چرا لیفت به گرد پای اوبر هم نرسید؟

لیفت سال‌ها خود را به عنوان برند «بچه خوب» در صنعت تاکسی‌های آنلاین معرفی می‌کرد؛ در حالیکه رقیبش اکثر کارهای کثیف مثل مبارزه با قانونگذاران و صنعت تاکسی‌رانی را انجام می‌داد و مسیر را برای نسل جدیدی از شرکت‌ها که با استفاده از اپلیکیشن برای جابه‌جایی مسافر اقدام می‌کنند باز می‌کرد.

در این فرایند لیفت خود را به عنوان یک برند تجاری با احساس مثبت معرفی می‌کرد، اما این اوبر بود که بر بازار تسلط داشت. با این حال در سال ۲۰۱۷ برای مدت کوتاهی به نظر می‌رسید توازن قدرت بین این دو رقیب تجاری در حال تغییر است. اوبر در آن زمان تحت تاثیر بحران‌های روابط عمومی به ظاهر بی‌پایانش بود که با کناره‌گیری بنیانگذار و مدیرعاملش، تراویس کالانیک (Travis Kalanick)، به اوج خود رسید. اما حالا پس از گذشت شش سال از آن روز، موقعیت لیفت متزلزل‌تر از همیشه است. به گفته شرکت تحقیقات بازار ییپیت دیتا (YipitData) اوبر در حال حاضر ۷۴٪ از سهم بازار آمریکا را در اختیار دارد، این آمار در حالی منتشر می‌شود که در سال ۲۰۲۰ سهم این شرکت از این بازار ۶۲ درصد بوده است. به عبارت دیگر سهم بازار لیفت از ۳۸ درصد به ۲۶ درصد در همین دوره زمانی کاهش داشته است. علاوه بر این سهم بازار لیفت از زمان عرضه عمومی در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۹۰ درصد سقوط کرده است.

 

تغییرات مدیریتی لیفت در آستانه بحران‌های مالی

لیفت در واکنش به این چالش‌ها از کناره‌گیری دو بنیانگذارش لوگان گرین (Logan Green) و جان زیمر (John Zimmer) از سمت‌های مدیریتی خود خبر داد و دیوید ریشر (David Risher) کهنه کار آمازون و عضو هیات مدیره لیفت را به عنوان مدیرعامل این شرکت معرفی کرد. لیفت در بیانیه خود تغییر در رهبری سازمان را به عنوان یک طرح جانشینی ساده معرفی کرد. گرین بنیانگذار لیفت در بیانیه‌ای در این مورد گفت: « تمام بنیانگذران در نهایت لحظه مناسب را برای عقب نشینی و سپردن کارها به دست رهبران مناسب برای پیشبرد اهداف شرکت پیدا می‌کنند. من به عنوان یک یک عضو هیات مدیره تمام چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو را به خوبی می‌شناسم.»

در حقیقت برای لیفت چالش‌های فعلی بسیار زیاد است. در حالی که اوبر با فراتر رفتن از بازار تاکسی‌های آنلاین به بازار تحویل غذا و اقلام سوپرمارکتی هم ورود کرده است، لیفت هرگز وارد این بازارهای جدید نشده است. کاری که قطعاً در اوایل کرونا با کاهش مشتریان تاکسی‌های آنلاین و افزایش مشتریان بازارهای سفارش آنلاین به این شرکت آسیب رساند. اواخر سال گذشته لیفت اعلام کرد که ۱۳ درصد از کارکنان خود یا به عبارتی ۷۰۰ نفر از نیروهایش را در راستای کاهش هزینه‌ها تعدیل می‌کند. علاوه بر این لیفت با مشکل دیگری هم روبه رو است؛ دارا خسروشاهی کهنه‌کار اکسپدیا (Expedia) که حالا مدیرعامل اوبر است به عنوان یک مدیر مجرب تمام تلاش و همت خود را به کار بسته تا وجهه و تصویر تجاری این شرکت را اصلاح کند. در زمان مدیرعاملی خسروشاهی اوبر توانست کسب‌وکار تحویل غذای خود را دو برابر رشد دهد و همزمان برای کاهش هزینه‌ها اقدامات موثری صورت گرفت از جمله یکجا فروختن محصولات آزمایشی مثل واحدهای خودران ماشین‌ها.

 

رقابت سخت تاکسی اینترنتی لیفت با سوپراپلیکیشن اوبر

اوبر در جدیدترین گزارش درآمد خود در ماه گذشته اعلام کرد که «قوی‌ترین سه ماهه‌ی تاریخ» خود را داشته است و از افزایش ۴۹ درصدی درآمد خود نسبت به سال گذشته خبر داد. در حالی که آخرین گزارش درآمد لیفت برای وال استریت بسیار ناامیدکننده بود.

یکی از تحلیل‌گران تک، به نام دان ایوز (Dan Ives) گفت کنفرانس لیفت برای بررسی نتایج گزارشش یکی از بدترین‌هایی بود که تا به حال شنیده است. او ادامه داد: «انگار مدیر لیفت تلاش داشت با چشمان بسته دارت بازی کند.» او چشم‌انداز درآمدی که در این کنفرانس اعلام شد را «افتضاح قرن» خواند.

با انتخاب ریشر به عنوان مدیر عامل جدید، لیفت به وضوح به دنبال یک چرخش اساسی است. ریشر سی و هفتمین کارمند آمازون بود؛ شرکتی که مدت‌ها الگوی صنعت بر اساس تقاضا بود. او در ادامه به اولین رئیس غول تجارت الکترونیک و رئیس خرده فروشی ایالات متحده تبدیل شد. لیفت در بیانیه معرفی ریشر به عنوان مدیرعامل جدید خود، به میراث او در آمازون هم اشاره کرد و نوشت: «جف بزوس (Jeff Bezos) متنی به منظور قدردانی و بزرگداشت آقای ریشر در سایت آمازون منتشر کرده است.»

تام وایت (Tom White) تحلیل‌گر ارشد تحقیقاتی در دی ای دیویدسون ( D.A. Davidson) در یادداشتی اشاره کرد که انتخاب مدیرعامل جدید می‌تواند نشان‌دهنده تمایل بالا به وسیع‌تر کردن گستره‌ی استراتژیک در لیفت باشد؛ چرا که به حوزه‌هایی مانند استراتژی محصول (تحویل سفارش‌ها)، مشارکت با شرکت‌های دیگر و یا راه‌های جدیدی برای خلق ارزش مرتبط است.

نیکولاس کولی ( Nicholas Cauley) تحلیلگر شرکت تحقیقاتی ترد بریج (Third Bridge) نوشت که لیفت هنوز اهرم‌های زیادی برای به دست آوردن مجدد سهم بازار دارد. وی افزود: «هنوز پیشرفت هایی وجود دارد که باید انجام شود و تغییر رهبری یک کاتالیزور مثبت برای چرخش این کشتی است.»

اما به نظر می‌رسد ریشر در مصاحبه‌ای با جولیا چاترلی (Julia Chatterley) از سی ان‌ ان، تمام امیدها را برای استفاده از کتاب بازی اوبر و ورود به بازارهای جدید تحویل سفارش‌های آنلاین به طور کامل از بین برد. ریشر به سی ان ان گفت که می‌خواهد مطمئن شود لیفت بر ارائه خدمات تاکسی آنلاین تمرکز می‌کند. او گفت :«با تحویل پیتزا یا بسته یا کارهای دیگری که شرکت‌های دیگر انجام می‌دهند» حواسش را پرت نمی‌کند. او افزود: «من دلم نمی‌خواهم سوار ماشینی شوم که می‌دانم چند دقیقه پیش ساندویچ تن ماهی را تحویل داده است!» ریشر اضافه کرد:‌ «اگر با رانندگان صحبت کنید آن‌ها می‌گویند در تحویل غذا آنقدر پول نمی‌گیرند و این بسیار ناامیدکننده است. وقتی در جلوی رستوران دوبل پارک می‌کنند جریمه می‌شوند و مشکلات دیگری هم دارند. بنابراین فکر می‌کنم اوبر نیز چالش‌های خودش را در این حوزه دارد.» در حالیکه به نظر می‌رسید بازار از انتصاب ریشر استقبال می‌کند، افزایش اندک سهام لیفت با انتشار این خبر و برنامه‌های ریشر برای آینده شرکت نیز به سرعت از بین رفت.

منبع: سی ان ان

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم