دومین صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران برگزار شد

دومین صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران با موضوع سلامت دیجیتال و با حضور شرکت‌های این حوزه و مدیران بخش خصوصی و تصمیم‌گیران دولتی، برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن تجارت الکترونیک تهران،‌ نیما قاضی رئیس انجمن، در این نشست،‌ با بیان اینکه انجمن حدود سه سال است که در اتاق بازرگانی تهران شکل گرفته و تعدادی از شرکت‌های بزرگ حوزه تجارت الکترونیک این انجمن را شکل دادند،‌ افزود: در این انجمن بنای ما کار و فعالیت صنفی است؛ تعدادی کمیسیون مانند کمیسیون کمیسیون قوانین و مقررات،‌ کمیسیون بیمه و مالیات و تامین سرمایه در این انجمن شکل گرفته و پس از آن به سراغ کمیسیون‌های موضوعی مانند کمیسیون سلامت دیجیتال که امروز میزبان این برنامه است رفتیم که در این کمیسیون‌ها به موضوعات آن حوزه می‌پردازند.

وی در ادامه گفت: هدف ما از این برنامه آشنایی با فعالان حوزه سلامت دیجیتال در بخش‌های دولتی و خصوصی و تسهیل در همکاری این بخش‌ها است.

قاضی در ادامه با اشاره به پیشرفت سلامت دیجیتال در کشور، اظهار کرد: سلامت دیجیتال در کشور در حال اوج گرفتن است و خیلی از قوانین این حوزه در کشور در حال تغییر است.

 

بخش خصوصی مشاور بخش دولتی است

در ادامه این نشست ژوبین علاقبند، رئیس کمیسیون سلامت الکترونیک انجمن مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری لیان، با اشاره به تعاملاتی که دردوره مدیرعاملی خود با رگولاتوری و نهادهای دولتی داشت، خاطرنشان کرد: روز اولی که برای توضیح درباره اسنپ، وارد وزارت کشور شدیم این هدف در نهادهای دولتی بود که اسنپ تعطیل شود اما با این شرایط سه سال بعد و در شرایطی که سهمیه‌بندی سوخت در وزارت نفت انجام می‌شد،‌ یکی از معاونان وزارت کشور بهتر از ما از اسنپ دفاع می‌کرد.

علاقبند در ادامه گفت: یکی از اهدافی که امروز در کمیسیون سلامت دیجیتال داریم این است که به عزیزان بخش دولتی بگوییم بخش خصوصی را به عنوان مشاور کنار خود بدانید. به این دلیل که شرکت‌ها وقتی فعالیت می‌کنند وارد فضاهایی می‌شوند که قانونی برای آن وجود نداشته و خلا قانونی وجود دارد.

رئیس کمیسیون سلامت الکترونیک انجمنِ،‌ با تاکید بر اینکه اولین عکس‌العملی که اتفاق می‌افتد این است که بازیگران سنتی که در آن فضا بودند،‌ این خواسته را دارند که جلوی این فعالیت‌ها گرفته شود، اظهار کرد: این از عدم آگاهی نسبت به فضای سلامت دیجیتال است. مانند اولین عکس‌العملی که نسبت به اسنپ وجود داشت که باید تعطیل شود اما زمانی که شرایط سفر با اسنپ را توضیح دادیم با خیال راحت به اسنپ اعتماد کردند. چرا که خود بخش خصوصی نیاز به بقا در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در آزمایش آنلاین، شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند دغدغه این را دارند تا به بهترین شکل ممکن، این کار برای کاربر انجام شود. چرا که اگر این اتفاق نیفتد اولین کسی که ضربه می‌خورد همان شرکت است. در نتیجه ما این دغدغه‌ها را داریم و هدف از تشکیل کمیسیون سلامت دیجیتال این است که به بخش دولتی بگوییم ما کنار شما هستیم و تجربه عملی داریم و اکثر دغدغه‌هایی که قانون‌گذار دارد پیش از این پاسخ داده شده است. البته برخی از موارد هم پاسخ داده نشده که در کنار هم می‌توان این مسائل را نیز پاسخ داد.

علاقبند با اشاره به اینکه هدف دوم کمیسیون این است که بخش خصوصی باید کنار یکدیگر بنشیند و متحد باشد، خاطرنشان کرد: امروز خیلی از کسب و کارهایی که در اینجا جمع شدند رقیب یکدیگر هستند اما علی‌رغم رقابتی که این شرکت‌ها دارند باید برای رسیدن به اهداف مشترک کنار یکدیگر باشند. با این کار می‌توانیم مانع از به وجود آمدن قوانینی شویم که این کسب وکارها را با مشکل مواجه می‌کند و به تصویب قوانینی که دغدغه‌های حاکمیتی و حقوق مردم را در این سرویس‌ها پاسخ دهد و به اقتصاد کشور، کمک کنیم.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری لیان،‌ ادامه داد: هر ایرانی ۷.۵ ویزیت پزشکی در سال انجام می‌دهد که چیزی نزدیک به ۶۴۰ میلیون ویزیت در سال برای کل کشور می‌شود. از این تعداد ۲.۵ ویزیت برای آزمایش و بقیه آن ویزیت‌هایی است که نزد پزشک انجام می‌شود و این تعداد اگر ماهی ۳۰ میلیون ویزیت هم انجام شود، تعداد ویزیت‌های آنلاین آن به ۵۰۰ هزار نمی‌رسد که سهم ناچیزی در این عرصه دارد.

وی بیان کرد:‌ خواهشم از مسئولان این است که بخش خصوصی را درگیر کرده و دغدغه‌های ما را بشنوید و این را نیز توجه داشته باشید که ما نیز دغدغه‌های حاکمیتی را به خوبی می‌شناسیم؛ چرا که این دغدغه‌ها در کسب و کار ما تاثیرگذار است و برای حفظ کسب و کار خودمان مهم است دغدغه‌هایی را که در ذهن شما هست رعایت کنیم و خلاهای قانونی را که وجود دارد برطرف کنیم.

علاقبند در پایان اضافه کرد:‌ هدف سوم ما این است که تشکل‌های مختلف کنار یکدیگر باشند. برای ما مهم این است که قوانینی تصویب شود که کسب و کارها بتوانند به فعالیت‌هایشان در حالت قانونی ادامه دهند. همه تشکل‌ها هدف مشترکی دارند و آن دفاع از حق بخش خصوصی است و مطمئن شوند قوانینی تصویب نمی‌شود که بی‌دلیل مانع از فعالیت کسب و کارها شود.

 

انجمن‌ها از زاویه منفعت جمعی مسائل را حل کنند

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز در این نشست با اشاره به آمارهایی که داده شد، تصریح کرد: آمارهایی که ژوبین علاقبند ارائه کرد مواردی بود که پیش از این برآورد بیشتری از آن می‌شد. برای مثال عدد ۶۴۰ میلیون را ۸۰۰ میلیون برآورد کرده بودند اما این عددی که امروز ارائه می‌شود به دلیل داده‌هایی که وجود دارد آمار دقیق‌تری است.

وی ادامه داد: امروز تابوی نسخه الکترونیک شکسته و این داستان، آغاز راه است و فضایی است که جذبه کسب و کار دارد و نیاز کشور است.

باقری اصل با تاکید بر اینکه در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال،‌ اتفاقات مثبتی در حال شکل‌گیری است، بیان کرد: برای مثال در حوزه بیمه، با نامه‌ای که فعالان این حوزه به رئیس کارگروه زده شد و مکاتباتی که با بیمه مرکزی شکل گرفت،‌ فعالیت سامانه آمیتیس متوقف شد. طی این مدت تماس‌های زیادی نیز از بیمه مرکزی داشتیم که این مساله را حل کنیم؛ منتها چون از جانب بخش خصوصی خیال‌مان راحت نیست این کار را انجام ندادیم. به این دلیل که برخی از فعالان حوزه بیمه، با بیمه مرکزی توافق کردند و به این دلیل ورود ما معنایی ندارد.

جانشین رئیس کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال ادامه داد: مساله اتحاد که در صحبت‌های حاضران به آن اشاره شد، مساله مهمی است که برخی از کسب و کارها به دلیل نگرانی‌هایی که دارند به تنهایی پای میز مذاکره با دولت می‌نشینند. وجود انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی به این دلیل است که از زاویه منفعت جنبی مسائل را حل کنند. در حال حاضر کارگروهی که به عنوان کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کند می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پایان افزود: داده‌های نظام سلامت الکترونیک در تمام دنیا جزو داده‌های حساس تلقی می‌شود. پاسداری از آن وظیفه تک تک فعالان این حوزه است که امیدواریم با کمک یکدیگر، قوانین این حوزه را نیز به تصویب برسانیم.

در ادامه این نشست،‌ امین بیگلرخانی رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: در این مدتی که فعالیت خود را آغاز کردیم ثابت کردیم که به عنوان تسهیل‌گر کنار بخش خصوصی حضور داریم. هر چند خط قرمز ما همچنان سلامت مردم و حفاظت از اطلاعات و داده‌های سلامت است اما تا جایی که ممکن است سعی داریم کار اصلی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که رعایت شده این است که ما به عنوان دولت وارد اجرا نشویم. علی‌رغم همه درخواست‌هایی که وجود دارد که پنل یک پارچه نسخه الکترونیک بدهیم تا امروز مقاومت کردیم و تلاش اصلی ما این است که سهم بخش خصوصی را ارتقا دهیم. به همین دلیل از کمک‌هایی که می‌توان از جانب بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف انجام داد، استقبال می‌کنیم.

در ادامه فرزین فردیس نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز با تاکید بر اتحاد در بخش خصوصی بیان کرد: ما معمولا زیاد انتقاد می‌کنیم اما راه حلی به جای انتقاد ارائه نمی‌کنیم. در صورتی که در برخی موارد پیشنهادهایی که ارائه دادیم جواب گرفته و موفق بودیم.

وی در ادامه به پتانسیل‌هایی که در اتاق بازرگانی وجود دارد اشاره کرده و افزود: پتانسلیی در اتاق بازرگانی وجود دارد این است که بجز ما که اقتصاد دیجیتال و نوآوری می‌فهمیم،‌ بزرگان سلامت کشور نیز حضور دارند و کمیسیون بزرگ و قدیمی به نام کمیسیون سلامت وجود دارد. چیزی که من یاد گرفتم این است که هم می‌توان از آنها یاد گرفت با دولت چگونه تعامل کرد و هم می‌توان آنها را به عنوان یار و همراه، کنار خودمان داشته باشیم. در این صورت می‌توان متحد رفت، صحبت کرد و امتیاز گرفت.

مهدی خدادادی، احمد طاهرخانی، حسین اسلامی، حسین ریاضی و‌ سینا مرعشی نیز از دیگر سخنرانان این نشست بودند.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم