جلسه دوم معارفه سهام تپسی در فرابورس برگزار شد؛ منشی‌پور: قطعا به اهداف خود می‌رسیم

صبح امروز چهارشنبه ۱۸ خرداد، جلسه دوم معارفه سهام تپسی در فرابورس ایران برگزار شد. جلسه نخست این معارفه یک روز قبل، هفدهم خرداد در فرابورس برگزار شد و مدیران تپسی به تشریح دستاوردها و افق پیش روی شرکت پرداختند.

میلاد منشی پور، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل تپسی در ابتدای این مراسم گفت: «این حوزه کاری برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب است، چون رشد سریعی دارد.» منشی‌پور با اشاره به جدول سهامداری تپسی تشریح کرد: تپسی یک شرکت ۱۰۰ درصد ایرانی است. بیش از ۴۰ درصد سهام آن متعلق به مدیران و کارکنان شرکت، ۳۰ درصد مربوط به مجموعه خورشیدسان از گروه صنعتی سام، ۱۷ درصد دانش‌بنیان برکت و ۲-۳ سهامدار حقیقی خرد است.

منشی‌پور در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد درآمد ماهانه تپسی بین ۳۶ تا ۳۷ میلیارد تومان است که از کمیسیون سفرها حاصل می‌شود. به گفته او توسعه جغرافیایی در شهرهای گوناگون کشور، از اهم موارد تمرکز تپسی برای سال آینده است.

۵ تا ۶ میلیون سفر درون شهری دست نخورده باقی مانده است!

میلاد منشی‌پور در مورد شیوه عرضه گفت: «جزییات عرضه اولیه تپسی به این ترتیب برنامه‌ریزی شده که در ابتدا پنج درصد عرضه عمومی می‌شود و سهامداران تعهد دارند که همه درآمد آن را به شرکت بازگردانند. پس از آن نیز دومین عرضه به روش سلب حق تقدم است که آن هم قرار است همه تامین مالی صورت گرفته به شرکت عودت داده شود.»

میلاد منشی پور، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل تپسی

وی افزود: در یک ماه گذشته به پنج شهر جدید ارایه خدمات را شروع کردیم و در سه ماه آینده به ۱۳ شهر دیگر وارد می‌شویم. سال گذشته ۲۶۶ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشتیم و پیش‌بینی ما از درآمد عملیاتی سال آینده ۶۸۰ میلیارد تومان از محل کمیسیون است. البته ۷۰ درصد از درآمد نیز ناشی از رشد عملیات و ۳۰ درصد آن هم از رشد قیمت‌ها بوده است.

او ادامه داد: «در سه راند قبلی جذب سرمایه‌مان، همیشه برنامه توسعه داشتیم. هر وقت به سرمایه‌گذاران‌مان تعهد دادیم، چه از نظر درآمد یا توسعه به آن رسیدیم.»

منشی‌پور با اشاره به بازار بزرگ حمل‌ونقل در کشور گفت، ۵ تا ۶ میلیون سفر درون شهری در کل کشور دست نخورده باقی مانده که تاکسی‌های آنلاین می‌توانند آن را جذب کنند. اندازه بازار کماکان بزرگ است؛ در شهر تهران فقط روزانه ۲۰ میلیون سفر درون شهری انجام می‌شود که کماکان ۱۰.۵ میلیون آن با خودروی شخصی است.

مدیرعامل تپسی در ادامه جلسه معارفه سهام، به سرویس‌های جدید تپسی که قرار است در آینده نزدیک ارایه شوند اشاره کرد. «متوپیک»، پیک موتوری، «اتوپیک»، پیک ماشینی و «تپسی‌پک»، سرویس جدید انتقال بسته سازمانی، سرویس‌های جدید تپسی هستند که به گفته منشی‌پور قرار است به زودی رونمایی شوند. او همچنین خاطرنشان کرد که قرار است تپسی به سوپراپ تبدیل شود.

مدیرعامل تپسی در مورد تپسی‌پک گفت: ما بودجه جداگانه‌ای برای تپسی‌پک در نظر گرفتیم و از منابع عرضه اولیه صرف آن نخواهد شد. او در مورد رقبای تپسی‌پک گفت: «ما یک سال روی آن کار کردیم و سرویس لست‌مایل پستی است. به اعتقاد من تپسی‌پک قیمت مصرف‌کننده را پایین می‌آورد و هیچ رقیبی ندارد. تیپاکس و پست دارند این سرویس را ارایه می‌دهند که البته کیفیت خدمات‌شان پایین است و قیمت‌شان قابل رقابت با ما نیست.»

محمدرضا صادقی مقدم، نماینده مجموعه خورشیدسان (سهامدار تپسی) در بخش دیگری از این جلسه گفت: «مساله ارزش‌گذاری برای استارتاپ‌ها در دنیا حل شده است، اما چون در ایران تازه است، دائما در حال بنچ مارک با دنیا هستیم. امیدوارم بن بست استراتژی اگزیت باز شود.» صادقی مقدم در خصوص خروج احتمالی این مجموعه از ترکیب سهامداری تپسی پس از IPO گفت: «پیش از الزامات سازمان بورس هم پیشنهادمان این بود که از تپسی cash-out نکنیم. قرار نیست ما از ترکیب سهامداران تپسی با این IPO خاج شویم.» او در خصوص شبهاتی در مورد ارزش‌گذاری تپسی بیان کرد، مجموعه کاردان گزارش ارزش‌گذاری را آماده کرده، اما شرکت تامین سرمایه لوتوس نیز با ۱۰ درصد اختلاف به ارز‌ش‌گذاری که کاردان روی تپسی انجام داده، رسیده است.

صادقی مقدم در واکنش به اعدادی که رقبا از سهم بازار خود در بخش تاکسی‌های آنلاین اعلام می‌کنند، گفت: تعداد سفرها و اندازه بازار که رقبا در مورد یکدگیر اعلام می‌کنند، قابل استناد نیست؛ تنها مرجع رسمی وزارت کشور است که تا الان هم آماری را منتشر نکرده است.

محمدرضا صادقی مقدم، نماینده مجموعه خورشیدسان (سهامدار تپسی)

بهزاد اقبال خواه، نماینده مجموعه برکت گفت: «تیم تپسی واقعا منحصربفرد است. بیش از دو سال این فرآیند IPO شدن را طی کرد. خب اولین بودن این دردسرها را دارد. امیدوارم این چند روز آینده هم به خوبی بگذرد و شیرینی آن سختی این دو سال را به فراموشی بسپارد.»

اقبال خواه ادامه داد: «با اینکه ما کلی استارتاپ در پورتفو خود داریم، اما به نظرم حاکمیت شرکتی را تپسی به خوبی بلد است و می‌تواند به پورتفو ما هم کمک کند. این یک تیم جنگنده است، با توجه به رقیب قدرت‌مندی که دارد. به نظرم تپسی توانست خدمتی به جامعه بکند که ستودنی است. سهام تپسی برای مجموعه ما بسیار ارزشمند است.»

بهزاد اقبال خواه، نماینده مجموعه برکت

امیدواریم تجربه Grab تکرار نشود

دکتر مرادیان، نماینده بانک ملی از حاضران در این جلسه معارفه گفت در ادبیات ارزش‌گذاری ما زبان مشترکی با استارتاپ‌ها نداریم. او ادامه داد: تعداد سفرها در گزارش تپسی افشا نشده و دوست داریم بدانیم تعداد سفرها در حال حاضر پس از کرونا چگونه است؟ ما فکر می‌کنیم میزان درآمد چشم‌انداز ۵۰۰ میلیاردی سال ۱۴۰۲ برای تپسی خیلی دور از دسترس باشد. مرادیان تصریح کرد افزایش قیمت بنزین در آینده زود و افزایش قیمت خودرو چالش جدی برای درآمد تپسی است. دوست داریم تجربه Grab در شرق آسیا برای تپسی اتفاق نیفتد. گِرب عرضه اولیه شد، اما الان قیمتش به یک پنجم کاهش پیدا کرده است.

دکتر مرادیان، نماینده بانک ملی

هومن دمیرچی، هم‌بنیانگذار تپسی در پاسخ به چشم‌انداز رشد درآمد تپسی گفت هم‌اکنون در ۱۶ شهر حضور داریم و طبق گزارش‌ها به ۱۵۰ شهر پتانسیل ورود داریم. دمیرچی بیان کرد در شهرهایی که ما حضور نداریم کمیسیون اسنپ ۲۰ درصد است، اما برای ما ۱۵ درصد است و فکر می‌کنیم می‌توانیم به خوبی رقابت کنیم.

دمیرچی در پاسخ به این سوال که پول وارده از بورس چگونه می‌خواهد خرج تپسی شود، گفت: قصد داریم تا سال آینده وارد ۲۰ شهر جدید شویم. برای مثال در هر کدام از این شهرها باید شبکه‌سازی کنیم. باید مبلغی را در ابتدا هزینه کنیم و کمی هم از کمیسیون‌ها صرف نظر کنیم. برای مثال باید بیلبورد کار کنیم. دمیرچی همچنین اشاره کرد: «با شبکه راننده‌ها و مسافرانی که داریم، امیدواریم نرخ رشد سریعی را شاهد باشیم. فکر می‌کنیم با خلا رقابتی نرخ رشد تپسی لاین خیلی سریع باشد.»

هم‌بنیان‌گذار تپسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به سهم بازار ۹۲ درصدی اسنپ که در گزارش ۱۴۰۰ آن ذکر شده، گفت: باید به این نکته اشاره کنم که براساس یک گزارش مستقل که سال ۱۳۹۸ منتشر شد، سهم بازار تپسی ۳۲ درصد و اسنپ ۶۴ درصد بوده است.

هومن دمیرچی، هم‌بنیانگذار تپسی

مونوپولی باعث نارضایتی مردم شده است

میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی گفت: «بازار در شهرهای جدید تشنه تاکسی اینترنتی است. مونوپولی اسنپ باعث نارضایتی مردم شده است. کمیسیون ما در برابر کمیسیون ۲۰ درصدی اسنپ ۱۵ درصد است. به راحتی بدون تبلیغ در شهرهای جدید به ۵ هزار سفر روزانه رسیده‌ایم. به نظر من به هیچ وجه بازار اشباع نیست. خیال ما راحت است که حتما به تارگت‌هایی که در گزارش خود ذکر کرده‌ایم، خواهیم رسید. چون اطلاعات رقابتی سنگین است، هیچ کدام از شرکت‌های تاکسی آنلاین در دنیا تعداد سفرهای روزانه‌شان را فاش نمی‌کنند.»

یکی از حاضران در این جلسه این سوال را مطرح کرد که در روش ارزش‌گذاری تپسی از روش‌های مشابه شرکت توسن و خدمات انفورماتیک استفاده شده؛ دلیل انتخاب این شرکت‌ها چه بوده است؟

گلناز شانه‌بند، کارشناس ارزش‌گذاری از شرکت تامین سرمایه کاردان که گزارش ارزش‌گذاری تپسی را تهیه کرده‌اند، پاسخ داد: «مبنای محاسبه ما بر اساس P/S است و شرکت‌های مذکور دقیقا بنچ‌مارک نشده‌اند. ما از روش NMV استفاده نکردیم. ما روشی را به کار گرفتیم که در دنیا از آن استفاده می‌شود.» او همچنین تصریح کرد: از مالتیپل اوبر و لیفت هم نمی‌توانستیم استفاده کنیم چون EBITDA منفی دارند. ما با مدل “گوردون” محاسبه نرخ رشد G را انجام دادیم. در نهایت ارزش دارایی نهایی به روش محافظه‌کارانه محاسبه شده است. شانه‌بند همچنین اشاره کرد که در کاردان با روش سهم بازار، تپسی را ارزش‌گذاری نکرده‌اند. به اعتقاد او سهم بازار مبنای دقیقی برای ارزش‌گذاری نیست.

گلناز شانه‌بند، کارشناس ارزش‌گذاری از شرکت تامین سرمایه کاردان

منشی‌پور در بخش پایانی صحبت‌هایش بیان کرد که در گزارش کاردان با نگاهی محافظه‌کارانه فرض بر این بوده که ارزش افزوده توسط تپسی پرداخت شده است. او گفت: «به تازگی نامه اداره مالیات مبنی بر معافیت از ارزش افزوده را دریافت کردیم که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان روی بالا رفتن ارزش‌گذاری ما تاثیر می‌گذارد.»

گفتنی است کارگزاری بانک تجارت وظیفه عرضه اولیه سهام تپسی را بر عهده دارد که طی دو مرحله انجام خواهد شد. در فاز نخست ۵ درصد و پس از یک تا دو ماه پذیره‌نویسی برای عرضه دوباره انجام می‌شود.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم