برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

گزارش سالانه تجارت الکترونیکی کشور منتشر شد

گزارش سالانه مرکز توسعه تجارت الکترونیک نشان می‌دهد صنعت تجارت الکترونیک ایران در سال گذشته رشد ۱۴درصدی داشته است. این در حالی است که تجارت الکترونیک در دنیا در سال گذشته میلادی رشد ۲۱درصدی را تجربه کرد. در واقع عدم توسعه کافی زیرساخت‌ها که درصدی از آن اینترنت باکیفیت است، روند رشد تجارت الکترونیک کشور را کند کرده است.

 

معاملات تجارت الکترونیک ایران در یک سال گذشته رشد نه چندان چشمگیری داشته است. به گواه گزارش سالانه‌ای که مرکز توسعه تجارت الکترونیک از تغییرات این صنعت در یک سال گذشته منتشر کرده است، نرخ رشد تراکنش‌های تجارت الکترونیک کشور در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۴ درصدی داشته. در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی این گزارش، ضریب نفوذ تلفن همراه برای سال ۱۴۰۰، معادل ۱۶۷ درصد اعلام شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۶ درصدی داشته است.

 

بر این اساس تعداد کاربران موبایل‌های هوشمند در سال گذشته به ۱۹/ ۵۷ میلیون نفر رسیده است و همچنین به‌طور متوسط، در این سال دو میلیون و ۶۸۱ هزار و ۹۳۶ گواهی امضای الکترونیکی در کشور صادر شده است. میزان رشد تعداد گواهی‌های امضای الکترونیکی نسبت به سال ۱۳۹۸، رشدی ۱۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد کاربران اینترنت هم از ۰۹/ ۷۸ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ به ۹۲/ ۱۰۶ در سال ۱۴۰۰ رسیده که این روند نشان از رشد ۸۰/ ۱۲ درصدی دارد. البته افزایش تعداد کاربران اینترنت، بیش از هر چیز به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹، دورکاری‌ها و مجازی شدن کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌ها بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در ایران ۵۶ درصد و تعداد کاربران آن ۴۸ میلیون نفر است. بر این اساس، ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۲/ ۱۲۷ درصد اعلام شده است، در حالی که طبق آمارهای منتشر شده در وب‌سایت معتبر InternetWorldStats، ضریب نفوذ اینترنت در ایران برابر ۹۱ درصد است.

 

در بخش مربوط به عملکرد تجارت الکترونیکی این گزارش آمده است که ارزش کل معاملات تجارت الکترونیکی کشور در سال گذشته برابر ۱۲۹۷ میلیارد تومان بوده است که ۸۶۶ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مجموع مبالغ تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی، ۳۷۱ هزار میلیارد تومان هم به مجموع مبالغ پرداخت در محل و سایر روش‌های پرداخت مرتبط هستند. متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی برابر ۳۴۳ هزار تومان بوده و تعداد کل تراکنش‌های آن ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون است که نسبت به سال ۹۹ رشد ۱۴ درصدی داشته است. ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۷، برابر ۲۰۸ هزار میلیارد تومان بود؛ این عدد با رشد ۱۰۳ درصدی در سال ۱۳۹۸ به ۴۲۳ هزار میلیارد رسید و پس از آن رشد ۱۵۹ درصدی را تجربه کرد و در سال ۱۳۹۹ به ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان رسید. در نهایت ارزش اسمی این معاملات در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۳ درصدی، به ۱۲۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

در این گزارش بخشی به‌نام روش‌های تجارت الکترونیک وجود دارد که در آن، ارائه کالا یا خدمت واحدهای تجارت الکترونیکی از طریق شبکه‌های اجتماعی ۸۰ درصد، پیام‌رسان‌ها ۲۸ درصد و نرم‌افزارهای تلفن همراه ۲۴ درصد را به خودشان اختصاص داده‌اند. بررسی روش‌های ارسال و تحویل کالا در واحدهای تجارت الکترونیکی در این گزارش نشان می‌دهد که شرکت ملی پست ۶۰ درصد، شبکه توزیع کسب‌وکار ۲۰ درصد، شرکت‌های باربری بین شهر ۱۳درصد، شرکت‌های پست خصوصی و شرکت‌های پیک خصوصی هر کدام ۹ درصد از بازار ارسال یا تحویل کالا را در اختیار دارند. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران در این گزارش به روش‌های تامین سرمایه واحدهای تجارت الکترونیکی در سال گذشته اشاره کرده است. تامین‌ سرمایه این واحدها ۹۴ درصد از طریق سرمایه‌گذارهای شخصی، ۳ درصد از طریق شتاب‌دهنده‌ها و بخش خصوصی، ۲ درصد به روش جمع‌سپاری مالی و یک درصد هم از راه سرمایه‌گذاران دولتی انجام می‌شود.

 

سازمان تجارت الکترونیکی ایران در این گزارش به واحدهای تجارت‌الکترونیکی دارای اینماد هم اشاره کرده است. بر این اساس، بررسی سوابق فعالیت واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد نشان می‌دهد که ۵۱ در‌صد از واحدها یک تا ۴ سال سابقه، ۲۷ درصد ۴ تا ۸ سال، ۲۰ درصد کمتر از یک سال و ۲ درصد بالای ۸ سال سابقه فعالیت دارند. تعداد واحدهای تجارت الکترونیکی ۴۰۰ هزار وب‌سایت، تعداد واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد ۱۲۰ هزار و ۲۸۸ و تعداد واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد بی‌ستاره بیش از سه هزار و ۸۰۰ واحد اعلام شده است. بیشترین زمینه فعالیت واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد مربوط به فروشگاه‌های تخصصی کالاهای شخصی، برنامه‌نویسی و کامپیوتر، آموزش، فروشگاه تخصصی تجهیزات، خدمات آموزشی، فرهنگی و هنری عنوان شده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی