بازارهای جدید برای دانش‌بنیان‌ها راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل فرابورس ایران از راه‌اندازی دو بازار جدید طی سال جاری در فرابورس خبر داد و گفت: پیشنهاد راه‌اندازی بازار دانش‌بنیان به سازمان بورس در سال گذشته ارائه شده و این بازار که هیئت پذیرش و تابلوی مختص به خود را خواهد داشت مورد استقبال سازمان بورس قرار گرفته است.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست خبری اولین دوره رویداد بین‌المللی تأمین مالی نوآوری و فناوری، لزوم توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را ضرورت امروز اقتصادها دانست و تأکید کرد: با توجه به تغییر نیازهای مصرف‌کنندگان، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان موضوعی اختیاری و انتخابی نیست بلکه ضرورت کنونی اقتصادهاست.

وی با اشاره به حلقه مفقوده در زنجیره تبدیل دانش به ثروت گفت: تأمین مالی بنگاه‌های دانش‌بنیان این حلقه مفقوده است، فعالان این حوزه همواره دغدغه تأمین مالی و صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه دغدغه پروژه‌های دانش‌بنیان را دارند که این رویداد می‌تواند حلقه مفقوده این دو نهاد را حذف کند.

شیرازی با تأکید بر حضور فعال فرابورس در رویداد فینوتکس، اظهار داشت: فرابورس ایران به عنوان بورسی که ایجاد سازوکار و ساماندهی تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی اعم از دانش‌بنیان‌ها را فراهم می‌کند، وظیفه خود می‌داند در این رویداد مشارکت داشته باشد.

مجموعه‌ای متنوع از ابزارهای تأمین مالی در فرابورس

وی دراختیار داشتن مجموعه‌ای متنوع از ابزارها، نهادها و بازارها در فرابورس را مورد توجه قرار داد و افزود: این ویژگی فرابورس می‌تواند فضای اثرگذاری برای حضور بنگاه‌های دانش‌بنیان و تأمین مالی این حوزه باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه این نشست با مروری بر انواع بازارهای فرابورس بیان کرد: فرابورس دو بازار اصلی دارد که بازار اول و دوم هستند، این دو بازار ویژه شرکت‌های دارای قابلیت پذیرش است و در حال حاضر بالغ‌بر ۱۷۰ شرکت در آن‌ها حضور دارند که ۱۴ شرکت یعنی حدود ۱۰ درصد از این تعداد، دانش‌بنیان هستند.

شیرازی با اشاره به اینکه بازار پایه نیز برای شرکت‌هایی است که امید به بهبود عملکرد دارند اما در حال حاضر نمی‌توانند در بازارهای اصلی حضور داشته باشند، ادامه داد: همچنین امسال بازار توافقی راه‌اندازی خواهد شد که بستری را برای معامله شرکت‌هایی فراهم می‌کند که قابلیت پذیرش در بازارهای بالاتر ندارند اما سهامی عام هستند؛ این بنگاه‌ها می‌توانند به‌صورت توافقی سهام خود را در این بازار معامله ‌کنند.

راه‌اندازی دو بازار توافقی و دانش‌بنیان‌ها در سال جدید

وی بازار توافقی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان بستر بسیار مناسبی دانست و گفت: امید است فعالیت این بنگاه‌های اقتصادی طی سال جدید در فرابورس توسعه بیشتری داشته باشد و امیدواریم در سال جدید فعالیت این شرکت‌ها گسترش یابد.

این مقام مسئول در فرابورس با تأکید بر نگاه حمایتی بازار سرمایه به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: فرابورس سال گذشته پیشنهاد بازار دانش‌بنیان را به سازمان بورس ارائه کرد که خوشبختانه از این موضوع استقبال شد. این بازار هیئت پذیرش و تابلو مختص به خود را خواهد داشت.

شیرازی در ادامه تصریح کرد: با راه افتادن بازار دانش‌بنیان‌ها شرایط خوبی برای حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه و تأمین مالی این حوزه فراهم خواهد شد.

فعالیت ۲۱ صندوق VC و PE

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران در حال حاضر ۲۱ صندوق‌ جسورانه و صندوق خصوصی در فرابورس فعال هستند که سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰ میلیارد تومانی را به خود تخصیص داده‌اند. در خصوص سکوهای تأمین مالی جمعی هم که ابزاری برای تأمین مالی دانش‌بنیان‌هاست، در حال حاضر ۱۸ سکو مجوز فعالیت از فرابورس را دارند.

‌شیرازی ادامه داد: در حوزه نهادها نیزصندوق املاک و مستغلات، صندوق سهام، صندوق زمین و ساختمان و صندوق درآمد ثابت در فرابورس فعال‌اند که برخی از آن‌ها مرتبط به شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

به گفته وی در مجموع فرابورس در بازار اول و دوم می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را پذیرش کند و در صورت عدم احراز شرایط پذیرش، بازار توافقی ابزاری مناسب برای این حوزه خواهد بود.

او در ادامه با اشاره به اینکه سال ١۴٠١ را با پذیرش یک صندوق جسورانه به ارزش ۵٠٠ میلیارد تومان به پایان رساندیم، گفت: سال جدید را هم را با پذیرش یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه غذایی آغاز کردیم که امیدواریم این اتفاق مقدمه‌ای برای یک سال خوب در پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…
ایرانسل

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری ایده‌ها و نوآوری‌های این رویداد حضور دارد. به گزارش روابط عمومی
ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری…
دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم