سه ماه رکود؛ آیا ارزهای دیجیتال وارد فاز تازه‌ای می‌شوند؟

تابستان داغ امسال برای ارزهای دیجیتال ماه‌های ادامه رکود قیمتی بود. گرچه در برخی روزها شاهد نوسانات شدیدی بودیم، اما همچنان چشم سرمایه‌گذاران به آینده روشن است. برخی تحلیل‌ها می گوید دوره رکود به روزهای پایانی خود نزدیک شده، اما مشخص نیست این تحلیل‌ها تا چه حد به واقعیت نزدیک است.

علاوه بر اخبار زیادی که تابستان امسال درباره نوسانات بازار رمزارزها و پیش‌بینی‌های قیمتی منتشر شد، در سه ماه گذشته اتفاقات زیادی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال رخ داد که باید آنها را هم در نظر بگیریم و اشتباه بزرگی است که همه چیز را در دنیای بلاکچین و رمزارز به قیمت محدود کنیم.

در روزهای اول تیر، تحقیقات درون شبکه‌ای نشان می داد که ماینرهای بیت‌کوین همچنان در حال فروش بیت‌کوین‌های خود هستند، اما نهنگ‌ها، به خرید بیت‌کوین در همین محدوده قیمتی ادامه می‌دهند. همچنین در ماه‌های گذشته ماینرها با کاهش جدی حاشیه سود مواجه بوده‌اند.

در همین روزها یعنی دهم تیر بود که  رئیس جمهور السالوادور، از قصد این کشور برای خرید ۸۰ بیت کوین دیگر در قیمت ۱۹ هزار دلار پرده برداشت. آخرین خرید بیت‌کوین این کشور آمریکای مرکزی در ماه مه یعنی اردیبهشت بوده است.

رئیس جمهور السالوادور پس از خرید ۸۰ بیت‌کوین در قیمت ۱۹ هزار دلار در توئیتر نوشت: «بیت کوین، آینده است. بابت ارزان‌فروشی شما متشکرم.»

 

محدودیت بانک مرکزی برای برداشت ریالی  

و اما در ایران، از چهاردهم تیر طبق بخش‌نامه صادر‌شده از بانک مرکزی ایران به شرکت‌های پرداخت‌یار، کاربران صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال از این پس می‌توانند به‌ازای هر شماره شبا، روزانه تنها ۱۰۰ میلیون تومان از حساب خود در صرافی برداشت و به حساب بانکی‌شان منتقل کنند. با اجرای این تصمیم، کاربرانی که قصد برداشت مبالغی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در روز را داشته باشند، یا باید از چند شماره شبا استفاده کنند یا اینکه برداشت خود را طی چند روز انجام دهند.

مقامات صنعت برق کشور نیز یک روز بعد اعلام کردند قوانین جدیدی برای برخورد شدیدتر با استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال تصویب شده است که بر اساس آن، جریمه دستگاه‌های متخلف سنگین‌تر خواهد شد. بر اساس مصوبات جدید، از این پس تمامی ماینرهای غیرمجاز کشف‌شده معدوم می‌شوند و افراد فعال در سازمان‌های دولتی هم که مرتکب استخراج غیرمجاز شوند، از کار در دستگاه‌های دولتی منع خواهند شد.

 

گزارش جنجالی رویترز

تحریم های بین المللی حضور ایرانیان در پلتفرم های خارجی را با ریسک هایی رو به رو کرده است. خبرگزاری رویترز بیستم تیر گزارشی را در رابطه با سابقه بایننس در ارائه خدمات به کاربران ایرانی پس از آغاز دوباره بخشی از تحریم‌های آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ میلادی منتشر کرد و برای اینکه مطلبی مستند ارائه کرده باشد، در گزارش خود با هفت معامله‌گر ایرانی مصاحبه و این‌گونه نتیجه‌گیری کرده است که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ تعداد زیادی از کاربران ایرانی بایننس، محدودیت‌های این صرافی را دور زده و مشغول معامله در این پلتفرم بوده‌اند. این گزارش توجه دستگاه‌های نظارتی را به خود جلب کرد و ممکن است منجر به حساسیت بیشتر به این موضوع شود و صرافی‌های خارجی دیگر را نیز مجبور به احراز هویت سختگیرانه کند. البته در روزهای نخست مرداد دو نفر از مدیران بایننس در مصاحبه‌ای تاکید کردند که فعالیت ایرانیان مقیم خارج در بایننس منعی ندارد.

 

گزارشی امیدوارکننده

اما در این بین خبر خوبی نیز برای کاربران بازار رمزارزها مخابره شد که در آن کارشناسان کوین شیرز (Coinshares)  می‌گویند بیت کوین طی ۲۴ ماه آینده به اوج جدید قیمت بیت کوین می‌رسد؛ اما معتقدند با توجه به رکود کنونی، ممکن است بخش بزرگی از پروژه‌های کوچک موجود در صنعت ارزهای دیجیتال در این مدت از بین بروند.

 

وضع بهتر بازی‌های بلاکچینی

از سوی دیگر، اطلاعات وب‌سایت دپ‌ریدار (DappRadar) که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را رصد می‌کند، نشان می‌دهد که بازی‌های بلاکچینی و بازی‌های مبتنی بر توکن‌های غیرمثلی (NFT)  در طول روند نزولی قیمت‌ها، نسبت به سایر پروژه‌های ارزهای دیجیتال شاهد افت قیمت کمتری بوده‌اند. همچنین فعالیت سرمایه‌گذاران خطرپذیر همچنان در این بخش پررنگ است. بر این اساس، طی ژوئن (تیر ماه) امسال در اکوسیستم پروژه‌های بلاکچینی، بخش بازی رکوردهای جدیدی ثبت کرده است.

 

تبادل با ارزهای دیجیتال در کیش

روز نخست مرداد امسال با خبری از دبیرکل جامعه هتل‌داران کیش شروع شد. او از آغاز برنامه تبادل با ارز دیجیتال در کیش همزمان با بازی‌های جام‌ جهانی ۲۰۲۲ خبر داد و گفت: خرید دستگاه‌های مبدل چهار رمزارز به ریال و نصب آن در جزیره کیش در حال انجام است که البته استفاده از آنها فقط برای گردشگران خارجی یا ایرانیان ساکن خارج با پاسپورت خارجی امکانپذیر است.

 

کوین بیس و کراکن، زیر تیغ

خبر دیگر در روزهای نخست مرداد برای علاقمندان کاردانو بود. در حالیکه به‌روزرسانی مهم شبکه کاردانو به نام واسیل (Vasil)‌ قرار بود در ماه ژوئن (خرداد ماه) راه‌اندازی شود، تیم پشتیبان توسعه بلاکچین کاردانو، تغییر آهسته در نرم‌افزار شبکه را در اولویت قرار داده است.

در همین ایام، صرافی‌های ارزهای دیجیتال کوین بیس (Coinbase) و کراکن (Kraken)  نیز به‌ترتیب به‌دلیل فهرست‌کردن اوراق بهادار ثبت‌نشده و دور زدن تحریم‌های آمریکا تحت نظارت شدید قانون‌گذاران ایالات متحده قرار گرفتند.

در ایران، دهم مرداد اجلاس انجمن‌های رمزارز و فعالان حوزه بلاکچین با عنوان «تکنوبلاک» با حضور فعالان ایرانی و نمایندگان متعدد از کشورهای روسیه و ترکیه، برگزار شد. موضوعات مورد بررسی در کنفرانس تکنوبلاک پیرامون ساماندهی، توسعه فناوری، استخراج و تبادل ارزهای دیجیتال بود.

 

ثبت اولین سفارش رسمی واردات کالا با ارزهای دیجیتال

چند روز بعد، علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت، خبر مهمی را اعلام کرد و در حساب توییتری خود اعلام کرد ثبت اولین سفارش واردات کالا به کشور با استفاده از ارزهای دیجیتال، انجام شده است. او نوشت: «این هفته، اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به ارزشی معادل ۱۰میلیون دلار با موفقیت صورت پذیرفت. تا پایان شهریور ماه، استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به‌صورت گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت.»

یک روز بعد علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد، ماینرهایی که فعالیت قانونی دارند، می‌توانند ارزهای دیجیتال خودشان را برای واردات ارائه کنند.

 

هک سولانا 

یازدهم مرداد خبری تکاندهنده اکوسیستم رمزارز را تحت تاثیرقرار داد؛ بیش از هشت هزارکیف پول گرم سولانا (Solana) هک و میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال سرقت شد. اکوسیستم سولانا قربانی حمله هکرها شد و کاربران از خالی و هک شدن ارزهای دیجیتال‌شان از داخل کیف پول های گرم متصل به اینترنت خود از جمله فانتوم (Phantom)، اسلوپ (Slope) و تراست والت (Trust Wallet) خبر دادند. 

دوباره به دنیای بلاکچین برگردیم و به این مطلب اشاره کنیم که در همین روزها، دو مدیر اجرایی ویو فایننشیال (Wave Financial)، یک شرکت مدیریت دارایی که استراتژی‌های سفارشی سرمایه‌گذاری را برای افراد و سازمان‌های ثروت‌مند با حداقل یک میلیون دلار سرمایه تدوین می‌کند، اعلام کردند که با وجود روند نزولی بازار، شاهد افزایش تقاضای سازمان‌ها برای استفاده از محصولات صنعت ارزهای دیجیتال هستند.

 

تلاش برای قانونگذاری برای ارزهای دیجیتال

و اما بیست و پنجم مرداد بود که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، گفت مصوبه‌ای در ستاد اقتصادی دولت مطرح شده که تا چند روز دیگر تصویب خواهد شد و با این کار برای اولین بار قاعده‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال صورت خواهد گرفت.

بر همین اساس بود که هفتم شهریور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از تصویب بهره‌برداری و استخراج ارزهای دیجیتال در جلسه هیئت‌دولت خبر داد و گفت که از این پس می‌توان از ارزهای دیجیتال برای واردات استفاده کرد. این مصوبه سال‌های قبل نیز وجود داشت و مدتی متوقف شده بود و به واحدهای استخراج ارز دیجیتال، جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری داده نمی‌شد.

 

وزارت اقتصاد متولی ارزهای دیجیتال؟

ازسوی دیگر شانزدهم شهریور شورای عالی فضای مجازی سند راهبردی ایران در فضای مجازی را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد. در متن این سند که به دستگاه‌های دولتی و حکومتی ابلاغ شده، وزارت اقتصاد به‌عنوان متولی ساماندهی فضای ارزهای دیجیتال کشور انتخاب شده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز وظیفه طراحی نظامی برای استفاده از فناوری‌های نوین، مثل بلاکچین را بر عهده خواهد داشت. موضوع دیگری که در شهریور امسال خبرساز شد موضوع رمزریال بود و بیست و سوم شهریور علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران گفت، مرحله پیش از آزمایش رمزریال، پروژه ارز دیجیتال ملی ایران، یک هفته است که با همکاری دو بانک و دو فروشگاه آغاز شده است.

 

استخراج سبز

آلودگی‌های کربنی یکی از انتقاداتی است که گهگاهی به استخراج بیت‌کوین وارد می‌شود و فعالان محیط زیست به آن اشاره می‌کنند. حالا مجموعه بت‌کوینز (BatCoinz) در مطالعه‌ای به این نتیجه رسیده که ماینرهای بیت‌کوین با سرعت زیادی در حال روی‌آوردن به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند تا میزان تولید آلودگی در واحدهای استخراج خود را کاهش دهند.

این تحقیق نشان می‌دهد تولید آلودگی‌های زیست‌محیطی (گازهای گلخانه‌ای) در فرایند استخراج بیت کوین تا دسامبر ۲۰۲۴ (آذر ۱۴۰۳) به صفر خواهد رسید و شبکه بیت کوین به اولین سیستم پولی جهان تبدیل خواهد شد که بدون ایجاد آلودگی محیط زیستی فعالیت می‌کند.

در همین روزها بود که آبرا، پلتفرم مبادلات رمزارز و وام‌دهی، از راه‌اندازی اولین بانک رمزنگاری تحت نظارت دولت ایالات متحده آمریکا خبر داد؛ خبری که برای کاربران دنیای رمزارزها خوشحال کننده بود.

خبر آخر از تابستان پرخبر، اما به ظاهر راکد دنیای ارزهای دیجیتال اینکه بیست و پنجم شهریور، مرج اتریوم اجرایی شد. مرج (Merge) یا ادغام اتریوم، یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های شبکه اتریوم است که طی آن مکانیزم اجماع این ارز دیجیتال از اثبات کار(ماینرها) به اثبات سهام(میزان اتریوم قفل‌شده در شبکه اتریوم) تغییر کرد. مرج موفق اتریوم شرایط را برای شاردینگ، به روزرسانی موثرتر اتریوم، که تا پایان سال ۲۰۲۳ اجرایی می شود فراهم کرد. 

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم