برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

حفاظت از میراث زاگرس با مشارکت در طرح حمایتی به خاطر بلوط‌ها

کاربران باشگاه مشتریان دیجی‌کالا، دیجی‌کلاب، می‌توانند همزمان با روز جهانی محیط زیست به کمپین «به خاطر بلوط‌ها» بپیوندند و برای حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس اقدامات عملی انجام دهند.

 

این طرح با همکاری بنیاد الگن انجام می‌شود. این بنیاد از مدتی پیش اجرای طرحی با عنوان «دیده‌بان زاگرس» را آغاز کرده است. گسترش و مراقبت از جنگل‌های بلوط و سایر گونه‎های جنگلی سازگار با اقلیم مهمترین هدف این بنیاد است. همچنین آموزش به اهالی بومی منطقه برای زیست مسئولانه و ایجاد آگاهی موثر برای ارتقای زیستگاهشان هدف مهم دیگر آنهاست.

 

دیجی‌کالا هم تصمیم گرفته با ایفای نقش در زمینه مسئولیت اجتماعی خود در برابر محیط زیست، برای حمایت از مردم بومی منطقه زاگرس مخصوصا مناطق مستعد آتش‌سوزی، با همراهی کاربران خود به بنیاد الگن و این طرح بپیوندد.

 

تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که ضعف اصلی در بروز آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های بلوط زاگرس، نارسایی در مطلع شدن مراجع محلی و دشواری دسترسی سریع به وسایل مورد نیاز برای اطفای حریق است. در طرح به خاطر بلوط‌ها با رویکردی پیشگیرانه مراکز دیده‌بانی در ارتفاعات زاگرس، احداث و با وسایل مورد نیاز برای مهار سریع آتش تجهیز می‌شود. وجود این مراکز کمک می‌کند تا هم مراجع و منابع محلی از وقوع آتش‌سوزی سریع‌تر مطلع شوند و هم با دسترسی سریع‌تر به تجهیزات اطفا حریق در این مراکز، توزیع تجهیزات در محل وقوع حادثه به گروه‌های محلی و داوطلبی سریعتر انجام شود.

 

نحوه مشارکت در طرح به خاطر بلوط‌ها

 

در طرح به خاطر بلوط‌ها کاربران دیجی‌کلاب می‌توانند با انجام یکی از مأموریت‌های دیجی‌کلابی در فرصت حفاظت از نابودی هزاران درخت بلوط سهیم شوند. با مشارکت کاربران باشگاه مشتریان دیجی‌کلاب، اقلامی مانند دمنده‌ی هوا، لباس و کفش مناسب، بی‌سیم، کوله‌پشتی، دست‌کش، کلاه آفتاب‌گیر، هدلایت، بیلچه و … برای تجهیز مراکز دیده‌بانی تهیه می‌شود تا علاوه بر کنترل سریع‌تر آتش در ابتدای آتش‌سوزی، از بروز و گسترده شدن بسیاری از این حوادث جلوگیری می‌شود.

 

 کاربران می توانند از طریق دیجی‌کلاب با مشارکت در طرح «به خاطر بلوط‌ها» و اختصاص هر میزان از امتیاز های خود، بدون هیچ هزینه دیگری سهمی در تامین بیشتر تجهیزات مهار آتش داشته باشند. پس از تجمیع امتیازهای اختصاص داده شده به این طرح، دیجی‌کالا نیز کالاهای مورد نیاز برای تجهیز مراکز دیده بانی را تامین و برای بنیاد الگن ارسال خواهد کرد.

 

مشارکت در طرح به خاطر بلوط‌ها  (شرایط و راهنمای بازی را حتماً مطالعه کنید.)

چرا باید جنگل‌های زاگرس را حفظ کرد؟

جنگلهای زاگرس با قدمتی بیش از ۵۵۰۰ سال، ۴۰ درصد جنگلهای ایران را تشکیل می‌دهند و در بیش از ۱۱ استان کشور پراکنده‌اند. در دهه‌های گذشته حدود یک ششم مساحت این جنگل‌ها به دلیل آتش‌سوزی‌های پیاپی از بین رفته‌اند.

 

از جنگل‌های زاگرس می‌توان به عنوان میراث بین نسلی و ثروت ملی یاد کرد چرا که مجموعه جنگل‌های زاگرس، زیست بوم جمعیتی بالغ بر۱۰ میلیون نفر و ۸۰ درصد عشایر ایران، زیستگاه بیش از نیمی از دام کشور و همچنین حیات وحش کم نظیر ایران است. علاوه برآن جنگل‌های زاگرس تامین کننده ۴۰ درصد آب شیرین تولیدی در کشور هستند و درختان بلوط جزو شاخصه‎های این اقلیم به حساب می‌آیند.

به یاد عاشقانی که به پای جنگل‌های بلوط سوختند

سوم شهریور سال ۱۳۹۷، شریف باجور فعال محیط‌زیست همراه امید کهنه‌پوشی، محمد پژوهی و رحمت حکیمی‌نیا از جنگل‌بانان منطقه زاگرس برای مهار آتش در مراتع روستاهای پیله و سلسی مریوان راهی شدند اما آتش محاصره‌شان کرد و چنان سوختند که اجسادشان هم قابل شناسایی نبود. اینها تنها مردانی نبودند که عاشقانه جان خود را فدای درختان بلوط این سرزمین کردند؛ پیش از این مختار، یاسین و بلال از اعضای انجمن ژیوا در پاوه، البرز زارعی از انجمن کوهنوردی زاگرس، سیدمهدی حسینی از لردگان و …. از میان داوطلبان و مردم محلی با دمنده یا دستهای خالی برای خاموش کردن آتش راهی ‌شده‌ و باز نگشته‌ بودند.

 

مرگ این جوان‌ها به دلیل گستردگی و تعدد آتش‌سوزی و کمبود تجهیزات اطفای حریق در کشور رخ می‌دهد. جنگل‌های زاگرس هرسال با آتش‌سوزی‌های گسترده مواجه‌اند و تجهیزات موجود در کشور برای حل این بحران کافی نیست.

 

دیجی‌کالا امیدوار است تا با مشارکت عمومی مردم ایران گامی کوچک برای حمایت از این میراث گرانبها و تاریخی کشور برداشته باشد و با اتخاذ رویکرد پیشگیرانه بتواند پیش از وقوع حادثه آمادگی نسبی مردم محلی را برای روبرو شدن با این بحران تأمین کند.

مطالب مرتبط

قطعی اینترنت ایران
دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی