دیجیپی سومین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. این گزارش عملکرد یک ساله دیجیپی از فروردین تا پایان اسفند 1401 را پوشش میدهد. دیجیپی به عنوان یکی از بازیگران لندتک کشور در این گزارش سعی کرده تا جایگاه صنعت فینتک در ایران، جهان و منطقه را ترسیم کند و همچنین دادههایی از الگوهای رفتاری کاربران در استفاده از خدمات آن وجود دارد.
حمید محمدی، رییس هیات مدیره دیجیپی در یادداشت ابتدایی این گزارش میگوید سهم خردهفروشی آنلاین به کمی بیش از 4 درصد در کشور افزایش یافته، اما همچنان با میانگین جهانی 16 درصد فاصله زیادی دارد. به گفته مدیرعامل دیجیکالا تا سال 2040 بیش از 95 درصد از معاملات جهان بر پایه تجارت الکترونیک انجام خواهد شد. او میگوید از سال 1397 دیجیپی با سرمایهگذاری دیجیکالا به عنوان بازوی فناوری مالی به این گروه پیوسته است.
بیش از 2 هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده
در بخش ابتدایی گزارش سالانه دیجیپی، دادههایی به صورت خلاصه قرار دارد که اطلاعات قابل توجهی را از این کسبوکار فینتک ارایه میکند. دیجیپی در سال 1401 بیش از 2 میلیون اعتبار خرد به کاربران اعطا کرده که جمع مبلغ آن 2.2 هزار میلیارد تومان بوده است.
گزارش دیجیپی بیان میکند 67 درصد از جمعیت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)، یعنی معادل 136 میلیون نفر حساب بانکی ندارند. براساس این گزارش ارزش بازار فینتک در نیمه اول سال 2022 در منطقه منا 819 میلیون دلار بوده است.
مقایسه تسهیلات خرد در ایران و جهان
در بخش دیگری از این گزارش میزان تسهیلات پرداخت شده در ایران و جهان با یکدیگر مقایسه شده است. کل تسهیلات اعطایی در سال 1401 مبلغ 45 هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم در جهان برای سال 2020 مبلغ 6036 میلیارد دلار بوده است.
براساس این گزارش محبوبترین کالای خرید اقساطی دیجیپی در سال گذشته آیفون 13 بوده است.

فایل کامل PDF این گزارش را از این لینک دریافت کنید.