گزارش آی قصه از ۲۲ روز اختلال در اینترنت

حدود ۲۲ روز است که از قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتساپ می‌گذرد.

اختلالی که باعث شده کسب‌وکارهای آنلاین (چه در بستر اپلیکیشن و چه در بستر اینستاگرام) تقریبا کرکره خود را پایین بکشند. آمار و ارقام حاکی از آن است که تراکنش‌ها و درآمدها هم ریزش داشته‌اند. به گزارش ایسنا قطعی اینترنت در روزهای گذشته در ایران «ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان» بر اقتصاد زیان وارد می‌کند. همچنین «روزانه بیش از ۱۰۸۰ میلیارد تومان به اقتصاد ضربه می‌زند»

از طرفی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، طی مطالعه‌ای به نتایج مشابهی دست پیدا کرده است. براساس این پژوهش، ۴۷ درصد از کسب وکارهای اینترنتی، بیش از ۵۰ درصد از درآمد خود را از دست داده‌اند. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران براساس این آمار تخمین زده که اگر اختلالات اینترنت همچنان ادامه پیدا کند، ۷۳ درصد از کسب‌وکارهایی که کمتر از ۵۰ نفر نیروی کار دارند، روزانه ۵۰ میلیون تومان زیان ببینند.

استارتاپ دانش‌بنیان آی‌قصه، اپلکیشن قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان است که در این روزها در کنار کسب‌وکارهای دیگر هم از نظر مالی و هم از نظر فنی و تیمی آسیب جدی دیده است.

اما تفاوت اساسی آی‌قصه – جدا از بحث کسب‌وکاری – با دیگر اپلکیشن‌ها در این است که با دنیای کودکان سر و کار دارد. کودکانی که دنیای متفاوتی از بزرگسالان دارند و مسائل و مشکلات پیرامون خود را با ذهنیت کودکانه خود تحلیل و تفسیر می‌کنند.

اگر در طول روز آنها در معرض انواع اخبار ناگوار قرار می‌گیرند، حق دارند شب را بدون استرس و اضطراب و همراه با قصه‌های آرامش‌بخش بگذرانند. اما هم‌اکنون گوش‌کردن قصه با اپلکیشن آی‌قصه با وضعیت پیش‌‌آمده در اکثر شب‌ها کاملا سخت و در بعضی روزها تقریبا غیرممکن شده است.

به همین دلیل در گزارش پیش‌رو، خسارات و آسیبی که به اپلکیشن آی‌قصه از نظر مالی و فنی وارد شده را بررسی کرده‌ایم. همچنین لطمه‌هایی که کاربران آی‌قصه و کودکان خورده‌اند را با شما در میان خواهیم گذاشت.

کاربران اپلکیشن آی‌قصه می‌توانند از طریق خرید اشتراک به قصه‌ها و لالایی‌ها دسترسی پیدا کنند؛ اما دربازه زمانی ۲۹ شهریور تا ۱۹ مهرماه (از زمان قطعی اینترنت تا لحظه تنظیم گزارش) آی‌قصه نسبت به دوره زمانی مشابه در ماه گذشته یعنی ۲۹ مردادماه تا ۱۹ شهریور، با بیش از ۶۰ درصد کاهش تراکنش مواجه بوده است.

به دلیل اینکه منبع اصلی درآمد آی‌قصه از محل فروش اشتراک است، به طور طبیعی با کاهش خرید اشتراک، درآمد هم تحت تاثیر قرار گرفته است. براساس داده‌ها درآمد آی‌قصه در بازه زمانی ۲۹ شهریورماه تا ۱۹ مهرماه نسبت به دوره زمانی مشابه در ماه گذشته -۲۹ مردادماه تا ۱۸ شهریورماه- ۵۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

این موضوع فارغ از آسیبی است که ممکن است به دلیل قطعی اینترنت، کاربران را به سمت پاک کردن اپلیکیشن ببرند. (بررسی هزینه‌های نصب اپلیکیشن و اهمیت نگهداری مخاطب برای کسب‌وکارهای آنلاین بر دست‌اندرکاران و کارشناس حوزه دیجیتال پوشیده نیست. اما پرداختن به آن خارج از موضوع این گزارش است.)

برای کسب‌وکاری که حدود ۴ سال از فعالیتش می‌گذرد و سعی در جذب کاربر، تولیدمحتوا، توسعه کسب‌وکار خود و همچنین جذب سرمایه‌گذار را دارد، این کاهش درآمد، آسیب ناشی از ریختن مخاطب، پاک کردن اپلیکیشن و در نهایت مبهم‌بودن وضعیت اقتصادی می‌تواند صدمه‌های جبران‌ناپذیری وارد کند.

 

چرا آی‌قصه قطع شد؟

هدف آی‌قصه، تولید و تهیه قصه برای کودکان فارسی‌زبان سراسر دنیاست و حدود ۱۵ درصد از کاربران آی‌قصه خارج از کشور زندگی می‌کنند. به همین دلیل آی‌قصه برای اینکه بتواند خدمات باکیفیت ارائه دهد، سرورهایش را علاوه بر داخل کشور در خارج از کشور هم مستقر کرده است که سرعت دسترسی بچه‌ها در هر جای دنیا به قصه‌ها مطلوب باشد.

 اما با اتفاق‌های اخیر و قطعی‌های اینترنت، دسترسی اینترنت به بیرون از کشور مختل شد و مخاطبان خارج از ایران برای شنیدن قصه دچار مشکل جدی شدند چون منبع اصلی قصه‌ها روی سرورهای ایرانی قرار داده شده است.

 این اختلال حتی منجر شد بخش‌هایی از اپلیکیشن آی‌قصه برای کاربران ایرانی هم غیرقابل اجرا باشد.

با این اوصاف، و با توجه به اینکه پیش‌بینی مشخصی از مسیر پیش‌رو نیست، بخش فنی آی‌قصه در تلاش است در قدم اول مشکل را برای کاربران داخلی و سپس برای کاربران خارج از کشور حل کند. این امر به این معنی است که باید گروه‌های برنامه‌نویسی دوباره زیرساخت‌های اپلیکیشن را بازنگری و در نهایت ۲ نسخه جدا برای کاربران داخل ایران و کاربران خارج از ایران تهیه کنند. این موضوع علاوه بر زمان‌بر بودن و تحمیل هزینه‌های مالی در عمل بخشی از هزینه‌ها و زمانی را که صرف پایداری وضعیت نرمال اپلیکیشن آی قصه شده بود را کاملا از بین خواهد برد.

آی قصه امیدوار است جدا از مسائل اجتماعی و سیاسی، بتواند مشکلات پیش‌آمده را مدیریت کند تا کودکان درسراسر دنیا بتوانند همچون قبل، به قصه‌ها و وایت‌نویزها و لالایی‌ها دسترسی پیدا کنند.

 

فیلتر شبکه‌های اجتماعی و قطع ارتباط با تیم پشتیبانی

تیم پشتیبانی آی‌قصه به صورت ۲۴ ساعته از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتس‌آپ با مخاطبان خود، تا پیش از اختلال در اینترنت، در ارتباط بوده است. اختلال‌های اخیر این ارتباط را کاهش داد و در عمل قطع کرد. قطع ارتباط با تیم پشتیبانی علاوه بر سردرگمی مخاطبان و تیم آی‌قصه، منجر به آسیب‌هایی به کودکان نیز شد. پاسخگو نبودن به موقع نیز نارضایتی‌هایی را در بین کاربران ایجاد کرد.

پس از گذشت حدود ۳ هفته در نظرسنجی که از کابران انجام دادیم، در ساعات اولیه  ۶۵۵ نفر به پرسشنامه آی‌قصه پاسخ دادند که مبنای این گزارش واقع شده است.

آنطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، حدود ۷۱ درصد کاربران از اپلکیشن اندروید آی‌قصه برای گوش‌کردن به قصه‌ها استفاده می‌کنند،۲۲ درصد هم از وب‌اپلکیشن بهره می‌برند. لازم به یادآوری است که کاربران ios آی‌قصه از وب‌اپلکیشن استفاده می‌کنند. البته امکان دارد به خاطر اتفاق‌های این مدت برخی از دارندگان دستگاه اندروید هم از وب‌اپلکیشن برای شنیدن قصه استفاده کنند.

۷درصد هم از هردوی این امکانات استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد کاربرانی که گزینه «هردو» را انتخاب کردند در این مدت در صورت اختلال در اپلکیشن به وب‌اپلکیشن مراجعه می‌کردند و بالعکس.

کاربران آی‌قصه از اواخر شهریورماه تاکنون از طرق مختلف نارضایتی خود را از اینکه به اپلکیشن دسترسی ندارند، ابراز کردند. در این نظرسنجی هم مشخص است که حدود ۸۵ درصد از کاربران در استفاده از اپلیکیشن دچار مشکل شده‌اند. تعداد اندکی یعنی ۵ درصد هم مشکل نداشتند و ۱۰ درصد هم «گاهی» با مشکل روبرو می‌شدند که احتمال می‌رود پاسخ‌دهندگانی که این گزینه را انتخاب کردند در ساعاتی از روز که اینترنت اختلال کمتری دارد، می‌توانند از اپلکیشن استفاده کنند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارشی که مردادماه سال جاری منتشر شد، اعلام کرد ضریب نفوذ اینترنت ثابت در سال جاری حدود ۰.۱۲ درصد کاهش یافته است. این آمار در نظرسنجی آی‌قصه هم خود را نشان داده است.

آنطور که در جدول زیر آمده است ۵۴ درصد از کاربران آی‌قصه از اینترنت همراه و ۴۶ درصد از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند.

از میان ۱۴ شرکت‌‌ ارائه‌دهنده خدمات اینترنت هم همراه اول ۳۳ درصد سهم بیشتری دارد. پس از آن ایرانسل همراه با ۱۷ درصد و مخابرات ۱۴درصد قرار دارند.

با اینکه بخشی از سرورهای اپلکیشن آی‌قصه در خارج از کشور قرار دارد با اینحال حدود ۵۳ درصد از کاربران می‌توانند بدون استفاده از فیلترشکن از اپلکیشن استفاده کنند. ۴۷ درصد هم بافیلترشکن می‌توانند از اپلکیشن بهره‌‌مند شوند.

 

گزارش کامل آی قصه را از اینجا دریافت کنید

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…
ایرانسل

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری ایده‌ها و نوآوری‌های این رویداد حضور دارد. به گزارش روابط عمومی
ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری…
خبرها

گزارش «فوتبالی» منتشر شد

به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک مجموعه کامل از اخبار و ویدیوها و پخش و پوشش زنده مسابقات و سرگرمی‌های فوتبالی را در
به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک…
دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم