گزارش سال ۱۴۰۰ «دیوار» از بازار پررونق خودرو می‌گوید: کامیابی پژوپارس‌سوارها، ستاره کشاورزان در حال افول

در سال ۱۴۰۰ افزایش روزانه قیمت پراید نگران‌کننده و در عین حال حیرت‌افزا بود. هر روز صبح که بیدار می‌شدیم خبر جدیدی می‌رسید که پراید ۱۰ یا ۱۵ میلیون گرانتر از دیروز شده است. در حقیقت قیمت پراید فقط پولی نبود که بابت هزینه خرید یک ماشین می‌بایست پرداخت شود بلکه مهم‌ترین سنجه و ملموس‌ترین شاخص و دماسنج وضعیت اقتصادی کشور بود. سنجه‌ای که سریع‌تر و آشناتر از هر مورد دیگری نرخ تورم را نشان می‌داد.

 

هر کس می‌خواست درباره تورم بیش از حد و گرانی سرسام‌آور حرف بزند اول صحبتش به پراید گریزی می‌زد و می‌گفت «وقتی پراید شده ۱۹۰ میلیون دیگه چه انتظاری داری؟» یا قیمت پراید درباره گرانی سایر اقلام مورد داوری قرار می‌گرفت «پراید شده ۲۰۰ میلیون، شما انتظار داری فلان جنس همون قیمت پارسال مونده باشه.» بررسی آمارهای جستجوی کاربران در اپلیکیشن دیوار نشان می‌دهد پراید با بیش از ۲۴میلیون و ۶۰۰هزار بار جستجو در دیوار، پرتکرارترین کلیدواژه در سال ۱۴۰۰ بوده است.

 

نکته جالب قضیه اینجاست که تعداد جستجوی واژه پراید، حدود نُه‌ونیم برابر تعداد آگهی‌های پراید در سال ۱۴۰۰ بوده است. تعداد آگهی‌های پراید در سال گذشته بیش از ۲میلیون و ۵۰۰هزار عدد بوده است. گویی مردم هنگام جستجوی قیمت پراید، غیرمستقیم دنبال آگاهی از نرخ تورم و مقایسه افزایش سایر اقلام هم بوده‌اند.

 

این نکته را هم از یاد نبریم پراید با وجود همه این افزایش قیمتهای سرگیجه آور، هنوز سهل‌الوصول‌ترین و دم دستی‌ترین ماشین برای مسافرکشی است. با رکود بسیاری از کسب و کارها در سالهای گذشته، ممر درآمد و گذران زندگی از طریق جابجایی مسافر با پراید یکی از نخستین انتخابهای بیکاران و شغل از کف داده‌ها بود.

 

در سال ۱۳۹۹، هم پراید بعد از مبل در صدر جستجوها در اپلیکیشن دیوار بوده است و پس از واژه‌ مبل در صدر کلمات جستجوشده بوده. نتایج بررسی‌ها به ما نشان می‌دهد کلمات پرجستجو در هر دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تقریبا یکی بوده‌اند. در سال گذشته، مبل، پراید، گوشی، دوچرخه، طلا، موتور، تراکتور و فرش پرجستجوترین کلمات دیوار بوده‌اند و این کلمه‌ها در سال ۱۴۰۰ هم با اندکی تغییر در تقدم و تاخر، جزو کلمات پرتکرار در نوار جستجوی دیوار هستند، بجز دو کلمه که یکی از بالای لیست به پایین رفته است: «تراکتور» و دیگری از پایین لیست به بالا آمده است: «پژو پارس.»

 

پژو پارس داستانش کمی متفاوت است؛ البته این قصه هم به وضعیت اقتصاد وخیم کشور گره می‌خورد اما با رنگ و طرح وپیرنگی دیگر. پژوپارس جزو آن دسته از خودروهایی است که قیمت کارخانه و فروش آزاد آن تفاوت چشمگیری دارند. تفاوتی تقریبا دوبرابری. اگر شما جزو آن دسته از خوشبختهایی باشید که نامتان در قرعه کشی ایران خودرو درآید می‌توانید پژو پارس خود را با سودی دو برابری بفروشید و از این راه پول خوبی به جیب بزنید. سال ۱۴۰۰ که یکی از سخت‌ترین سالهای اقتصادی بود ثبت نام برای قرعه کشی این ماشین متقاضیان زیادی داشت.

 

کاربران بارها درباره تجربه‌شان می‌نوشتند که در ثانیه‌های نخست باز شدن سایت قرعه کشی، ظرفیت تکمیل شده و موفق به ثبت نام نشده اند. این همه تقاضا نشان از عطش مردم برای کسب سودی بود که از این راه به دست می‌آمد. بنابراین عجیب نیست که جستجوی واژه پژوپارس به یکی از ۱۰ کلمه برتر در جستجوی دیوار راه پیدا کرده باشد. تفاوت قابل توجه قیمت خودرو در پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده بسیار وسوسه برانگیز است و معامله گران به خوبی روی این وسوسه کار کرده و از خرید و فروش حواله و امتیاز خودروهای پیش‌فروش شده که اتفاقا جرم هم اعلام شده پول‌های خوبی درآورده‌اند. خرده‌ای هم نمی‌شود گرفت؛ همه سعی می‌کنند در این بازار متلاطم و ناایمن از هر راهی می‌توانند کمی اندوخته خود را بیشتر و نگرانی بابت آینده را کمتر کنند.

 

تراکتور هنوز هم یکی از کلمات پرتکرار است اما از جایگاه هفتم نزول کرده و در جایگاه شانزدهمین کلمه برتر نشسته است.

 

افول رتبه تراکتور در جستجوی دیوار در سال ۱۴۰۰، به عنوان یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های مرتبط با سبک زندگی که آمار و ارقام خروجی‌اش قابل اتکاست، نکته قابل توجهی است: کم رونق‌شدن کشاورزی، اقبال مردم به کسب سود از طریق خرید و فروش خودرو، تاثیر مستقیم دلالی خودرو بر تغییر شیوه‌های کسب درآمد مهم‌ترین نکاتی است که می‌توان از تحلیل این داده‌ها فهمید.

 

به‌نظر می‌رسد با اتکا به داده‌های سایت دیوار، تولیدکنندگان خودرو باید شیوه‌هایی را در عرضه خودرو در نظر بگیرند که چرخ تولید و کشاورزی با همه مرارت‌ها و مصائبی که بر آن‌ها مترتب است، از چرخیدن بازنایستد و سرمایه‌های در گردش در این دو بخش، میل به ورود به بازار دلالی خودرو پیدا نکنند.

 

برای مطالعه اطلاعات کامل گزارش سال ۱۴۰۰ دیوار به این لینک مراجعه کنید.

link

مطالب مرتبط

خبرها

وزیر راه و شهرسازی جزییات شرایط انتشار آگهی املاک در پلتفرم‌های مجازی را اعلام کرد

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد از این پس فقط مالکان هستند که در صورت احزار هویت خود و ملک‌شان در سامانه املاک و اسکان می‌توانند در سکوهای مجازی آگهی
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد از این پس فقط مالکان هستند که در…
دیوارخبرها

بررسی آگهی‌های «کبوتر» در پلتفرم دیوار به مناسبت روز جهانی صلح

روز ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور)، روز جهانی صلح است و کبوتر سفید از اصلی‌ترین نمادهای این روز است. اما چرا کبوتر تبدیل به نماد صلح شد؟ پاسخ احتمالا اینجاست؛ از اساطیر یونان
روز ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور)، روز جهانی صلح است و کبوتر سفید از اصلی‌ترین نمادهای این…
خبرها

استخدام راحت‌تر با «بانک رزومه» دیوار

به گزارش روابط عمومی دیوار، با استفاده از امکان جدید «بانک رزومه» کارفرماها به رزومه هزاران کارجو دسترسی پیدا می‌کنند و افراد جویای کار هم می‌توانند راحت‌تر به
به گزارش روابط عمومی دیوار، با استفاده از امکان جدید «بانک رزومه» کارفرماها به رزومه هزاران…
خبرها

دیوار مشکل احراز هویت اتباع خارجی را برطرف کرد

مشکل احراز هویت آنلاین اتباع خارجی که از سمت سرویس‌دهنده قطع شده بود، با تلاش تیم فنی دیوار و استفاده از راهکاری جدید به صورت کامل برطرف شده است.   به گزارش
مشکل احراز هویت آنلاین اتباع خارجی که از سمت سرویس‌دهنده قطع شده بود، با تلاش تیم…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم