آخرین وضعیت بورسی تپسی

از زمان عرضه تپسی در بازار سرمایه، این شرکت در دو مرحله و به تاریخ‌های ۹ شهریور و ۱۱ آبان اعلام کرده که به ترتیب در ۸ و ۵ شهر جدید، شروع به فعالیت کرده است و همچنین از تاریخ ۲۲ آبان ماه، اعلام داشته که سرویس پرداخت اعتباری یا BNPL را نیز راه‌اندازی کرده است که به جرات می‌توان گفت، راه‌اندازی چنین سیستم‌هایی در تاکسی‌های اینترنتی می‌تواند باعث افزایش سفرهای ارائه شده به مسافران شود. بررسی صورت‌های مالی تپسی در دوره شش ماهه حسابرسی شده منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، فعالیت‌های صورت گرفته در راستای توسعه شهرها در ارائه خدمات موثر واقع شده است. 

درآمد این شرکت در شش ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه رشدی ۱۴۰ درصدی داشته است و این در حالی است که سود ناخالص آن در همین مدت تنها ۱۳۳ درصد رشد کرده و در نتیجه سود ناخالص آن با رشدی ۱۸۶ درصدی همراه شده است. این در حالی است که باید در نظر داشت، افزایش تعداد شهرهای تحت پوشش و همچنین سیستم پرداخت اعتباری، در نیمه دوم سال می‌تواند بر درآمد این شرکت تاثیرگذار باشد.
نکته دیگری که باید مدنظر قرار داد، حاشیه سود ناخالص چنین فعالیت‌هایی است. حاشیه سود ناخالص در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۳.۷۷ درصد بوده که این نسبت در شش ماهه نخست به رقم ۱۶.۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. بنابراین می‌توان انتظار بهبود عملکرد را برای امسال متصور بود.

بررسی درآمدهای اعلامی شرکت در گزارش‌های فعالیت ماهانه نشان می‌دهد، این شرکت در شش ماهه نخست سال مالی جاری، توانسته است ۲۵۷.۷ میلیارد تومان درآمد ناشی از کمیسیون دریافتی از سفیران داشته باشد که به طور میانگین حدود ۴۱.۱ میلیارد تومان می‌شود. هر چند در مهر ماه درآمد ناشی از کمیسیون، نسبت به شهریور ماه (ماه قبل از آن) با کاهش همراه شده است، اما همچنان از میانگین شش ماهه قبل آن اندکی بیشتر است. اما درآمد آبان ماه این شرکت با توجه به افزایش ۱۳ شهر به شهرهای تحت ارائه خدمات، با افزایش همراه شده و رشدی ۳۵ درصدی را نسبت به مهر ماه نشان می‌دهد. روند افزایش درآمد در آذر ماه نیز ادامه داشته است و رشدی ۱۱.۶ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به آنکه درآمد این چنین شرکت‌هایی عمدتا وابسته به دو فاکتور تعداد سفرهای صورت گرفته و افزایش هزینه‌های سفرهاست، به نظر می‌آید رشد ۱۱.۶ درصدی آذر ماه رقمی معقول باشد.

 

بررسی معاملات نماد تپسی
بر اساس اعلامیه فرابورس به تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱، تا پیش از این اعلامیه صرفا سهامداران حرفه‌ای قادر به خرید سهام این شرکت بوده‌اند. حال که محدودیت تعیین شده برداشته شده، این سهم با صف‌های خرید خوبی روبه‌رو شده است که نشان می‌دهد سهامداران حرفه‌ای نیز که تا پیش از این به علت محدودیت‌های تعیین شده، مبادرت به خرید نمی‌کرده‌اند، امروز بر روی این نماد فعال شده‌اند که می‌تواند نوید معقول‌تر شدن معاملات و رسیدن به ارزش ذاتی این سهم باشد. باید توجه داشت که در ادبیات قیمت‌گذاری استارتاپ‌ها، سودآوری صرفا تنها فاکتوری نیست که اهمیت دارد و دایره و گستره خدمات قابل ارائه می‌تواند مهمتر از سودآوری باشد.
چه بسا بسیاری از شرکت‌هایی که در چنین زمینه یا زمینه‌های مشابه در حال فعالیت هستند، زیان یا کاهش درآمد عملیاتی را با در نظر گرفتن افزایش ارزش برند، جبران شده در نظر بگیرند.
تجربه ریزش سال ۱۳۹۹ به بسیاری از سهامداران خرد نشان داد که در نظر گرفتن ریسک نقدشوندگی امری حیاتی است و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، بدون در نظر گرفتن ریسک نقدشوندگی و قابلیت خروج از سرمایه‌گذاری، می‌تواند منجر به زیان‌های هنگفتی شود. در این خصوص، باید گفت شرکتی که در حال حاضر دارای قریب به ۲۹ درصد سهام شناورست (با ارزشی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان) و حجم معامله‌ای که در طی ۹ روز اخیر داشته است که حدود ۲.۲۶ درصد از سهام شرکت را شامل می‌شود و حجم معامله‌ای در حدود ۵.۳ میلیون سهم به طور روزانه در یک ماه اخیر، در قیاس با ارزش و تعداد کلی سهام چنین شرکتی، از نقدشوندگی خوبی برخوردار است.

 

ارزش ذاتی تپسی
به طور کلی حال که ارزش تپسی در حدود ۱.۱۳۷ هزار میلیارد تومان است و از زمان عرضه آن تنها حدود ۳ درصد رشد ارزش داشته است و با توجه به رشد دایره خدمات که می‌تواند در آینده به سودآوری و رشد آن منجر شود و با در نظر گرفتن آنکه ارزش ۱.۱ هزار میلیارد تومانی زمان عرضه، ارزشی بوده است که از سوی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تعیین شده است، پس در عمل این شرکت می‌تواند با رشد ارزش همراه شود. این نکته نیز حائز اهمیت است که شرکت‌های تاکسی اینترنتی و درآمد آنها، به تورم بسیار وابسته هستند.
نحوه تعیین نرخ سفر، بر اساس نقطه تعادلی بین مبلغ مورد نظر سفیر برای پذیرش سفر و هزینه پرداختی از سوی مسافر است.
بنابراین هر دو طرف سفر، تورم را در نظر می‌گیرند. پس می‌توان انتظار داشت، هزینه‌های سفر صورت گرفته، وابستگی مستقیم و مثبتی با تورم دارد و در نتیجه می‌توان انتظار داشت که درآمد شرکت‌های تاکسی اینترنتی که عمده آن کمیسیون دریافتی از سفرهاست، بلافاصله تورم را در خود نشان می‌دهد و نسبت به بقیه شرکت‌هایی که بر پایه تورم با رشد سودآوری همراه می‌شود، سریع‌تر خود را تعدیل می‌کند که این خود یکی از بزرگترین مزیت‌های این نوع از شرکت‌هاست.
همچنین باید در نظر داشت که نهاد خاصی در قیمت‌گذاری سفرهای این شرکت‌ها دخیل نیستند که مزیتی دیگر است، زیرا در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که نهادهای تعیین‌کننده نرخ خدمات و تولیدات، با تعلل در تصمیم‌گیری و افزایش نرخ‌دهی، موجبات کاهش سودآوری شرکت‌ها و در نتیجه زیان به سهامداران را موجب می‌شوند.
کلام آخر، آنکه شرکتی که از زمان عرضه تاکنون تنها ۳ درصد رشد ارزش داشته و این در حالی است که تورم که مهمترین فاکتور موثر بر سودآوری آن است در همین مدت چندین برابر شده است، در عمل رشد چندانی نداشته است که همین امر می‌تواند توجیه صف‌های خرید تشکیل شده برای این شرکت باشد. (این فرض بر این پایه مبتنی است که ارزش تعیین شده در روز عرضه از سوی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، عددی معقول بوده باشد).

 

منبع: صدای بورس

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم