روایت نوبیتکس از پراکندگی جغرافیایی بازار رمزارز ایران

نبض بازار رمزارز ایران در دست ساکنان پایتخت است و تهرانی‌ها ۳۰ درصد بیشتر از میانگین کل کشور دارایی رمزارزی دارند. این آمار برگرفته از گزارش سال ۲۰۲۲ نوبیتکس است که اخیرا منتشر شده. پیشتازی تهرانی‌ها در بازار رمزارز البته خیلی نکته غیرمنتظره‌ای نیست. چون حدود ۲۵ درصد از جامعه ۴.۳ میلیون نفری نوبیتکس از این استان پرجمعیت کشور هستند. گزارش سال نوبیتکس حاوی نکات جالب دیگری هم از پراکندگی جغرافیایی کاربران بازار رمزارز ایران است که در ادامه بخشی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

یک نایب قهرمان غیرمنتظره

بعد از استان تهران که تقریبا یک چهارم یا بیش از یک میلیون کاربر نوبیتکس را در خود جای داده، استان خراسان رضوی با ۸.۹ درصد از لحاظ تعداد کاربر در رتبه دوم قرار دارد. استان آذربایجان شرقی با حدود ۷ درصد میزبان بیش از ۳۰۰ هزار نفر از کاربران نوبیتکسی است. این در حالی است که آذربایجان شرقی از لحاظ جمعیت ششمین استان پرجمعیت کشور است و این یعنی آن‌ها از استان‌هایی مثل اصفهان و فارس و خوزستان که جمعیت بیشتری دارند، سبقت گرفته‌‎اند. از نظر تعداد کاربران نوبیتکسی رتبه‌های بعدی در اختیار استان‌های اصفهان و فارس و آذربایجان غربی است. کمترین سهم را بین کاربران نوبیتکس استان ایلام در اختیار دارد که خب این استان طبق آخرین سرشماری رسمی کم‌جمعیت‌ترین استان کشور محسوب می‌شود.

اندوخته انبوه رمزارزی تهرانی‌ها

از نظر میزان دارایی رمزارزی هم تهرانی‌ها بالاترین رتبه را در کشور در اختیار دارند. به طوری که ۳۳.۳ درصد یا تقریبا یک سوم کل دارایی رمزارزی موجود در نوبیتکس در کنترل ساکنان این استان است. اهالی خراسان رضوی ۸.۲۱ درصد از دارایی رمزارزی موجود در نوبیتکس را در اختیار دارند و اصفهان و فارس هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اینجا کاربران آذربایجان شرقی اگرچه از لحاظ تعداد کاربران رتبه سوم را در اختیار دارند، از نظر حجم دارایی از استان اصفهان و فارس عقب افتاده‌اند و تا رتبه پنجم پایین آمده‌اند. کاربران اهل استان البرز هم هرچند از نظر جمعیت کاربران از استان‌های مثل آذربایجان غربی و خوزستان عقب‌تر هستند اما از نظر حجم دارایی از آن‌ها جلو زدند و رمزارز بیشتری در کیف پول خود دارند.

نگاهی به شاخص ثروت در استان‌ها

در گزارش سال نوبیتکس شاخصی تعریف شده به عنوان شاخص ثروت که میانگین ارزش سبد رمزارزی کاربران استان‌های مختلف را باهم مقایسه می‌کند. به عبارت دیگر میانگین به عنوان مبنای ۱۰۰ واحد در نظر گرفته و خروجی آن نتایج جالبی به همراه دارد. بعد از کاربران استان تهران که بیش از ۳۲ درصد بیشتر از میانگین کل کشور دارایی رمزارزی در کیف پول خود دارند، استان سیستان و بلوچستان در رتبه دوم قرار دارد و ارزش سبد رمزارزی کاربران این استان حدود ۱۹ درصد بیش از میانگین کل کشور است. از نظر شاخص ثروت استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمان و بوشهر در رتبه‌های بعدی هستند و در آخرین رتبه هم استان آذربایجان غربی قرار دارد که کاربران آن به طور میانگین ۴۰ درصد کمتر از میانگین کل کشور دارایی رمزارزی در اختیار دارند. این در حالی است که بر اساس آمارهای بانک مرکزی از میزان توزیع سپرده‌های بانکی در استان‌های مختلف، به ترتیب استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران و فارس بیشترین سپرده‌های بانکی را در سال ۱۴۰۱ در اختیار داشتند.

خط و نشان دوج‌کوین برای تتر

از بررسی پرتفوی کاربران استان‌های مختلف اینطور به نظر می‌رسد که رقابت اصلی بین دوج‌کوین و تتر در کیف پول کاربران است. کاربران استان‌های شمالی و جنوبی و مرکز کشور بیشتر به تتر علاقه دارند و و استان‌های غربی و شرقی دوج کوین را ترجیح می‌دهند. اهالی استان خراسان جنوبی هم به طرز غافلگیرکننده‌ای متفاوت از بقیه عمل کرده‌اند و رمزارز شیبا را ترجیح داده‌اند. آمارهای گزارش سال گذشته نوبیتکس نشان می‌دهد، یک سال قبل‌تر استان‌های مرکزی کشور اغلب بیت‌کوین را در صدر فهرست دارایی رمزارزی خود داشتند اما امسال تتر را جایگزین کرده‌اند. شاید با این ترفند دنبال فرصت مناسبی برای خرید دوباره بیت‌کوین هستند. بیت‌کوین البته همچنان یکی از رمزارزهای اصلی موجود در کیف پول کاربران پنج استان بزرگ در نوبیتکس است.

رنکینگ رمزارزها در کیف‌پول‌های نوبیتکسی

سبد دارایی رمزارزی ساکنان پنج استان بزرگ کشور را هم بد نیست بیشتر بررسی کنیم. جایی که تتر در کیف پول تهرانی‌ها با ۲۰.۲۱ درصد حرف اول را می‌زند. رتبه دوم با ۱۴.۱ درصد در اختیار بیت‌کوین است. دوج کوین و اتریوم به ترتیب ۱۲.۸ و ۱۲.۵ درصد سهم دارند. شیبا و ریپل و کاردانو هم در رتبه‌های بعد قرار دارند. در استان فارس شرایط کمی متفاوت است. بعد از تتر با ۱۷.۶ درصد سهم، دوج کوین را در رتبه دوم می‌بینیم. اهالی این استان به اتریوم هم علاقه خاصی نشان داده‌اند و کرسی‌های بعدی را برای بیت‌کوین و شیبا رزرو کرده‌اند. به استان اصفهان برویم جایی که تتر اول است. دوج‌کوین و بیت‌کوین دوم و سوم و اتریوم و شیبا در رتبه‌های بعدی. از استان خراسان رضوی برایتان بگوییم که کاربرانش دوج‌کوین را به همه رمزارزها ترجیح داده‌اند و بعد از سهم ۱۷.۳۵ درصدی این رمز ارز، به تتر و اتریوم فرصت داده‌اند تا در سبد دارایی‌هایشان قرار بگیرند. کاربران آذربایجان شرقی هم از همین الگو پیروی کرده‌اند و دوج کوین را بالاتر از تتر و بیت‌کوین در صدر کیف پول‌هایشان نشانده‌اند.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم