مدیرعامل فیروزه: همین که یک کسب‌وکار توانسته در ایران سرش را بالای آب نگه دارد، باید به آن جایزه بدهیم

مدیران گروه «فیروزه» در نشست خبری این مجموعه که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، از دستاوردهای فیروزه و برنامه‌های آتی آن صحبت کردند.

 

رامین ربیعی، مدیرعامل گروه فیروزه در ابتدای مراسم، تاریخچه گروه مالی فیروزه را بیان کرد و گفت: «گروه مالی فیروه در سال ۱۳۸۴ با هدف جذب و مدیریت سرمایه در بورس تهران آغاز به کار کرد. طی ۱۸ سال فعالیت مستمر، گروه فیروزه موفق شده ‌است تا در کنار مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خدمات گسترده‌ای در حوزه مشاوره شرکتی، کارگزاری و سبدگردانی را ارایه‌ کند. فیروزه تاسیس اولین صندوق سرمایه‌گذاری مختص بازار سرمایه ایران و رتبه اول در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازارسرمایه ایران را در کارنامه خود دارد.»

فیروزه در سرمایه‌گذاری استارتاپی موفق بوده است

مدیرعامل فیروزه در خصوص سرمایه‌گذاری جسورانه گفت: «از تعداد ۲۰ سرمایه‌گذاری جسورانه‌ای که انجام داده‌ایم، هفده هجده تای آنها سرمایه‌گذاری موفق هستند، همچون پونیشا و شیپور. اوایل دهه ۱۳۹۰ رشد شرکت استارتاپی مهم بود، اما الان سودآوری برای سرمایه‌گذاران در اولویت بالاتری قرار دارد. پارسال ۱۲۰۰ شرکت و ۴۰۰ تای آنها را دقیق‌تر به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری خطرپذیر بررسی کردیم.» ربیعی درباره سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها گفت: «استارتاپ خوب و موقعیت سرمایه‌گذاری در کشور کم است.»

تبعیض در استارتاپ‌ها باید از میان برود

فیروزه یکی از سهامداران شرکت سرآوا پارس است و به طور غیرمستقیم در شرکت دیجی‌کالا سهم دارد. رامین ربیعی، مدیرعامل فیروزه در پاسخ به سوالی در خصوص پلمب شدن دیجی‌کالا و رویکرد این مجموعه گفت: «ما جز موسسان و سهامداران سرآوا بودیم، ولی الان حدود ۸ – ۹ سال است که به طور مستقیم در مدیریت سرآوا دخالت نمی‌کنیم و عضو هیات مدیره نداشتیم. علتش هم بر‌می‌گشت به قوانین داخلی سرآوا که اگر می‌خواستیم در حوزه وی‌سی فعال باشیم، به خاطر تضاد منافع نباید می‌ماندیم. و الان سال‌هاست که به طور مستقیم در مدیریتش دخیل نیستیم و نقش یک سهامدار پسیو را ایفا می‌کنیم. چه در مورد دیجی‌کالا، چه شرکت دیگری، من از این اتفاقات ناراحت شدم. ما ضمن اینکه باید پایبند به قوانین رسمی کشور باشیم، اما در حوزه فرهنگ برخوردهای قهری و تند جواب نمی‌دهد و این را همه در ایران می‌دانند. در کنارش هم فکر می‌کنم یک تبعیضی بین بخش خصوصی و بخش غیر خصوصی وجود دارد. فکر می‌کنم اگر همین اتفاق در هتل‌های پارسیان رخ می‌داد، پلمب نمی‌شدند. اما دیجی‌کالا پلمب شد. این تبعیض‌ها باید برداشته شود. خوشحالم که این پلمب رفع اثر شد و امیدوارم در آینده شاهد برخوردهای تند به خاطر این موارد جزیی نباشیم. همین که یک کسب‌وکار توانسته در ایران سرش را بالای آب نگه دارد، باید به آن جایزه بدهیم.»

استراتژی فیروزه ارایه خدمات مالی به همه مردم است

ربیعی با اشاره به اینکه فیروزه از پیشگامان جذب سرمایه خارجی واقعی در ایران بوده است، گفت: «توانستیم از سرمایه‌گذاران اروپایی مجموعا ۱۵۰ میلیون دلار جذب سرمایه کنیم.» او ادامه داد: «از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ که تحریم‌ها آغاز شد، فعالیت‌مان سخت شد. در زمان برجام تنها گروهی بودیم که سرمایه خارجی داشتیم و خارج از ایران برند Turquoise (شرکت فیروزه) شناخته شده بود.» ربیعی تصریح کرد: توانستیم یک شرکت کوچک را در بورس لندن لیست کنیم.

به گفته مدیرعامل گروه فیروزه استراتژی این مجموعه پس از برجام به سمت بازار ایران تغییر کرده است.

رامین ربیعی بیان کرد: «سرمایه‌گذاری ما محدود به بازار سرمایه نبوده است. در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه نیز پیشرو بودیم. شرکت‌های دیجی‌کالا، کافه بازار، تازه بار، سازیتو، پونیشا و چندتا از پورتفوی استارتاپی ما است.»

ربیعی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های دیگر گفت: «در حوزه سرمایه‌گذاری خصوصی هم پیشرو بودیم. همچون کشاورزی، غذا و معادن.»

مدیرعامل فیروزه در خصوص عملکرد این مجموعه گفت: «گروه ما ۳۰۰ نفر نیروی متخصص دارد. دو سال پیش همه شرکت‌های‌مان را در هلدینگ ادغام کردیم و بهبود و رشد داشتیم. هم‌اکنون تمرکزمان روی ارایه خدمات مالی به همه مردم ایران است.»

او دوران برجام را سال‌های‌ طلایی سرمایه‌گذاری در ایران عنوان کرد و گفت: کلید همه مشکلات جامعه از جمله فقر و بیکاری در همین سرمایه‌گذاری است و اگر درهای اقتصادی کشور باز شود گره مشکلات جامعه حل خواهد شد.

ربیعی با اشاره به بازار سرمایه کشور گفت: «اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۹ افتاد، این اخطار را به مردم داد که غیرمستقیم وارد بازار بورس شوند.» به گفته ربیعی در آینده نزدیک “صندوق اهرمی فیروزه” وارد بازار سرمایه می‌شود. او تصریح کرد: به زودی خبر  پذیره‌نویسی این صندوق نیز اعلام می‌گردد.

ربیعی در خصوص برنامه آینده این مجموعه گفت: «شعار ما در آینده تنوع ابزارها و در دسترس قرار دادن ابزار مالی برای مردم عادی است. تا چند سال پیشِ رو یک اپلیکیشنی روی گوشی مردم که تمامی خدمات‌شان را روی آن بگیرند رایج می‌شود.»

ربیعی درباره IPO فیروزه گفت: قصدمان این است که خود گروه مالی فیروزه هم به زودی وارد بازار سرمایه شود.

دارایی تحت مدیریت گروه مالی فیروزه حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان است و ۱۹ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی و ۱۴ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری محور از جمله فعالیت‌‌های فیروزه در ۱۸ سال گذشته بوده‌است.

link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از حذف “عجله ندارم” تپسی تا غزال به جای یونیکورن

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۱ این پادکست، از حذف
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
خبرها

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی، غیرقانونی است

انجمن تجارت الکترونیک تهران، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری نه تنها تصمیمی خلاف قانون است که آثار زیان‌بار فراوانی
انجمن تجارت الکترونیک تهران، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل…
خبرهارمزارزها و فین‌تک

لندتک‌ها؛ بستری برای ایجاد فراگیری مالی

با وجود موانع فراوان، فناوری‌های نوین مالی نظیر لندتک‌ها نقش مهمی در دسترس‌پذیر کردن خدمات مالی برای تمامی اقشار جامعه دارند و فرصت‌های جدیدی را برای توسعهٔ
با وجود موانع فراوان، فناوری‌های نوین مالی نظیر لندتک‌ها نقش مهمی در دسترس‌پذیر کردن خدمات مالی…
فیلیمو

بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه رای دادند

دومین دوره «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه، ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا نهم با بیشتر از ۵۰۰ ولاگ ارسالی، به پایان رسید. جشنواره ولاگ این مدرسه کمک آموزشی با هدف ترویج و
دومین دوره «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه، ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا نهم با بیشتر از ۵۰۰ ولاگ…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم