بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال ۱۴۰۰

انجمن VC با انتشار گزارشی مبلغ کل قراردادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال ۱۴۰۰ از سوی ۳۶ عضو خود را ۲۲۱۴ میلیارد تومان اعلام کرد.

 

در ادامه سعی شده است ضمن بررسی آماری بخشی از تغییرات نسبت به سال گذشته در حجم و تعداد و میانگین قراردادهای سرمایه گذاری و فراوانی صنعتهای این قراردادها تحلیلی اجمالی نیز ارائه گردد.

 

رشد ۳برابری حجم ریالی سرمایه گذاری خطرپذیر در سال ۱۴۰۰-تقریبا ثابت در تعداد قرارداد

براساس آمار منتشر شده در این گزارش حجم سرمایه گذاری خطرپذیر ۲۲۱۴میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل در حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

 

حرکت اول همچنان پیشرو

 پیشتر در گزارشی که صرفا در اختیار اعضای انجمن قرار گرفته بود بیشترین حجم سرمایه گذاری مربوط به حرکت اول بوده است که با رقمی حدود ۵۰۰میلیارد تومان بیش از ۲ برابر وی سی دوم در این گزارش سرمایه گذاری نموده است.

 

نکته قابل تامل، مقایسه این نرخ رشد با کشور ترکیه به لحاظ مشابهت شرایط کلان آن با ایران است.طبق آمار شرکت Startups.watch که در زمینه جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها فعالیت می‌کند. حجم سرمایه گذاریهای انجام شده در ترکیه نسبت به سال قبل، ۱۰برابر شده است حال آنکه این رقم در کشور ما ۳ است.

 

رشد ۳برابری میانگین قراردادهای سرمایه گذاری خطرپذیر

در حالی که میانگین قراردادها در سال ۱۳۹۹ گذشته ۲.۵میلیارد تومان بوده، این رقم در سال ۱۴۰۰ در حدود ۷میلیارد تومان بوده است.

یکی از دلایل تاثیرگذار در این موضوع افزایش متوسط عدد قراردادهای حرکت اول به عنوان بازیگر اصلی این صنعت  در سال ۱۴۰۰ بوده است، پیشتر در گزارشی که در ابتدا به آن اشاره شد.  متوسط حجم سرمایه گذاری حرکت اول۱۶ برابر وی سی دوم در این گزارش بوده است.

 

حضور کم رنگ زنان در نقش آفرینی سرمایه گذاری خطرپذیر

۷۵ درصد کارکنان اعضای انجمن مرد و تنها ۲۵درصد زن هستند

مهندسان فعالترین در  اکوسیستم نواوری و کارآفرینی

 

 

بیش از ۷۵ درصد کارکنان اعضای انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر دارند.

 

 

کاهش ۳۰درصدی حجم ریالی تسهیلات اعطا شده و ثابت ماندن در تعداد

 

 

افزایش ۵۰درصدی حجم ریالی ضمانتهای صادر شده و ثابت ماندن در تعداد

 

 

در این گزارش  که تلاش شده تصویری از عملکرد صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر را نشان دهد آمار امیدوار کننده ای در اکوسیستم دیده نمیشود و به جز حرکت اول تیکت سایزهای سایر وی سی ها و نهادهای مالی بسیار کوچک بوده و با توجه به نرخ تورم و افزایش لجام گسیخته ارز، با سرمایه گذاری در ابعاد کوچک اتفاق خارق العاده ای در تولد و رشد کسب و کارهایی تحول آفرین صورت نخواهد گرفت.

توسعه فرهنگ کارآفرینی و سرمایه گذاری خطرپذیر، ورود بازیگران بزرگ صنعتی به اکوسیستم سرمایه گذاری خطرپذیر، افزایش تیکت سایزها، افزایش قراردادهای هم سرمایه گذاری، تسهیلگری و حمایت نهادهای قانونگذار از ورود سایر سرمایه گذاران به این صنعت و حتی رونق راهکارهایی از جنس کرادفاندنیگ(تامین مالی جمعی) بخشی از راهکارهایی ست که به نظر میرسد برای تغییر شرایط نامطلوب فعلی مورد نیاز است.

 

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»

دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین باعث شد شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت‌های جدیدتر و کوین‌های خود وارد میدان
دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین…
خبرها

مشتریان منحصر بفرد سینماتیکت به بیش از ۵ میلیون نفر رسید

سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» اعلام کرد در فروردین ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون مخاطب منحصر به فرد رسیده است. این پلتفرم از ابتدای فروردین ۱۴۰۳، ۸۷۰ هزار بلیت به
سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» اعلام کرد در فروردین ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون مخاطب…
تخفیفان

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

نازنین دانشور اعلام کرد که پس از همکاری تخفیفان با تپسی، احتمال دارد گلرنگ در تخفیفان نیز سرمایه‌گذاری کند. نازنین دانشور، هم‌موسس و مدیرعامل اسبق تخفیفان در
نازنین دانشور اعلام کرد که پس از همکاری تخفیفان با تپسی، احتمال دارد گلرنگ در تخفیفان…
ایرانسل

آغاز فاز دوم عملیات توسعه فیبر نوری ایرانسل در قائم‌شهر

با امضای قرارداد پروژه توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و فرمانداری و شهرداری شهرستان قائمشهر، فاز دوم عملیات اجرایی شبکه
با امضای قرارداد پروژه توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم