استارتاپی که بنیان‌گذارهای آن فقط یک بار همدیگر را دیدند، ۱۰ ساله شد!

به نظر شما چقدر احتمال دارد که بنیان‌گذاران یک کسب‌وکار بدون هیچ دیداری سال‌ها یک کسب‌وکار حرفه‌ای را مدیریت کنند؟

این خبر در مورد یک استارتاپ خارجی نیست. این خبر در مورد یک استارتاپ کاملا ایرانی است که بنیان‌گذاران آن یکی در تبریز و دیگری در شهرکرد، بدون دیدار و بدون آشنایی قبلی، کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده‌اند که امروز ۱۰ ساله شده. در این خبر شما در مورد داستان شکل‌گیری راست چین می‌خوانید.

راست چین اولین و بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی محصولات طراحان وب ایران است. هر کسی بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی، فقط با چند کلیک ساده و نصب محصولات راست‌چین می‌تواند سایت حرفه‌ای و دلخواه خودش را داشته باشد.

داستان راه‌اندازی استارتاپ راست‌چین

داستان از آنجا شروع شد سال ۹۱ که پیمان نعیمی زمانی که در تبریز دانشجو بود، همزمان دو پروژه «راست‌چین‌سازی» در اختیارش قرار گرفت. پیمان به این فکر افتاد که قالب‌های وردپرسی‌ای که برای پروژه‌هایش طراحی یا فارسی‌سازی می‌کند می‌تواند نیاز دیگر کاربران نیز باشد. همین باعث شد به این فکر بیفتد که در بستر اینترنت در یک پلتفرم جداگانه‌ای این محصولات را به فروش برساند.

در نهایت اردیبهشت سال ۹۲ نسخه اولیه سایت راست‌چین ایجاد شد. همچنین این قابلیت را ایجاد کرد تا دیگر توسعه‌دهنده‌گان وردپرس نیز محصولات وردپرسی خود را در راست‌چین بفروشند.

چند ماه بعد کامران یزدانی‌نیا در شهرکرد یک محصول از راست چین خرید و شد مشتری راست‌چین. در همین حین کامران پیشنهادهای جذابی برای راست‌چین می‌داد و این پیشنهادها را از طریق ایمیل با پیمان مطرح می‌کرد. تا در نهایت پیمان نعیمی با کامران یزدانی‌نیا تماس گرفت و پیشنهاد همکاری برای توسعه راست‌چین داد. پیمان و کامران پس از مکاتبه‌های ایمیلی، همکاری را شروع می‌کنند. به این ترتیب اولین مارکت‌پلیس ایران توسط این دو در حوزه محصولات وردپرس شکل گرفت و این آغاز ۱۰ سال تلاش مستمر برای استارتاپ راست چین شد.

نکته جالب در مورد پیمان و کامران این است که این دو بعد از ۶ سال در نمایشگاه الکامپ سال ۹۸ برای اولین بار همدیگر را می‎بینند و این تنها دیدار آنهاست.

حتما برای شما سوال است که چطور این دو نفر این همه سال به هم اعتماد کردند؟ وقتی با خودشان پای صحبت بنشینید، می‌گویند، ما هیچوقت به این نگاه نمی‌کردیم که دیگری چکار می‌کند. هر کدام‌مان کار خودمان را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دادیم. وظایف کاملا مشخص بود. اساسا شراکت کردن، با دو دو تا چارتای ریاضی نیست. کاملا به شخصیت و عملگرایی بستگی دارد.

در تبریز پیمان کار توسعه و زیرساخت راست‌چین را انجام می‌داد و کامران در شهرکرد حوزه بازاریابی و فروش، پشتیبانی و جذب توسعه‌دهنده را جلو می‌برد. همین باعث شده بود که هر دو مکمل هم باشند، نقاط ضعف هم را پوشش دهند و کار به بهترین نحو پیش برود.

دستاوردهای راست چین در این ۱۰ سال

طی کردن این مسیر ۱۰ ساله در شهرستان به سادگی همین نبوده، اما حمایت کاربران راست چین از برند به دلیل رضایت کامل از محصولات، باعث شده تا راست‌چین دستاوردهای جذاب و مهمی داشته باشد. در مقابل راست چین نیز با بررسی نیاز بازار و ارایه خدمات برتر در تلاش بوده که همواره خود را به عنوان رهبر بازار حفظ کند. همین دلایل باعث شده راست چین به رکوردها و دستاوردهای شنیدنی‌ای دست پیدا کند. این موارد شامل:

  • اولین مارکت‌پلیس ایران
  • اولین پلتفرم قانونی بازار وردپرس
  • رکورد بیشتر تعداد رضایت مشتری از خرید محصولات وردپرسی
  • رکورد بیشترین تعداد فروش محصولات وردپرسی در یک روز
  • بیش از ۲،۶۰۰،۰۰۰ دقیقه حضور در بلک فرایدی سال ۹۹
  • دریافت بیش از یک میلیون رضایت از مشتری
  • بیش از ۳۲۰۰ اشتغالزایی مستقیم
  • استفاده بیش از یک میلیون وب سایت از محصولات راست چین

توسعه منابع انسانی راست چین در شهرهای مختلف

راست چین با راه اندازی ۲ دفتر در شهرکرد و تبریز با استخدام ۵ نفر و ۴۷ محصول فعالیت خود را آغاز کرد. سپس شروع به توسعه منابع انسانی نمود، به طوری که در حال حاضر بیش از ۷۰ نفر مشغول به کار هستند. حتی در شرایط تعدیل نیروهای کاری، نه تنها تعدیل نیرو نداشته بلکه در جایگاه‌های شغلی مختلف جذب نیرو داشت و ۳۰% رشد منابع انسانی داشته است.

دفتر سوم راست چین نیز در سال ۱۴۰۱ در تهران افتتاح شد و هم اکنون تیم های مختلف در این سه شهر در حال فعالیت اند. امروز راست چین دارای دو دفتر کار در شهرکرد، یک دفتر کار در تبریز و یک دفتر کار در تهران است.

 

چرا راست‌چین همیشه در حال رشد بوده؟

راست چین بعد از گذشت ۱۰ سال، بیش از ۵۰% سهم بازار را در اختیار دارد و امروز به عنوان رهبر بازار وردپرس ایران شناخته می‌شود. دلیل اصلی آن رضایت مشتریانیست که تلاش شده تیکت‌هایشان زیر ۲ ساعت پاسخ داده شود و به کیفیت و کاربردی بودن محصولاتی که انتخاب می‌کنند، مطمئن هستند.

از طرف دیگر اختصاص بیشترین سود ممکن به توسعه‌دهندگان وردپرسی که در راست‌چین محصولات خود را به فروش می‌رسانند و از امن بودن فروش به وسیله‌ی لایسنس‌های هوشمند اطمینان کامل دارند، باعث شده راست‌چین با بیش از ۲۰۰۰ توسعه‌دهنده همکاری داشته باشد.

علاوه بر این که راست چین توانسته با مدیریت عرضه و تقاضا در بهترین مارکت پلیس وردپرسی ایران، رکوردهای فروش را تغییر دهد، همیشه به دنبال آن بوده که به کاربران و توسعه‌دهندگان خود خدمات ویژه‌ای ارائه کند. ارائه «سیستم مشارکت در سود خرید (کش‌بک)»، «سیستم به روز رسانی خودکار محصولات»، «پشتیبانی دقیق و به موقع» و «مشاوره رایگان» تعدادی از مهمترین امکانات راست‌چین به کاربرانش است.

از طرفی برای توسعه‌دهندگان نیز ارایه «سیستم آنالیز فروش و بازدید محصولات»، «واریز کامل سود نصب و راه‌اندازی»، «تبلیغ رایگان محصولات»، «حمایت از محصولات ایرانی»، «واریز آنی درآمد توسعه‌دهنده» و «هوشمند بودن درآمد از فروش محصولات» برخی از امکانات ویژه راست چین به توسعه‌دهندگان است.

 

چالش توسعه استارتاپ در شهرستان

همان طور که می‌دانید راست چین استارتاپی‌ست که خارج از محدوده پرامکانات تهران رشد کرده است. عدم وجود نیروی متخصص در حوزه وب و دیجیتال، اصلی‌ترین چالش برای راست چین بوده است.

اما آموزش مستقیم، فراهم کردن امکانات آموزشی مثل دوره‌های مجازی، مشاوره گرفتن از افراد صاحب نظر در بخش‌های مختلف و بررسی تجربه کسب‌وکارهای دیگر از راه‌کارهای خلاقانه‌ای بود که کامران و پیمان به کار برده‌اند تا نیرو متخصص پرورش دهند و چالش منابع انسانی استارتاپ راست‌چین را کاملا حل کنند. این موضوع برای همه استارتاپ‌های فعال در شهرستان‌ها می‌تواند مثل چراغی روشن باشد تا خود را محدود به مکان ندانند و برای پیشرفت خود منتظر معجزه ننشینند.

حالا بعد از گذشت ۱۰ سال، راست چین از ۱۰ام تا ۲۰ام اردیبهشت ماه تولد ۱۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد. ۱۰ سال سخت و پرفراز که به گفته کامران یزدانی‌نیا (هم‌بنیانگذار راست‌چین) همیشه تلاش کردیم اولین باشیم. هنوز رویاهای بزرگ‌تری برای راست‌چین داریم و هنوز سرویس‌های بزرگ‌تری برای ارائه کردن به کاربران عزیزمان داریم.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم