یونی سواپ، پلتفرمی برای مبادله رمزارز بدون دخالت شخص ثالث

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که امکان ایجاد بازار همتا به همتا یا همان p2p را فراهم می‌کند. یونی سواپ همچنین دارای یک توکن بومی به نام UNI است. پلتفرم یونی سواپ کاربران را قادر می‌سازد تا بدون هیچ‌گونه دخالتی از طرف شخص ثالث متمرکز، ارزهای دیجیتال را معامله کنند.

یونی سواپ (Uniswap) یک پروژه تبادل غیرمتمرکز متشکل از مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند است که بر روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود. یونی سواپ با ارائه بخش‌هایی از کارمزد تراکنش‌ها و توکن‌های ایجاد شده UNI برای شرکت‌کنندگان، برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند که نقدینگی این صرافی را حفظ کنند.

یونی سواپ، یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بوده که از دارایی‌های رمزنگاری متعدد، از جمله توکن بومی خود UNI استفاده می‌کند تا خدماتی تقریبا مشابه با یک صرافی سنتی و با مزایایی که با تمرکززدایی همراه است ارائه دهد.

یونی سواپ (Uniswap)، یک پروتکل مبادله غیرمتمرکز مبتکرانه بوده که بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است. به طور مشخص، یونی سواپ یک پروتکل نقدینگی خودکار است. به لطف قراردادهای تعبیه شده در پروتکل یونی سواپ، کاربران می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای مبادله و به معنای واقعی، غیرمتمرکز بودن را تجربه کنند.

بنیان‌گذار یونی سواپ کیست؟

یونی سواپ برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ توسط موسس آن، هایدن آدامز (Hayden Adams) راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۲۰، یونی سواپ v2 راه‌اندازی شد که امکان مبادله مستقیم بین هر توکن ERC-20 در اتریوم را فراهم کرد.

توکن یونی سواپ به نام UNI که در سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، شامل ارائه ایردراپ ۴۰۰ توکن یونی به تمام آدرس‌های اتریوم بوده که قبل از اول سپتامبر همان سال یک تراکنش در این شبکه انجام داده بود.

علاوه بر این، برخی از کاربران بر اساس میزان نقدینگی که به پروتکل یونی سواپ ارائه کردند، توکن‌های بیشتری دریافت کردند.

چرا یونی سواپ منحصر به فرد است؟ 

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد یونی سواپ این است که خود پروژه هیچ سودی دریافت نمی‌کند.

از آنجایی که یونی سواپ یک پروتکل غیرمتمرکز است و کاربران آن تمام نقدینگی را برای پلتفرم فراهم می‌کنند، تمام کارمزدها به صورت مستقیم به تامین‌کنندگان نقدینگی می‌رسد. این امر در صرافی‌های متمرکز کاملا متفاوت است، جایی که کارمزدها توسط مقام مرکزی اداره‌کننده صرافی دریافت می‌شود.

در یونی سواپ کارمزد تراکنش پرداختی به ارائه‌دهندگان نقدینگی شبکه ۰.۳ درصد در هر معامله است. این وجوه به طور خودکار به استخر نقدینگی ارسال می‌شود و ارائه‌دهندگان نقدینگی می‌توانند آن‌ها را در هر زمان بازخرید کنند. این کارمزدهای معاملاتی بر اساس سهم هر ارائه‌دهنده نقدینگی از استخر توزیع می‌شوند.

آنچه به یونی سواپ ارزش می دهد

یونی سواپ در تاریخ ۱۷ سپتامبر، UNI، توکن حاکمیتی خود را معرفی کرد. یونی سواپ، عرضه اولیه توکن (ICO) یا هیچ روش دیگری برای فروش این توکن را انجام نداد. یونی سواپ، توکن‌های UNI خود را طبق یک برنامه زمان‌بندی منتشر شده برای اعضای انجمن (تریدرهای فعال) و ارائه‌دهندگان نقدینگی توزیع می‌کند.

یونی سواپ یک ایردراپ به مناسبت راه‌اندازی توکن خود ارائه و ۴۰۰ توکن یونی را که به طور تخمینی در آن زمان ۱۵۰۰ دلار ارزش داشت به کاربرانی که قبلا از پروتکل تبادل غیرمتمرکز یونی سواپ استفاده کرده بودند ارائه کرد. کاربران همچنین می‌توانند با استیک کردن توکن‌ها در استخرهای نقدینگی یونی سواپ، توکن‌های یونی کسب کنند.

ارز دیجیتال یونی برای استفاده در مدیریت آینده پروتکل یونی سواپ طراحی شده است. دارندگان یونی که یک درصد یا بیشتر از کل عرضه یونی را در اختیار دارند، می‌توانند پیشنهادهای توسعه ارائه دهند، در حالی که هر دارنده UNI، صرف نظر از مقداری که از این توکن دارد، می‌تواند در مورد این پیشنهادها رای دهد. دارندگان یونی همچنین می‌توانند به کمک‌های مالی، مشارکت‌ها، استخرهای استخراج نقدینگی و غیره کمک کنند.

چه تعداد توکن یونی سواپ در گردش است؟ 

یونی سواپ (UNI) در حال حاضر دارای عرضه یک میلیارد توکن UNI است. همه این توکن‌های UNI در طی چهار سال در دسترس خواهند بود. پس از چهار سال، زمانی که همه این توکن‌ها توزیع شدند، یونی سواپ نرخ تورم ۲ درصد در سال را برای حفظ مشارکت شبکه معرفی می‌کند.

۶۰ درصد از عرضه ۱ میلیارد توکن UNI به اعضای انجمن یونی سواپ (آدرس‌های اتریوم که به طور فعال با پروتکل یونی سواپ معامله می‌کردند) ایردراپ شد. ۴۰ درصد باقی‌مانده بر اساس یک برنامه ۴ ساله بین اعضای تیم، سرمایه‌گذاران و مشاوران توزیع می‌شود.

چگونه شبکه یونی سواپ ایمن است؟ 

یونی سواپ یک پروتکل غیرمتمرکز است که برای مبادله / معاملات توکن طراحی شده و UNI توکن حاکمیتی بومی آن است. UNI یک توکن ERC-20 است که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است.

توکن حاکمیتی UNI برای تضمین توسعه آینده پروژه یونی سواپ عمل کرده و به بازیگران بد اجازه نمی دهد که با اقدامات خود به امنیت پلتفرم آسیب برساند.

معاملات انجام شده در پلتفرم یونی سواپ توسط قرارداد هوشمند “Exchange” تضمین می‌شود، یک شگفتی غیرمتمرکز که به کاربران اجازه می‌دهد در هر زمان بدون نیاز به یک مرجع مرکزی معامله کنند.

یونی سواپ چه کاربردی دارد؟

مورد اول استفاده توکن یونی سواپ این است که یک توکن حاکمیتی است. هولدرها می‌توانند توکن UNI خود را به یک آدرس متصل و قدرت رای خود را تفویض کنند. همچنین می‌توان این توکن‌ها را انتقال داد.

از طرفی، توکن UNI یک روش پرداخت جایگزین و غیرمتمرکز را خارج از دخالت واسطه‌ها فعال کرده و کنترل بیشتری برای پول شما فراهم می‌کند.

همچنین می‌توان از توکن UNI به عنوان جایگزینی برای نقل و انتقالات بین‌المللی گران و کند استفاده کرد. همچنین می‌تواند به عنوان یک سیستم مالی جایگزین برای صدها میلیون نفر کمک کند که به تلفن‌های هوشمند دسترسی دارند اما به حساب بانکی دسترسی ندارند، در عین حال که فرصت جدیدی را برای ایجاد درآمد یا تکمیل از طریق سرمایه‌گذاری نقدینگی UNI ارائه می‌کند.

از چه کیف پولی برای نگهداری UNI استفاده کنیم؟

نوع کیف پول یونی سواپ (UNI) که انتخاب می‌کنید بستگی به این دارد که می‌خواهید از آن برای چه موردی استفاده و چه میزان قصد دارید ذخیره کنید.

کیف پول سخت‌افزاری یا کیف پول سرد امن‌ترین گزینه را با ذخیره‌سازی و پشتیبانی آفلاین فراهم می‌کند. لجر (Ledger) پشتیبانی اولیه ERC-20 را فراهم می‌کند و به کاربران امکان ذخیره، ارسال و دریافت UNI را می‌دهد.

کیف پول‌های نرم‌افزاری گزینه دیگری را ارائه می‌دهند و استفاده از آنها رایگان و آسان است. آنها برای دانلود به عنوان برنامه‌های گوشی هوشمند یا دسک تاپ در دسترس هستند و می‌توانند حضانتی یا غیرحضانتی باشند.

کیف پول‌های آنلاین یا کیف پول‌های تحت وب نیز رایگان و آسان برای استفاده بوده و از چندین دستگاه با استفاده از یک مرورگر وب قابل دسترسی هستند.

اگر تمایل به خرید و نگهداری توکن UNI دارید، صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس این امکان را برای شما فراهم کرده که به راحتی می‌توانید در این صرافی آن را خریداری کنید.

سخن پایانی

یونی سواپ یک پروژه نوآورانه بوده که محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز را در صنعت کریپتو ارائه کرده است.

تمرکززدایی و حاکمیت باز پروژه یونی سواپ از طریق توکن UNI، آن را در بین طرفداران بلاک‌چین که مخالف مبادلات بزرگ و متمرکز ارزهای دیجیتال هستند بسیار محبوب کرده است. علاوه بر این، استخرهای نقدینگی یونی سواپ یک تلاش جذاب برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند از ارز دیجیتالی که در اختیار دارند، بدون فروش آن، درآمد کسب کنند.

کسانی که قصد خرید ارز دیجیتال یونی سواپ را دارند می‌توانند از طریق صرافی نوبیتکس اقدام کنند. تعداد بالای کاربران و عمق بازار نوبیتکس، نقدشوندگی را در این صرافی بالا برده است.

در حال حاضر صرافی غیرمتمرکز نوبی‌دکس نیز پلتفرم غیرمتمرکز ایرانی تبادل رمزارز است که خدماتی شبیه به یونی سواپ به کاربران ارائه می‌دهد، یعنی افراد می‌توانند بدون نیاز به نهاد واسط یا یک صرافی متمرکز، دارایی رمزارزی خود را از طریق کیف پول شخصی خرید و فروش کنند.

link

مطالب مرتبط

فیلیمو

بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه رای دادند

دومین دوره «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه، ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا نهم با بیشتر از ۵۰۰ ولاگ ارسالی، به پایان رسید. جشنواره ولاگ این مدرسه کمک آموزشی با هدف ترویج و
دومین دوره «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه، ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا نهم با بیشتر از ۵۰۰ ولاگ…
اسنپ

تعرفه اسنپ و تپسی گران می‌شود؟

نماینده مردم تبریز از مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده با امضای بیش از ۳۰ نماینده و ارجاع آن
نماینده مردم تبریز از مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت…
دیوار

۳۹۵ میلیون بار جستجو برای کار در دیوار

کاربران دیوار طی سال گذشته در دسته‌های «خدمات» و «استخدام و کاریابی» بیش از ۷۱۰ میلیون بار به جستجوی نیازمندی‌هایشان پرداخته‌اند. دسته‌های «خدمات» و «استخدام و
کاربران دیوار طی سال گذشته در دسته‌های «خدمات» و «استخدام و کاریابی» بیش از ۷۱۰ میلیون…
دیوار

بحث داغ کارشناسان و مردم درباره آگهی‌های آنلاین املاک

بحث مسدودسازی آگهی‌های بخش املاک دیوار و شیپور، اخیرا بسیار خبرساز شده است. در برنامه «هشت صبح» رادیو اقتصاد، کارشناسان و مخاطبان به بحث راجع به این موضوع پرداختند.
بحث مسدودسازی آگهی‌های بخش املاک دیوار و شیپور، اخیرا بسیار خبرساز شده است. در برنامه «هشت…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم