جاباما با همراهی تیم‌های بومی قشم، در مسیر احیای جنگل‌های حرا

با بررسی وبسایت جاباما و خبرهایی که از این شرکت منتشر می‌شود، به‌نظر می‌رسد این شرکت در مسیر توسعه فرهنگ بومی قدم برداشته است. اضافه شدن محصول «تجربه» که به تجربه کردن رویدادها، فعالیت‌‌ها و فرهنگ هر بوم می‌پردازد، نمایانگر مسیر جدید جاباما و تلاش برای حفظ و احیای فرهنگ و ارزش‌های هر بوم است.

 

جاباما اخیرا با پیوستن به پروژه «سرزورزوما» و همراهی با تیم‌های بومی متخصص، مسیر جدید خود در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی را با احیای جنگل‌های حرا تعریف کرده است. «سرزورزوما» نام پروژه‌ احیای جنگل‌های حرا و برگرفته از نام منطقه‌ای در نزدیکی روستای گوران در جزیره‌ قشم است که روزگاری پوشیده از درختان حرا بوده. جنگل حرا یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های جهان و تنها جنگل غرقابی ایران است اما متاسفانه توجه چندانی به حفظ این جنگل‌ها تا کنون معطوف نشده بود و امروز جاباما به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های گردشگری ایران، در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود، در تلاش است قدم موثری برای اطلاع‌رسانی حداکثری این پروژه به گردشگران و جامعه بردارد. پروژه زیست‌محیطی «سرزورزوما» تلاش می‌کند تا با کاشت مجدد این درختان، جان تازه‌ای به این جنگل‌ها بدهد.

 

فاطمه اشرفی، مدیر مسئولیت‌ اجتماعی (سرمایه‌گذاری اجتماعی) این شرکت می‌گوید: جنگل‌های حرا در سال‌های اخیر به‌دلایل فراوان از جمله چرای غیر اصولی دام، ورود بی‌رویه و غیر استاندارد توریست، عدم آگاهی مردم بومی، تغییرات زیست‌محیطی و… در معرض فرسایش قرار گرفته و چندان که به جنگل‌های زاگرس و هیرکانی پرداخته شده، به جنگل‌های حرا توجه نشده است.

اشرفی می‌گوید «یکی از وظایفی که جاباما به‌عنوان مسئولیت‌ اجتماعی خود تعریف کرده، احیای منابع و فرهنگ هر بوم است و ما تا آنجا که امکان و توانش موجود باشد در این مسیر حرکت می‌کنیم و جنگل‌های حرا یکی از منابع ارزشمند قشم و جهان و تنها جنگل غرقابی ایران است.». 

به گفته او، تمرکز جاباما بر جنوب کشور تنها محدود به حوزه اقامت نیست، بلکه ارزشی که برای مردم بومی منطقه خلق می‌شود نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و همراهی با پروژه «سرزورزوما» که به همت متخصصان بومی منطقه شروع شده است، یکی از اقدامات جاباما در همین راستا است.

 

مدیر مسئولیت اجتماعی جاباما می‌گوید این شرکت با توسعه تعاونی گوران، استودیو چهار و تیم بوم‌وند هم‌پیمان شده تا با کمک مردم منطقه برای احیای جنگل‌های حرا به‌ویژه در منطقه گوران قشم قدم‌های موثر و اصولی بردارند.

 

فاطمه اشرفی همچنین با تاکید بر افزایش آگاهی مردم بومی و آموزش به کودکان برای حفظ جنگل‌های حرا می‌گوید: همکاری ما محدود به کاشت نهال نیست، بلکه با اطلاع‌رسانی کلان در این حوزه و برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی که برای ساکنان این منطقه داریم نه تنها به آگاهی‌بخشی کمک می‌کنیم بلکه فرآیند پرورش بذر و کاشت نهال نیز از طریق خود همین مردم انجام می‌شود و منجر به اشتغال‌زایی و چرخش چرخه اقتصاد گردشگری در منطقه هم خواهد شد. از سوی دیگر، با آموزش به نسل جدید، می‌توان از آینده این جنگلها نیز حفاظت کرد. در همین راستا، تنها در یکی از مراحل انجام پروژه با آموزش شیوه بذرچینی به کودکان روستای گوران بیش از شش هزار نهال درخت حرا تهیه شد که توسط همین کودکان نیز در بستر گلی کاشته شد.»

 

جاباما مسئولیت خود را «گردشگری مسئولانه» می‌داند و برای تحقق این وظیفه درصدد است در کنار توسعه ظرفیت‌های گردشگری و بزرگ‌تر کردن این بازار، توجه خود را به نگهداشت مسئولانه و استاندارد جنبه‌های مختلف گردشگری معطوف کند. از همین‌رو همکاری با تیم‌های محلی که شناخت درستی از تاریخچه و فرهنگ و زیست‌بوم خود دارند، نه تنها به حمایت از این تیم‌ها بلکه به حفظ و توسعه هر بوم منجر می‌شود.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم