدیرعامل نوبیتکس ۴ سال پیش وضع ایران در حوزه بلاکچین از امارات بهتر بوده است. راد تصریح کرد: فعالیت بلاکچینی در کشور امارات تا ۶ ماه پیش به طور کامل ممنوع بود؛ اما به تازگی بزرگترین پلیرها آنجا حضور پیدا کردند. حتی شرکت‌های ماینینگ هم در امارات وارد شدند، با اینکه این کشور آب و هوای گرم و خشکی دارد. ما ۴ سال پیش جلوتر وارد شدیم، اما نشد خوب عمل کنیم. در مقام اجرا به قدری سنگ‌اندازی شده که کسی انگیزه ندارد در صنعت ماینینگ قانونی فعالیت کند. به گفته امیرحسین راد قانون باید طوری باشد که هم رگولاتور و هم بخش خصوصی بتواند آسوده فعالیت کند.

از سمت راست: کیومرث ‎اشتریان، دبیر سابق کمیسیون اجتماعی و دولت الکترونیکی هیات دولت و امیرحسین راد، مدیرعامل صرافی رمزارز نوبیتکس

راد بیان کرد: من هیچ‌گاه درک نکردم ما که می‌توانیم انرژی را به بیت کوین تبدیل کنیم و ارزآور است، چرا هیچ وقت نتوانستیم ثمره‌ای از این صنعت را در کشور حس کنیم؟ با اینکه معامله اقتصادی‌اش واضح است. با اینکه به انتقال ارز در تحریم‌ها هم به کشور کمک می‌کند.

به گفته راد آن جایی که دولت می‌توانست بهتر عمل کند، در عوض ایجاد بیم می‌توانست یک فضای روشن‌تری را ترسیم کند. حتی نیاز به سندهای جزیی هم وجود ندارد. مدیرعامل نوبیتکس اعلام کرد: فقط اجازه بدهند بخش خصوصی با نوآوری در یک چارچوبی فعالیت کند. ما با اینکه زودتر شروع کردیم جایگاهی در منطقه نداریم از نظر رمزارزها.

در این مراسم عنوان شد در حدود ۱۲ میلیون نفر در ایران کاربر رمزارزها هستند؛ به عبارتی از هر ۸ نفر ایرانی، یک نفر در این فضا فعال است.

مدیرعامل نوبیتکس با بیان اینکه رگولاتوری می‌تواند همچون کشورهای پیشرفته با سرمایه‌گذاری روی ابزارهای نظارتی هوشمند باعث رشد حوزه بلاکچین شود، بیان کرد: اگر رگولاتور بودم نخست یک چارچوب با اصول حداقلی تنظیم می‌کردم. برای رگولاتوری بهتر است روی ابزارهای نظارتی هوشمند سرمایه‌گذاری کند تا ریسک‌هایش مدیریت شود. این موضوع بدون سرمایه‌گذاری روی رگ تک اتفاق نمی‌افتد. رگولاتور در این حوزه نمی‌تواند مثل حوزه‌های سنتی عمل کند، چون دائما در حال تغییر است. در دنیا در صنعت مالی، خود تنظیم گری توسط بخش خصوصی هم پیاده می‌شود که مثبت بوده است.

در بخش دیگری از این پنل، اشتریان، دبیر سابق کمیسیون اجتماعی و دولت الکترونیکی هیات دولت نیز گفت: بخشی از ترس دولت بابت جریاناتی مانند تامین مالی تروریسم و فشار ارزی است، اما ما بیش از ترس با ابهام در این حوزه مواجهیم. او ادامه داد: وقتی فضای اقتصادی مبهم باشد و رفتار بانک مرکزی با اطلاعات و دانش کافی نباشد، مشخص است که در این زمینه به مشکل می‌خوریم. نه تنها بانک مرکزی که وزارت اطلاعات نیز باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهد و دولت باید به دانش روز مجهز باشد.

اشتریان در بخش پایانی صحبت‌هایش بیان کرد که بهترین رگولیشن، کاستن رگولیشن است.

اسلایدی از این پنل. توضیح عکس: وضعیت رگولاتوری رمزارزها در دنیا. رنگ سبز: قانونی‌ترین؛ رنگ قرمز: به شدت بی‌قانون
link

مطالب مرتبط

خبرها

دادستانی ۱۳ پلتفرم را از فروش بلیط هواپیما منع کرد و سازمان هواپیمایی ممنوعیت را موقتا تعلیق کرد

براساس نامه‌ای که دادستانی صادر کرده، فروش بلیط هواپیما در ۱۳ پلتفرم از جمله علی‌بابا، اسنپ‌تریپ، فلای‌تودی، فلایتیو، مستربلیط و سفرمارکت ممنوع اعلام شده است.
براساس نامه‌ای که دادستانی صادر کرده، فروش بلیط هواپیما در ۱۳ پلتفرم از جمله علی‌بابا، اسنپ‌تریپ،…
خبرها

نشست رییس جمهور با فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی؛ درخواست برای توجه بیشتر به این عرصه

سید ابراهیم رییسی در چهارمین نشست رمضانی خود با اصناف و اقشار مختلف، بعد از ظهر شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ در نشستی، به گفت‌ و شنود با جمعی از فعالان کسب و کارهای فضای مجازی
سید ابراهیم رییسی در چهارمین نشست رمضانی خود با اصناف و اقشار مختلف، بعد از ظهر…
گلرنگ

مجوز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیرشرکتی گلرنگ صادر شد

صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیرشرکتی گلرنگ (Golrang CVC Fund) به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور با سرمایه ثبتی ده هزار میلیارد ریال (حدود ۱۶
صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیرشرکتی گلرنگ (Golrang CVC Fund) به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر…
خبرها

ممنوعیت پرواز چارتری در ایام نوروز

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت پروازهای چارتری در ایام نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: با ایرلاین‌های گران‌فروش برخورد می‌کنیم. محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان
رییس سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت پروازهای چارتری در ایام نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و گفت:…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم