بیانیه روزنامه‌ نگاران علم و فناوری در خصوص محدودیت‌های اینترنتی اخیر

۹۶ نفر از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه‌ حوزه علم و فناوری در خصوص محدودسازی فضای مجازی و بازداشت فعالان اینترنت بیانیه‌ای صادر کرده‌اند.

 

متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

ایران ما روزهای تلخ و دشواری را می‌گذراند. با بحرانی که در پی درگذشت مظلومانه مهسا امینی ایجاد شده، از سویی شاهد برخوردهای ناروا با مردمی هستیم که اعتراض خود را بیان می‌کنند و از سوی دیگر، بازداشت‌های گسترده فعالان فضای مجازی و محدودسازی اینترنت، حیات اجتماعی و اقتصادی و امنیت مردم را تهدید می‌کند.

ما روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای علم و فناوری، با درک اهمیت دسترسی به عنوان حق اساسی مردم، همواره در مسیر تسهیل توسعه اینترنت و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی گام برداشته‌ایم و اکنون نیز بر این خواسته و حق اساسی پافشاری می‌کنیم.

به باور ما، سیاست‌های محدودسازی جریان آزاد اطلاعات هرگز کارآمد نبوده و نه تنها به اذعان کارشناسان و استادان علوم اجتماعی، بلکه به گواه تاریخ، ایستادن در برابر سیل سهمگین فناوری و تغییرات فرهنگی و اجتماعی و اجرای تصمیمات رسوایی مانند طرح موسوم به صیانت، نتیجه‌ای جز شکست و انداختن کشور به مسیر سنگلاخ تغابن نخواهد داشت.

از سوی دیگر، بازداشت روزنامه‌نگاران و چهره‌های شناخته شده و دلسوز حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که به‌جز مسوولیت حرفه‌ای خود اقدامی نکرده و به‌غیر از تلاش برای اطلاع‌رسانی و گسترش آگاهی گامی برنداشته‌اند، بی‌تدبیری آشکاری است که به سرخوردگی اجتماعی، تنگ‌تر شدن دریچه‌های تنفس جامعه و در نهایت خشم عمومی خواهد انجامید.

از این رو، ما روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای علم و فناوری، ضمن اظهار تاسف و نگرانی عمیق نسبت به برخوردهای انجام شده و همدردی با تمامی آسیب‌دیدگان و خانواده افراد جان‌باخته، سکوت در شرایط کنونی را بیش از این جایز نمی‌دانیم و به مسوولان توصیه می‌کنیم که علاوه بر خویشتن‌داری در برابر مردم، زمینه آزادی هرچه سریع‌تر بازداشت‌شدگان، به ویژه فعالان فناوری و روزنامه‌نگاری و آزادسازی دسترسی مردم به جریان آزاد اطلاعات را فراهم کنند.

link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از مخالفت با توزیع اینترنتی دارو تا گزارشی از اینوتکس

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۲ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
اسنپ

پاندمی کرونا منجر به تحول در صنعت خرده‌فروشی شد

رامین لایقی، مدیرعامل «اسنپ ‌گروسری» اعلام کرد در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ هزار سفارش در اسنپ گروسری ثبت می‌شود. اسنپ گروسری ترکیب دو سرویس اسنپ مارکت و اسنپ
رامین لایقی، مدیرعامل «اسنپ ‌گروسری» اعلام کرد در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ هزار سفارش در…
خبرها

در پنل نقش زیرساخت‌های نوآوری مطرح شد: فضای شبکه‌سازی را گسترش دهید

در نخستین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ پنلی با عنوان «نقش زیرساخت‌های نوآوری در راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و مراکز هم‌آفرینی» برگزار شد. سیزدهمین دوره
در نخستین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ پنلی با عنوان «نقش زیرساخت‌های نوآوری در راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان…
خبرها

اسنوا ونچرز و شرکت فناوری‌های پیشرفته آسیا، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

اسنوا ونچرز، به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری گروه انتخاب در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ چند تفاهم‌نامه‌ همکاری با شرکت‌های مختلف امضا کرد. به گزارش ستاد خبری اینوتکس
اسنوا ونچرز، به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری گروه انتخاب در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ چند تفاهم‌نامه‌ همکاری با شرکت‌های…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم