چرا وب‌سایت شما دیر بارگذاری می‌شود؟

بالا بودن سرعت بارگذاری صفحات سایت، نقش مهمی در موفقیت و کارایی وب‌سایت شما ایفا می‌کند و بر شاخص‌های کلیدی مثل تعداد بازدید، نرخ پرش، نرخ تبدیل، رتبه‌بندی سایت در نتایج موتورهای جست‌وجو، کیفیت تجربه‌ی کاربری تاثیر می‌گذارد. بنابراین، بهینه‌سازی سرعت صفحات، اقدامی ضروری برای بهبود عملکرد وب‌سایت‎‌ها ا‌ست. در این بین، یکی از رایج‌ترین و موثرترین راهکارهای افزایش سرعت سایت، استفاده از فناوری CDN است که تاثیر چشم‌گیری در افزایش سرعت و عملکرد سایت دارد.

در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا سرعت برای وب‌سایت شما بسیار حیاتی است و برخی عواملی که منجر به کاهش سرعت بارگذاری سایت می‌شوند را بررسی کرده و توضیح می‌دهیم چگونه شبکه‌های توزیع محتوا، با مزایای متعددی که ارایه می‌کنند باعث افزایش قابل‌توجه سرعت سایت می‌شوند.

 

چرا سرعت بارگذاری وب‌سایت اهمیت بالایی دارد؟

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت زندگی، کاربران انتظار دارند در فضای آنلاین نیز فرآیندها در زمانی کوتاه انجام شوند. این انتظار درباره‌ی سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها نیز وجود دارد. زمانی که بارگذاری صفحات بیش از حد معمول طولانی می‌شود، بر تجربه‌ی کاربری (UX) وب‌سایت شما تاثیر منفی می گذارد. این موضوع اهمیت بسیاری دارد زیرا تجربه‌ی کاربری، فاکتور تاثیرگذاری در نرخ تبدیل و در نتیجه میزان موفقیت کسب‌وکار است.

اگر سرعت لود سایت پایین باشد، احتمال این‌که بازدیدکنندگان وب‌سایت را ترک کنند بیش‌تر می‌شود و در نتیجه نرخ پرش بالاتری را نیز مشاهده خواهید کرد. مطالعات نشان می‌دهد که اگر زمان بارگذاری فقط دو ثانیه بیش‌تر شود، نرخ پرش از سایت شما را تا ۱۰۳ درصد افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر، سرعت پایین بارگذاری سایت، منجر به کاهش رتبه وب‌سایت در نتایج جست‌وجو گوگل خواهد شد و در نتیجه بازدیدکنندگان جدید کم‌تری می‌توانند وب‌سایت شما را پیدا کنند. بازدیدکنندگانی که بخش عمده‌ای از آنان ممکن است مشتریان بالقوه کسب‌وکارتان باشند.

با توجه به اهمیت غیرقابل انکار سرعت سایت در موفقیت وب‌سایت و کسب‌وکار آنلاین، ابتدا باید جایگاه و موقعیت فعلی‌تان را برای این فاکتور مهم، بررسی و ارزیابی کنید. برخی از پلتفرم‌های آنلاین مانند GTmetrix یا Page Speed Insights گوگل، به شما کمک می‌کنند تا زمان بارگذاری سایت را با دقت بررسی کرده و سپس روی کاهش این زمان متمرکز شوید.

 

رایج‌ترین دلایلی که منجر به سرعت بارگذاری پایین سایت می‌شوند

هنگامی که از وضعیت فعلی عملکرد وب‌سایت‌تان مطلع شدید، می توانید عوامل کلیدی موثر بر سرعت سایت را بهینه‌سازی کنید.  

در ادامه در پاسخ به این پرسش رایج و مهم که «چگونه سرعت لود سایت را بالا ببریم؟» چند مورد از رایج‌ترین مشکلاتی که منجر به کندی سرعت وب‌سایت‌ها می‌شود را مطرح کرده و راه‌حل‌های موجود برای رفع هریک از این مشکلات را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم چرا انتخاب سرویس CDN تصمیمی هوشمندانه برای افزایش تضمینی سرعت سایت است.  

 

از شبکه توزیع محتوا (CDN) استفاده نمی‌کنید

یک شبکه تحویل محتوا (CDN) شامل چندین سرور است که در مکان‌های جغرافیایی استراتژیک، قرار می‌گیرند. با استفاده از CDN یک نسخه کپی ازمحتوای استاتیک وب‌سایت شما در هریک از این سرورها ذخیره می‌شود. هر بار کاربری برای وب‌سایت شما درخواست ارسال می‌کند، نزدیک‎ترین سرور به مکان جغرافیایی کاربر شناسایی شده و وظیفه‌ی پاسخ‌گویی به کاربر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به عهده می‌گیرد.

 

 

علاوه بر کوتاه کردن فاصله فیزیکی سرور پاسخ‌گو و سیستم کاربر، که تاثیر بسیاری بر افزایش سرعت سایت دارد، CDNها مزایای دیگری دارند که به‌ میزان چشم‌گیری سرعت سایت را افزایش می‌دهند. بخشی از مهم‌ترین این مزایا عبارتند از:

·         بهینه‌سازی تصاویر

CDNها ترکیبی از روش‌های بهینه‌سازی تصاویر را ارایه می‌کنند. CDN با بهینه‌سازی تصاویر، نه‌تنها منجر به بهبود عملکرد سایت شده و سرعت بارگذاری را افزایش می‌دهد، بلکه روی سئوی تصاویر نیز بسیار تاثیرگذار است.

 

·         فشرده‌سازی فایل‌ها

هرچه مرورگر کاربر شما نیاز به بارگذاری کد بیش‌تری داشته باشد، مدت زمان بیش‌تری طول می‌کشد تا وب‌سایت‌تان لود و قابل مشاهده شود.
CDN با بهره‌گیری از ابزارها و تکنیک‌های ‎Front End Optimization (FE)‎ مانند Gzip و هم‌چنین Minification با حذف فضاهای خالی، توضیحات، Line Breakها در فایل‌های JS، HTML و CSS سایز این فایل‌ها را به‌شکل میانگین، به نصف سایز فایل اصلی کاهش داده و سپس فشرده می‌کند. در نتیجه با کاهش حجم، سرعت بارگذاری صفحات را  به‌شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهند.

 

·         قابلیت ارسال محتوا از نزدیک‌ترین سرور به کاربر

در CDN، فایل‌های ثابت و سنگین، در سرورهای متعدد، ذخیره می‌شوند و هنگام درخواست کاربر، به‌جای سرور میزبان اصلی، محتوای درخواستی مستقیم از محتوای ذخیره شده در نزدیک‌ترین سرور، به کاربر تحویل داده می‌شود. این مزیت باعث می‌شود سرعت بارگذاری سایت به‌شکل قابل‌توجهی افزایش یابد.

از آن‌جایی که jQuery از خطوط کد بسیار کم‌تری نسبت به جاوا اسکریپت، برای دستیابی به نتایج مشابه استفاده می‌کند، برای افزایش سرعت سایت شما بسیار مفید است.

 

 فایل‌های جاوا اسکریپت ، بارگذاری صفحه را به تاخیر می‌اندازد

در حالت کلی، بدون جاوا اسکریپت، سایت شما بسیار کسل‌کننده خواهد بود. با این‌حال، اگر کدهای جاوا اسکریپت بهینه نشوند، می‌توانند زمان بارگذاری صفحات ‌سایت در مرورگر کاربران را طولانی کند.

را‌هکارهای متعددی برای بهینه‌سازی این فایل‌ها وجود دارد. حذف فایل‌های جاوا اسکریپت خارجی و استفاده از جاوا ‌اسکریپت درون خطی، بارگذاری ناهم‌زمان، فشرده‌سازی فایل‌های جاوا اسکریپت و تعویق در بارگذاری اسکریپت‌های پیچیده و یا اسکریپت‌هایی که برای رندر صفحه حیاتی نیستند، از رایج‌ترین روش‌های بهینه‌سازی هستند.

 

فایل‌های CSS وب‌سایت‌تان بهینه نیستند

فایل‌های CSS -کدی که مسوول استایل دادن به صفحات است– نیز مانند فایل‌های جاوا اسکریپت، اگر بهینه‌سازی نشده باشند می‌توانند مدت زمان بارگذاری سایت را طولانی‌تر کنند. کاهش حجم CSS و فشرده سازی CSS از رایج‌ترین راهکارهای بهینه‌سازی فایل‌های CSS هستند.

 

مشکلات کشینگ، از بارگذاری بهینه صفحات جلوگیری می‌کند

زمانی‌که مرورگر کاربر، فایل‌های ثابت وب‌سایت شما را ذخیره می‌کند، می‌گوییم محتوا کش شده است. بنابراین زمانی‌ که کاربران به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند، مرورگرهای آن‌ها می‌توانند داده‌های کش‌شده را به‌جای بارگذاری مجدد، نمایش دهند. اگر این عمل به درستی انجام نشود به ازای هر بار درخواست کاربر، باید تمام فایل‌ها دوباره لود شوند و این امر منجر به کاهش سرعت بارگذاری می‌شود.

افزونه‌های متعددی برای بهینه‌سازی کشینگ وب‌سایت‌ها وجود دارد. با این‌حال، بهترین راهکار برای اطمینان از کشینگ قدرتمند، CDN است.

 

۵فایل‌های تصویری پرحجم، زمان بارگذاری را افزایش می‌دهند

فایل‌های رسانه‌ای، مانند تصاویر و ویدیوها، معمولن حجم بالایی دارند. بهینه‌سازی آن‌ها از طریق فشرده‌سازی یا انتخاب خودکار اندازه مناسب، می‌تواند به کاهش حجم آن‌ها و در نتیجه بهبود زمان بارگذاری کمک کند. برای حل این مشکل،  CDNها یا همان شبکه‌های توزیع محتوا علاوه بر فشرده‌سازی و بهینه‌سازی خودکار، به دلیل ذخیره‌ی نسخه‌های کپی‌شده از سایت و ارسال محتوا از نزدیک‎‌ترین سرور به محل فیزیکی کاربر، بسیار قدرتمند عمل می‌کنند.

 

سخن پایانی

بدون شک موفقیت وب‌سایت شما، ارتباطی نزدیک و مستقیم با عملکرد و زمان پاسخ‌گویی آن دارد. شناسایی عواملی که منجر به کاهش سرعت بارگذاری سایت شما می‌شود و برطرف کردن هریک از آن‌ها، می‌تواند در بهبود تجربه‌ی کاربری و بهینه‌سازی صفحات سایت‌تان برای موتورهای جست‌وجو (SEO) نقش چشم‌گیری ایفا کند. در نتیجه شما می‌توانید، با بیش‌تر دیده شدن در نتایج جست‌وجو و افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت‌تان، نرخ تبدیل بالاتری را تجربه کنید.

در این مطلب رایج‌‎ترین دلایل کندی سایت و هم‌چنین راهکارهای رفع هر یک را برای بهبود سرعت سایت مطرح کردیم. با این‌ حال، بررسی و رفع تک‌تک این موارد، به‌شکل جداگانه، می‌تواند بسیار زمان‌بر و گاهی تخصصی باشد. بنابراین، هوشمندانه است که از برخی فناوری‌ها، مانند شبکه توزیع محتوا CDN، که به‌شکل خودکار بسیاری از این مشکلات را مدیریت، رفع و شما را از صرف منابع زمانی و تخصصی بسیاری بی‌نیاز می‌کند، استفاده کنید. اگر تمایل دارید با یک تیر چند نشان بزنید، همین حالا سرویس پرطرفدار CDN ابر آروان را با چند کلیک ساده امتحان کنید.

link

مطالب مرتبط

تپسی

کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی

شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله درخواست خودرو رونمایی کرد. براساس این به‌روزرسانی، موقعیت مکانی کاربر با مجوزی که برای دسترسی به
شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله درخواست خودرو…
خبرهارمزارزها و فین‌تک

پرداخت خلافی به بلوبانک اضافه شد

بلو از قابلیت تازه‌ای در اپلیکیشن خود رونمایی کرده است. این قابلیت جدید به نام «خدمات خودرو»، با هدف بهبود تجربه کاربران در مدیریت و پیشگیری از خطرات مرتبط با
بلو از قابلیت تازه‌ای در اپلیکیشن خود رونمایی کرده است. این قابلیت جدید به نام «خدمات…
گزارش و تحلیلهم‌آوا

سه‌راهی کارخانه نوآوری آزادی؛ مدیرعامل سرآوا از خروج پارک پردیس و آینده کارخانه می‌گوید

چهارشنبه بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۳ خبری منتشر شد که پارک فناوری پردیس قصد دارد از کارخانه نوآوری آزادی خارج شود. این موضوع نگرانی‌ها و سوالاتی را در مورد آینده‌ی
چهارشنبه بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۳ خبری منتشر شد که پارک فناوری پردیس قصد دارد…
خبرها

پرشیافاند از ترکیب سهام‌داران استارتاپ شگرفیست خارج شد

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و ۳۰ درصد سهام خود را به سرمایه‌گذاران جدید واگذار کرد. شگرفیست در
شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم