گزارش سال ۱۴۰۱ دیجی‌کالا؛ نیمی از بازار خرده فروشی آنلاین کشور در اختیار دیجی‌کالاست

شرکت دیجی‌کالا برای چهارمین سال متوالی گزارش سالانه از کسب‌وکار خود منتشر کرد. گزارش امسال به صورت آنلاین با تمرکز بر داده‌ها و مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در سال ۱۴۰۱، منتشر شده است.

 

این گزارش دارای ۷ فصل است که به سوالاتی درباره عملکرد دیجی‌کالا در ارایه خدمات به مشتریان و فروشندگان، رفتار کاربران و مشتریان، اقدامات مسوولیت اجتماعی، پرفروش‌ترین کالاها و برندها، نگرش و احساس مردم نسبت به دیجی‌کالا و تجارت الکترونیک در ایران پرداخته است.

رشد ۲۳ درصدی فروشندگان مارکت‌پلیس

دیجی‌کالای امروز در سال گذشته ۴۱.۵ میلیون بازدیدکننده یکتای ماهانه داشته و روزانه ۳.۵ میلیون جست‌وجوی یکتا در آن انجام شده است. ۹.۷ میلیون تنوع کالایی در دیجی‌کالا وجود دارد. اکنون ۸۲۰۰ نفر در دیجی‌کالا مشغول به کارند و ۳۰۸ هزار فروشنده در سراسر ایران بر بستر مارکت پلیس آن به داد و ستد می‌پردازند. متوسط فروش هر فروشنده فعال در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان بوده است. بالاترین رقم فروش یک فروشنده در سال ۱۴۰۱ روی دیجی‌کالا مبلغ ۲۴۴ میلیارد تومان بوده است.

 

دیجی‌کالا در بخش دیگری از گزارش خود بیان کرده ۶۶ درصد از ارزش خالص کالای فروخته شده (NMV) آن مربوط به فروشندگان مارکت‌پلیس است. این رقم بیانگر این است که دیجی‌کالای امروزی سهم یک سومی از فروش محصولات روی پلتفرم خود را دارد و دو سوم فروش مربوط به فروشندگان مارکت‌پلیس است.

 

دیجی‌کالا ۵۳۰ مرکز در سراسر کشور دارد

دیجی‌کالا در گزارش خود اعلام کرده است که توسعه مراکز زیرساختی با هدف ارایه خدمات متنوع، در بازه تحویل سفارش و هزینه ارسال در سال ۱۴۰۱ ادامه داشت. در سال گذشته، بیش از ۵۳۰ مرکز متعلق به دیجی‌کالا، یا نمایندگی‌های همکار، دریافت کالای فروشندگان و توزیع سفارش مشتریان را بر عهده داشتند. مراکز پردازش کالاهای سنگین (بادامک)، متوسط (دانش یک)، سوپرمارکتی (شادآباد) و مرکز تجزیه و مبادلات سفارش (دانش دو) نیز با بالاترین ظرفیت در سال ۱۴۰۱ به فعالیت خود ادامه دادند.

دیجی‌کالا در چند سال گذشته برای سهولت بیشتر آن دسته از مشتریانش که نمی‌توانند برای تحویل سفارش در خانه منتظر بمانند، یا از قبل برای زمان مشخصی برنامه‌ریزی کنند، همچنین کاهش هزینه‌های ارسال، پروژه پودو (PUDO-Pick Up & Drop Off) را راه‌اندازی کرده است. پودو امکان تحویل حضوری را برای مشتریان ایجاد می‌کند. مشتریان می‌توانند با حضور در مراکز تحویل کالا، یا مراجعه به گنجه‌های مستقر در مجتمع‌های مسکونی و تجاری نزدیک به محل زندگی‌شان شخصا سفارش خود را تحویل بگیرند. در سال ۱۴۰۱، تعداد مراکز تحویل حضوری در سراسر کشور توسعه داشت و با افزایش تعداد گنجه‌ها، مشتریان دیجی‌کالا بیش از ۴۸ هزار سفارش را در زمان مورد نظر خود دریافت کردند.

 

دیجی‌کالا: ۹۴ درصد سفارش‌ها به موقع تحویل داده شده است

دیجی‌کالا در گزارش خود بیان کرده که شاخص تحویل به‌موقع سفارش (OTD) را با ابزارهای موقعیت‌یابی ماموران ارسال سفارش‌ها اندازه‌گیری می‌کند و تحویل به‌موقع سفارش از شاخص‌های مهم رضایت در مشتریان است. براساس گزارش دیجی‌کالا در سال گذشته، ۹۳.۹ درصد از سفارش‌ها در کل کشور به‌موقع به مشتریان تحویل داده شده است. ۲.۱ درصد از سفارش‌ها با تاخیری در همان روز و ۴ درصد نیز با تاخیر یک روز یا بیشتر، به دست مشتریان رسیدند.

 

 

دیجی‌کالا در گزارش خود آورده است که با اجرای پروژه‌های آپ‌تایم و پودو، ۱۳۸ میلیون کیلومتر در مسیر حمل‌ونقل سفارش‌ها صرفه‌جویی شده است که این مقدار معادل تقریبی ۱۸ میلیون لیتر مصرف بنزین (به بهای یک میلیون دلار) است.

سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران ۴ درصد است

دیجی‌کالا در این گزارش وضعیت خرده‌فروشی آنلاین در برخی کشورهای جهان را همچون گزارش‌های پیشین به روز رسانی کرده است. براساس گزارش ۱۴۰۱ دیجی‌کالا اکنون سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران ۴ درصد است.

در گزارش ۱۴۰۰ دیجی‌کالا (سال گذشته) نیز سهم خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی در ایران به رقم حدودی ۴ درصد رسیده بود. این رقم برای سال ۱۳۹۹ عدد ۳.۲ درصد بود که رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال ظاهرا این رقم پس از گذشت یک سال تغییری نداشته است.

 

نیمی از بازار خرده‌فروشی آنلاین ایران در اختیار دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در گزارش ۱۴۰۱ خود سهم بازار ۴ درصدی خرده‌فروشی آنلاین را در این اسلاید شرح بیشتری داده است. بر این اساس ۲ درصد بازار تجارت الکترونیک ایران در اختیار پلتفرم‌های بومی و ۲ درصد آن بر بستر سوشال کامرس یا همان تجارت اجتماعی  در جریان است. از ۲ درصد پلتفرم‌ها ۵۰ درصد متعلق به دیجی‌کالا و باقی در اختیار ۱۰۴ هزار بازیگر کوچک و بزرگ دیگر است که برخی در ورتیکال‌های خاص رقیب دیجی‌کالا محسوب می‌شوند.

 

 

برای مطالعه کامل گزارش سال ۱۴۰۱ دیجی‌کالا اینجا را کلیک کنید.

link

مطالب مرتبط

دیوار

کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟

۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام دست دوم بوده‌اند. خریدوفروش این دستگاه‌ها معادل جلوگیری از انتشار ۹۳
۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام…
علی‌بابا

رکورد سفرهای نوروزی متعلق به کدام شهرها است؟

شرکت سفرهای علی‌بابا با انتشار آمار مربوط به سفر کاربرانش در تعطیلات نوروز، شهرهای تهران، مشهد، شیراز و جزیره کیش را پرنقش‌ترین شهرهای ایران در سفرهای داخلی اعلام
شرکت سفرهای علی‌بابا با انتشار آمار مربوط به سفر کاربرانش در تعطیلات نوروز، شهرهای تهران، مشهد،…
ایرانسل

آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی افتتاح شد. به گزارش روابط
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

واریز و برداشت دای (DAI) و یو اس دی (USDC) با کارمزد کمتر در نوبیتکس

امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در شبکه آربیتروم و پالیگان، کارمزد نقل و انتقال این رمزارزها در نوبیتکس راه کاهش داد. شبکه آربیتروم
امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم