جلسه انجمن تجارت الکترونیک تهران برگزار شد؛ چراغ سبز دولتی‌ها به بورسی شدن استارتاپ‌ها

سومین جلسه صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران در خانه کارمان برگزار شد. موضوع این جلسه ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس بود و مدیران شرکت‌های بزرگ و کوچک استارتاپی در آن شرکت کرده بودند.

نیما قاضی، رییس هیات مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران گفت این مجموعه ۴ سال است که راه افتاده است. به گفته او انجمن زیرمجموعه اتاق بازرگانی تهران است و دغدغه شرکت‌های بزرگ اکوسیستم استارتاپی ایران را پیگیری می‌کند.

قاضی ادامه داد: «چند سال پیش بنچ مارک ما آمریکا و سیلیکون ولی بود، اما الان ما دیگر خودمان را با اکوسیستم کشورهایی همچون آرژانتین و ویتنام مقایسه می‌کنیم. نه حتی چین و روسیه.» به گفته قاضی انجمن هم‌اکنون ۴۰ عضو دارد.

در ادامه این مراسم محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک به چالش‌های این شرکت با دولت و حاکمیت اشاره کرد و گفت که ما به درآمدزایی کوچک در اسکیل بزرگ عادت کرده‌ایم، اما دولتی‌ها از ما درآمد و سودسازی بالا می‌خواهند.

یوسفی زاده با مروری بر سابقه آسیاتک و مشکلاتی که با دولت داشته است گفت: «۶هزار عدد سر‌ور به ایران آورده‌ایم، اما الان بخاطر یکی از آنها با قرار وثیقه آزاد هستم. ما تصمیم گرفتیم با دارایی‌های مشهودمان وارد بازار سرمایه شویم و از قید دارایی‌های نامشهود بگذریم. سال ۹۶ به جلسه معارفه هم رسیدیم اما ۱۴۰۱ وارد بورس شدیم.»

در بخش دیگری از این جلسه سعید محمدی، رییس هیات مدیره دیجی‌کالا در مورد IPO شدن استارتاپ‌ها گفت: نسبت به چند سال گذشته، فضای عرضه اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر کمی از فضای ابهام خارج و قدم بزرگی برداشته شده است.

محمدی تصریح کرد: وقتی در مورد اقتصاد دیجیتال صحبت می‌کنیم با شرکت‌هایی با ابعاد و درآمدهای مختلف روبرو هستیم و تدوین قوانین پذیرش بورس برای همه اینها دشوار است و در اجرا و تفسیر، ساده‌سازی قوانین برای هر کدام منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

سعید محمدی، رییس هیات مدیره دیجی‌کالا

به گفته محمدی ضوابط پذیرش استارتاپ‌ها در بورس خیلی سخت است. او بیان کرد: مثلا یکی از شروط این است که ۵۰ درصد سهامداران عمده به مدت نامحدود باید وثیقه بماند که برای شرکت‌ها ریسک دارد. ما منتظریم ببینیم تپسی به کجا می‌رسد.

سعید محمدی در پایان صحبت‌هایش گفت: الان شرکت‌هایی نظیر اسنپ، بازار و دیجی‌کالا در سطح کشوری فعالیت می‌کنند و بخشی از زیرساخت کشور هستند و بورسی شدن آنها به تمام مردم نفع می‌رساند و دیگر صرفا یک کسب‌وکار خصوصی نیستند.

مجتبی توانگر، نماینده شهر تهران در مجلس در این مراسم بیان کرد که به تازگی عضو انجمن بورس و شرکت‌های دانش‌بنیان مجلس شده و در تلاش است تا به اکوسیستم استارتاپی کمک کند. توانگر گفت اولین مزیت شرکت‌های دانش بنیان که وارد بورس می‌شوند خاصیت نقدشوندگی آنهاست.

میثم فدایی رییس فرابورس ایران گفت قانون جهش دانش‌بنیان د‌ر مجلس امضا شد و مصوب شده تا بانک‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان شد سرمایه به این حوزه بیاورند. او تصریح کرد در سال جاری فقط ۲۱۰ میلیارد تومان کرادفاندینگ محقق شده است.

فدایی با اشاره به سرمایه بخش خصوصی گفت: «۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در صندوق‌های وی سی سپرده شده، اما فقط ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده اند. ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول مانده که سرمایه‌گذاری نشده است. به تازگی یک بازار SME ایجاد شده. برخی استارتاپ‌ها زیان انباشته دارند و شرایط پذیرش در تابلوهای اصلی وجود ندارد. بنابراین باید در بازاری ببیریم که شروط سخت بورسی وجود نداشته باشد. ما داریم در بازار SME این قوانین را اصلاح می‌کنیم تا استارتاپ‌های کوچک‌تر وارد این بازار شوند.»

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در این مراسم گفت که شاکله عمده بورس کشور، شرکت‌های کامودیتی هستند و بازار سرمایه به شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارد. او بیان کرد: «برای ما مهم است که شرکت‌های استارتاپی وارد بورس شوند. شرکتی مثل دیجی‌کالا حاکمیت شرکتی بسیار قوی دارد. من فکر می‌کنم ورود شرکت ایرانسل به بورس می‌تواند ریل‌گذاری صحیح برای ورود شرکتی با سرمایه‌گذار خارجی و دارایی نامشهود به بازار سرمایه کشور را میسر کند.»

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران
link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم