نشست خبری عرضه اولیه تپسی در فرابورس برگزار شد؛ اظهار امیدواری برای ظهور ۵ یونیکورن

صبح روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ سهام تپسی با قیمت ۹۳۹ تومان در فرابورس عرضه اولیه شد. تپسی به عنوان نخستین شرکت استارتاپی توانست وارد بازار بورس ایران شود. به مناسبت این عرضه اولیه، یک نشست خبری با حضور وزیران اقتصاد و ارتباطات، معاون علمی رییس‌جمهور و نیز روسای سازمان بورس و فرابورس در محل ساختمان فرابورس ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس گفت: امروز در کشف قیمت تپسی ۴۷ صندوق سرمایه‌گذار تخصصی شرکت کردند. تقریبا تعداد گزارش‌های ارزشگذاری برای تپسی بی‌سابقه بودند.

مجید عشقی رییس سازمان بورس گفت: جز اولین مواردی که من وارد سازمان شدم بحث پذیرش استارتاپ‌ها در بورس بود. باتوجه به حساسیت‌هایی که روی این شرکت‌ها قرار داشت ما مجبور بودیم بازنگری‌های بیشتری روی آنها انجام دهیم. زمانی شرکت‌های بازار فولادی‌ها و پتروشیمی بودند، اما الان ۱۰ شرکت برتر دنیا از جنس اقتصاد دیجیتال هستند. ما دنبال این هستیم در بازار سرمایه در بحث تامین مالی استارتاپ‌ها نقش پررنگ‌تری ایفا کنیم. با ابزارهایی همچون انتشار اوراق بدهی و اصلاح ساختارهای گسترش‌شان. بحث تامین مالی جمعی که از دو سال گذشته شروع شد را پررنگ‌تر می‌کنیم. بحث اگزیت استراتژی در شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است. ما آمادگی این را داریم تا برای سایر استارتاپ‌ها مسیر هموار شود.

میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی در سخنان خود گفت: صنعت اقتصاد دیجیتال در کشورهای همسایه‌مان میلیاردها دلار سرمایه به‌سوی خود جذب کرده است و ما راه درازی را در پیش داریم. ۲ سال سختی را در تپسی برای ورود به بورس پشت سر گذاشتیم. بالاخره به بازار سرمایه کشور وارد شدیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: امیدوارم آقای منشی‌پور تجربه تپسی را بنویسد. من اولین بار با ایده تپسی در نیویورک آشنا شدم. شما واتس‌اپ را ببینید که ساختمانش اجاره‌ای بود اما فیس‌بوک آن را میلیاردها دلار خرید. فرهنگ بانک‌ها که ارزش را روی دارایی فیزیکی می‌گذارند باید عوض شود و روی آدم‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در این نشست گفت: با تنگناهای بسیاری در اقتصاد کشور مواجه‌ایم. ما امیدواریم این شرکت‌ها بتوانند بیش از پیش از ابزارهای بازار سرمایه استفاده کنند.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در سخنان خود تصریح کرد: امروز را باید به جامعه اقتصاد دیجیتال کشور تبریک بگوییم. امروز یک روز تاریخی است. ‌دوستان شرکت تپسی علمدار این مسیر شدند. خیلی خوشحالم که آقای خاندوزی شنبه شب به من پیامک زدند که تپسی بالاخره عرضه شد. دستگاه‌های امنیتی ما هم تجربه چنین عرضه‌ای را نداشتند چون اولین بار بود. اما آقای منشی‌‌پور ناامید نشد. ما کارگروهی تشکیل دادیم و مانع‌زدایی اقتصاد دیجیتال به این کارگروه تفویض شده است. ۱۰ کمیته ذیل این کارگروه تشکیل شده است. جوانان کشورهای ما از کشورهای دیگر چیزی کم ندارند بلکه بالاتر هم هستند. دولت ICT را به عنوان اسلحه راهبردی‌اش نگاه می‌کند. هدف ما رسیدن به ۱۰ درصد GDP از اقتصاد کشور است و ان‌شا‌الله ۴-۵ یونیکورن در کشور داشته باشیم.

مجتبی توانگر رییس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس در این نشست گفت: امروز مردم فرصت سرمایه‌گذاری غیر از طلا و مسکن و در شرکت‌های استارتاپی را پیدا می‌کنند. تاکنون خروج سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران وی‌سی میسر نبود اما الان مسیر باز شد. پیشتر شرکت‌هایی با دارایی نامشهود در بورس عرضه شده‌اند اما تفاوت تپسی علاوه بر تکنولوژی نرم‌افراری آن، پلتفرمش است. لذا با نوعی از دارایی جدید نامشهود برای بازار سرمایه روبرو هستیم. برخی نگرانی‌ها در مورد عرضه این استارتاپ‌ها وجود دارد، اما ضوابط آن در حال هموار شدن است. ۶۰ درصد استارتاپ‌ها برای مثال در نزدک کمتر از ۱۰ سال عمر دارند. بنابراین عمر کوتاه ملاک ارزش گذاشتن بر این جنس شرکت‌ها نیست. از مشابه‌های تپسی می‌توان به تاکسی آنلاین ۹۹ در برزیل و کریم در امارات اشاره کرد که همگی با عرضه عمومی رشد کردند.

میثم فدایی مدیرعامل فرابورس در پاسخ به سوالی در مورد ورود استارتاپ‌های دیگر همچون اسنپ و دیجی‌کالا به بازار بورس گفت: یک سری استارتاپ‌ها جلسات اولیه‌ای را با ما گذاشتند. دغدغه‌شان این بود که فرآیند عرضه اولیه شرکت استارتاپی به چه شکل خواهد بود. منتظر شدند تا اولین عرضه انجام شود و در جریان کل فرآیند قرار بگیرند.

طی هفته‌های اخیر برای عرضه اولیه استارتاپ‌های بعدی، یک استارتاپ در حوزه VOD و دیگری در حوزه اپلیکیشن‌های کاربردی موبایل را داشتیم.

در مورد اسنپ و دیجی‌کالا چندین ماه پیش یک جلسه‌ای داشتیم که بیزینس مدل‌شان را ارایه دادند، اما هنوز خبر جدیدی از سمت‌شان نشده.

در مورد ضوابط جدید ورود استارتاپ‌ها به بورس، قوانین سخت و پیچیده‌ای نیست. الان دیگر شرکت‌ها از کلیت کار آگاه هستند. عرضه‌های بعدی استارتاپی فرآیند خیلی راحت‌تری را طی خواهد کرد. استارتاپ‌هایی که تاکنون اقدام کرده‌اند مشکل حادی ندارند و می‌توانند تا آخر امسال به عرضه اولیه برسند.

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…
ایرانسل

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری ایده‌ها و نوآوری‌های این رویداد حضور دارد. به گزارش روابط عمومی
ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری…
دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم