گزارش سه ساله روستاتیش منتشر شد

گزارش سه ساله روستاتیش منتشر شد. نسخه آنلاین این گزارش که در این لینک آورده شده، شرحی از فعالیت‌های سه ساله خود را در راستای توسعه روستاها بیان کرده است. روستاتیش کارآفرینی اجتماعی است که ماموریت خود را توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی جامعه محلی روستایی در مناطق کمتر برخوردار از طریق اجرای پروژه‌های توسعه‌ای کوچک مقیاس می‌داند. در این مسیر ارزش‌های اساسی خیراندیشی، صداقت، گفتگو، مسوولیت‌پذیری و پذیرش اشتباه را در جهت افزایش مشارکت اجتماعی جامعه محلی چراغ راه خود قرار داده است.

این گزارش با ارایه نقشه فرآیندهای این پلتفرم آغاز می‌شود، با گذر از گزارش مالی، پروژه‌های متنوع خود را در سه گروه اقتصادی، اجتماعی و اجتماعی- اقتصادی با ذکر فعالیت‌های صورت‌گرفته در روستاها مرور می‌کند.

پروژه‌های روستاتیش برای توسعه جامعه محلی روستایی متنوع است که تاکنون توانسته تغییرات زیادی را در راستای توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی ایجاد کند. این مجموعه برای ایجاد تغییر فرآیند شناخت و نیازسنجی را تعریف کرده و مسیر تغییرات را براساس نیاز و ظرفیت‌های موجود جامعه محلی دنبال می‌کند.

از جمله اینکه در ۳۱ روستا و ۱۵ استان پراکندگی فعالیت دارد و تاکنون توانسته برای ۶۳۵ نفر اشتغال ایجاد کند.

پروژه‌های اقتصادی

پروژه‌های اقتصادی روستاتیش که، روستاها را دربرمی‌گیرد، به سه دسته گروه‌های خودیار، گروه‌های خودیار ساخته شده توسط انجمن‌ها و نهادهای غیر انتفاعی تقسیم می‌شود. فعالیت روستاتیش با این سه گروه از نوع بازطراحی، طراحی محصول، ایجاد کانال‌های فروش و تامین‌کننده محصولات است. در ادامه خلاصه‌ای از هریک از این نوع فعالیت‌ها را در این سه سال مرور خواهیم کرد.

پروژه‌های اقتصادی در همکاری با گروه‌های خودیار

در این گروه، اهالی روستا مستقل و متکی به خود فعالیت‌هایی را در راستای حل چالش‌های اجتماعی و معیشتی خود تعریف می‌کنند. روستاتیش با این گروه‌ها، مثل بی‌بی و خانواده‌ او در روستای سارمران استان خراسان شمالی، برای فروش، بازطراحی و توسعه محصول همکاری دارد.

فعالیت با روستاتیش در روستای سارمران

بی‌بی و خانواده او از روستای سارمران عروسـک‌های محلی و محصولاتی بـا گلـدوزی سنتی را تولید می‌کنند. روستاتیش ضمن طراحی محصول مطابق با نیازمندی روز و براساس همان طرح‌های سنتی، زمینه فروش اکسسوری و لوازم منزل که، توسط زنان روستایی تولید می‌شود، فراهم می‌کند.

پروژه‌های اقتصادی در همکاری با گروه‌های خودیاری انجمن‌ها

فعالیت روستاتیش در روستای سیدآباد ضمن همکاری با گروه گوین

نهادها و انجمن‌ها با گروه‌های روستایی فعالیت داشتند و روستاتیش از میانه راه به آنان پیوست. ازجمله می‌توان به همکاری با گروه گوین در روستای سیدبار استان خراسان رضوی اشاره کرد. گروه گوین به دنبال ساخت کتابخانه برای بچه‌های روستا، با ایجاد کار برای زنان روستا پارچه‌بافی و گلدوزی سنتی را احیا کردند و با استفاده از درآمد آنجا کتابخانه‌ای را تاسیس کردند. روستاتیش نیز با این گروه برای طراحی و فروش محصولات همکاری دارد.

پروژه‌های اقتصادی در همکاری با نهادهای غیر انتفاعی

فعالیت روستاتیش با گروه دستان پر توان

از آنجایی که کارآفرینی اجتماعی مدل کاری روستاتیش است، همواره با نهادها و انجمن‌های غیر انتفاعی شبیه به خودش در جهت گسترش این نوع از کارآفرینی همکاری دارد. ازجمله می‌توان به فعالیت با گروه دستان پر توان اشاره کرد که روستاتیش از سال ۱۳۹۸ با آنجا به‌عنوان تامین‌کننده اصلی همکاری دارد.

پروژه‌های اجتماعی

پروژه‌های اجتماعی به دو گروه تعریف پروژه‌ براساس نیازسنجی جامعه محلی توسط تیم اجتماعی روستاتیش و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌ها تعریف می‌شود.

فعالیت روستاتیش در روستای اسحاق آباد کشاری بلوچستان

پروژه مسئولیت اجتماعی در روستای اسحاق آباد

روستاتیش با انجام مطالعات پایدار در این سه سال طرح‌های مسئولیت اجتماعی را متناسب با نوع کسب‌وکار سازمان‌ها طراحی و اجرا کرده است. این تلاش در راستای گسترش طرح‌های مسئولیت اجتماعی نه به عنوان فعالیتی خیرخواهانه بلکه به عنوان فعالیتی مسئولانه، اثرگذار و همسو با استراتژی‌های سازمان‌ها است.

ازجمله این فعالیت‌ها همراهی با مجموعه «معماری دیگر» در روستای اسحاق آباد به صورت مشارکتی است. این روستا که با کمبود فضای آموزشی و جمعی مواجه بود، جهت ساخت مرکز فرهنگی با مشارکت دفتر «معماری دیگر» جهت ساخت مرکز فرهنگی انتخاب شد. هدف از آن توسعه معماری بومی و عدالت آموزشی است که از اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شده است. فعالیت روستاتیش نیازسنجی و شناخت روستا، طراحی مشارکتی، گروهسازی و پایداری فعالیت‌های مرکز فرهنگی طی سه سال پیش‌بینی شده است.

پروژه‌های اجتماعی- اقتصادی

این پروژه‌ها با در نظر گرفتن هر دو طیف اجتماعی و اقتصادی، با هدف بهبود ظرفیت اهالی روستا، پروژه‌های اجتماعی را در این مدت سه ساله طراحی و اجرا کرده است.

فعالیت روستاتیش در روستای پاریو چذب (شازده عبدالله)

شناخت روستاتیش از این روستا به اردیبهشت ۱۴۰۱ بازمی‌گردد. ذی‌نفعان اصلی آن زنان و دانش‌آموزان هستند که از طرفی توان‌افزایی اقتصادی زنان با استفاده از ظرفیت‌های هنر بومی، دست‌بافته‌های عشایری و از طرفی بهبود کیفیت آموزش و پشتیبان از دانش‌آموزان برای شرکت در کنکور را در حال حاضر دنبال می‌کند.

در نسخه کامل این گزارش تلاش شده که نشان داده شود روستاتیش در این مدت سه ساله نه به عنوان خیریه و نه کسب‌وکار اقتصادی بلکه به عنوان کارآفرینی اجتماعی فعالیت‌های خود را حول محور افزایش کیفیت زندگی جوامع محلی دنبال می‌کند. شبیه به خیریه‌ها هدفی خیرخواهانه دارد و مثل کسب‌وکار اقتصادی به دنبال کسب درآمد است اما نه از طریق کمک‌های مردمی و دنبال کردن سود اقتصادی؛ بلکه در راستای تحقق خیر جمعی سود اجتماعی را در راس هدف خود قرار داده است.

لینک دریافت کامل گزارش

link

مطالب مرتبط

علی‌بابا

رکورد سفرهای نوروزی متعلق به کدام شهرها است؟

شرکت سفرهای علی‌بابا با انتشار آمار مربوط به سفر کاربرانش در تعطیلات نوروز، شهرهای تهران، مشهد، شیراز و جزیره کیش را پرنقش‌ترین شهرهای ایران در سفرهای داخلی اعلام
شرکت سفرهای علی‌بابا با انتشار آمار مربوط به سفر کاربرانش در تعطیلات نوروز، شهرهای تهران، مشهد،…
ایرانسل

آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی افتتاح شد. به گزارش روابط
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

واریز و برداشت دای (DAI) و یو اس دی (USDC) با کارمزد کمتر در نوبیتکس

امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در شبکه آربیتروم و پالیگان، کارمزد نقل و انتقال این رمزارزها در نوبیتکس راه کاهش داد. شبکه آربیتروم
امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در…
خبرها

معاون علمی و ‌فناوری رییس‌جمهور: کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این دید غلطی است که برخی فضا را به گونه‌ای درست می‌کنند که حاکمیت به دنبال
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم