گزارش کارنامه؛ رقبا در مجموع تنها ۳ درصد بازار کارشناسی خودرو را در اختیار دارند

به گزارش استارتاپ۳۶۰، پلتفرم کارشناسی خودرو «کارنامه» طی مراسمی از گزارش سالانه ۱۴۰۱ خود رونمایی کرد و اطلاعاتی از این گزارش را ارایه داد.

 

در ابتدای این مراسم نیما نامداری، مدیرعامل کارنامه با بیان اینکه این استارتاپ از اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد، گفت: «این اولین بار است که گزارش عملکرد کارنامه منتشر می‌شود.» نامداری ادامه داد: وقتی رسانه‌ها را بررسی می‌کنیم غالبا قیمت خودروی صفر کیلومتر در آن وجود دارد و خبری از قیمت‌های دقیق خودروهای دست دوم نیست. به گفته نامداری خودرو به دارایی با ارزش مردم تبدیل شده است.

 

نامداری در خصوص تهیه گزارش سالانه گفت: داده‌های ۴ میلیون آگهی خودرو و ۵۰ هزار معامله‌ای که توسط کارنامه انجام شد را جمع‌آوری کردیم و مدلی ساختیم که تبدیل به این گزارش شده است. به گفته او سهم معاملات خودروی دست دوم در کشور ۸۰ درصد است. نامداری تصریح کرد: خودروهایی که معامله آنها خیلی کم بود را از تحقیق‌مان برای این گزارش حذف کردیم.

 

به گفته نامداری تغییر شاخص قیمت خودروها در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۳ درصد بوده است.

 

 

مدیرعامل کارنامه در ادامه بیان کرد: «از آبان ماه به دلیل رشد شاخص تورم کشور، قیمت‌های خودروها ناگهان به شدت افزایش یافت و تقاضا هم رشد زیادی داشت. به دلیل عرضه ثابت خودرو در کشور، قیمت آن نیز افزایش چشمگیری داشته است.»

 

نامداری در تشریح گزارش ۱۴۰۱ این شرکت افزود: از این پس به طور مستمر براساس داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنیم، روند بازار خودروی کشور را منتشر خواهیم کرد. به گفته نامداری این نخستین بار در کشور است که یک شرکت خصوصی چنین داده‌هایی را از بازار خودرو منتشر می‌کند. او افزود: در تلاش هستیم تا این داده‌ها را به صورت API منتشر کنیم. اما تا پیش از آن ماهانه این گزارش‌ها را به‌روز می‌کنیم.

 

مدیرعامل کارنامه بیان کرد رشد قیمت خودروهای چینی ۸۷ درصد و خودروهای ایرانی ۶۹ درصد بوده است. نامداری معتقد است اعتماد مردم به خودروهای چینی در کشور افزایش یافته است.

 

در ادامه این مراسم امین آقاجانی، معاون توسعه کسب‌وکار کارنامه در خصوص سهم بازار خودروهای معاملاتی صحبت کرد. به گفته او «پراید» و سپس «پژو پارس» بیشترین سهم بازار خودروهای معاملاتی را به خود اختصاص داده‌اند. آقاجانی گفت در نیمه دوم ۱۴۰۱ خودروهای قدیمی‌تر محبوبیت بیشتری در بازار پیدا کردند. به گفته او حدود ۱۰ درصد معاملات بازار خودروی کشور مربوط به پراید است.

 

 

نامداری گفت به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، روز به روز خودروهای فرسوده‌تر بین مردم دست به دست می‌شوند که نا ایمن هستند و مصرف سوخت بالایی هم دارند.

 

در بخش دیگر مراسم معاون عملیات کارنامه با استناد به گزارش گفت که کارنامه در طول ۳ سال فعالیت خود حدود ۲۵۰ هزار خودرو را کارشناسی کرده و ارزش معاملات صورت گرفته بر بستر آن ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان بوده است. او تصریح کرد ۲۵ درصد خودروهای صفر داخلی و چینی مشکل فنی دارند.

 

نامداری در ادامه این مراسم گفت که بزرگترین رقیب کارنامه بازار آفلاین است. او در پاسخ به این سوال که دیوار چه قدر در رشد کارنامه نقش داشته است گفت: «در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مشتریان ما از سوی دیوار می‌آیند.» مدیرعامل کارنامه در خصوص طرح فروش اقساطی خودروی این شرکت گفت: لیزینگ را با یک پارتنر بانکی آغاز کردیم، اما فعلا متوقف‌اش کردیم زیرا پس از مدتی مردم قدرت بازپرداخت اقساط آن را نداشتند و به دنبال وام‌های خردتر بودند که دردسر پرداخت این وام‌ها برای‌مان بیش از ارایه سرویس بود.

 

نامداری در تشریح سهم بازار کارشناسی خودرو گفت: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو به شکل سنتی است و فقط ۱۵ درصد آن آنلاین شده که مجموع رقبای کارنامه روی هم ۳ درصد این بازار را دارند. او افزود: برنامه میان مدت‌مان این است تا این ۱۲ درصد را تا ۳۰ درصد افزایش بدهیم.

 

به گفته نامداری، کاروانا (Carvana) معروف‌ترین استارتاپ کارشناسی خودرو در کشور آمریکا است که ۱۰ میلیارد دلار ارزش بازار دارد، اما توانسته تنها ۰.۷ درصد سهم بازار خدمات کارشناسی خودرو در آمریکا را در اختیار بگیرد.

 

فایل PDF گزارش کارنامه را از این لینک دریافت کنید.

link

مطالب مرتبط

دیوار

کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟

۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام دست دوم بوده‌اند. خریدوفروش این دستگاه‌ها معادل جلوگیری از انتشار ۹۳
۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام…
علی‌بابا

رکورد سفرهای نوروزی متعلق به کدام شهرها است؟

شرکت سفرهای علی‌بابا با انتشار آمار مربوط به سفر کاربرانش در تعطیلات نوروز، شهرهای تهران، مشهد، شیراز و جزیره کیش را پرنقش‌ترین شهرهای ایران در سفرهای داخلی اعلام
شرکت سفرهای علی‌بابا با انتشار آمار مربوط به سفر کاربرانش در تعطیلات نوروز، شهرهای تهران، مشهد،…
ایرانسل

آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی افتتاح شد. به گزارش روابط
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

واریز و برداشت دای (DAI) و یو اس دی (USDC) با کارمزد کمتر در نوبیتکس

امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در شبکه آربیتروم و پالیگان، کارمزد نقل و انتقال این رمزارزها در نوبیتکس راه کاهش داد. شبکه آربیتروم
امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه. Leave new

  • کارشناس آقای عشایری بیشخصیت
    بهتون میگه بیاید فلان جا کارشناسی انجام بدیم بعد از رسیدن و در دسترس نبودن شمارش بعد از ۴۰ دقیقه زنگ زدیم میگه ما ولیعصریم کارشناسی انجام شده .
    رفتیم اونجا نیم ساعت چهل دقیقه مارو کاشتند اخرم جواب تلفن نمیده
    خدا ازت نگذره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم