معرفی آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

آزمایشگاه فناوری ۵G و اینترنت اشیا همراه اول با هدف توانمندسازی حوزه ICT کشور معرفی و نخستین فراخوان هکاتون نسل ۵ مرکز تحقیق و توسعه این اپراتور رونمایی شد.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، آیین معرفی و نشست خبری تشریح فعالیت‌های آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول صبح امروز سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ با حضور وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، سیدمحمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری، آزاد روانشید رییس آزمایشگاه ۵G همراه اول و اصحاب رسانه در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

راه‌اندازی آزمایشگاه ۵G با هدف توانمندسازی حوزه ICT کشور

شاه منصوری، رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ابتدای این نشست، ماهیت این آزمایشگاه راه اندازی شده و تخصیص یافته به فناوری ۵G را مانند آزمایشگاه های باز (Open Laboratory) دانست و اظهار کرد: رویکرد ما مبتنی بر طراحی مدرن، انعطاف پذیر و با محوریت کار تیمی بوده است. معمولا آزمایشگاه های باز به عنوان مکانی برای رفت و آمد پارتنرهای شرکت ها در راستای توسعه سرویس و محصول تدارک دیده می شوند.

وی ادامه داد: در واقع ما با راه اندازی این آزمایشگاه درصدد توانمندسازی حوزه ICT کشور با محوریت فناوری ۵G هستیم و اکنون در این نقطه تمامی زیرساخت های موردنیاز این نسل و آنچه موردنیاز تیم های فناور و استارتاپی است، تدارک دیده شده و اکنون می توانیم با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری که به نوعی هاب استارتاپی کشور به حساب می آید، صاحبان ایده را به استفاده از این ظرفیت موجود سوق دهیم.

برگزاری اولین رویداد هکاتون ۵G

رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با تأکید بر یکی از اهداف مهم این آزمایشگاه نوآوری که «فرهنگ سازی و توسعه آموزش در زمینه فناوری نوین صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات» است، گفت: در همین راستا رویداد «هکاتون ۵G» را هم برنامه ریزی کردیم تا محیطی رقابتی برای شناسایی افراد و تیم های مستعد در حوزه فناوری شبکه های مخابراتی نسل پنجم و راهی به سوی توسعه محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری شبکه های مخابراتی نسل پنجم در شبکه همراه اول باشد.

به گفته شاه منصوری تمامی علاقه مندان به مشارکت در هکاتون شماره یک مرکز تحقیق و توسعه همراه اول که در برگیرنده فرصتی برای شبکه سازی و جذب کاربران علاقه مند و نخبه در زیست بوم فناوری شبکه های مخابراتی نسل پنجم است، می توانند به نشانی https://mci.ir/web/rd مراجعه و خود را برای رقابت در آن که جوایز نفرات و تیم های اول تا سوم آن به ترتیب ۱۰۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان است که با همکاری همراه اول و معاونت علمی ریاست جمهوری تأمین می شود، آماده کنند.

برنامه همراه اول برای راه‌اندازی ۱۰۰۰ سایت ۵G تا پایان سال

رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به اهمیت مقوله سرمایه گذاری در فناوری نسل پنجم ارتباطی نیز پرداخت و با اشاره به اینکه ترندها نمایه گر این است که از ۶G تا افق ۲۰۳۰ خبری نخواهد بود، اظهار کرد: برخلاف تصور برخی که می گویند صنعت معمولا از فناوری های «نسل فرد» مانند ۱G و ۳G عبور کرده و احتمالا همین اتفاق در ارتباط با ۵G هم خواهد افتاد، اما رویه های جاری در سال ۲۰۲۳ چیز دیگری می گوید و این تصور غلط است.

شاه منصوری تصریح کرد: سرمایه گذاری وسیعی از سوی وندورها روی توسعه تجهیزات ۵G و استانداردسازی ها صورت گرفته است و همچنان به صد درصد پتانسیل فناوری این نسل دست نیافته ایم. با وجود بیش از یک میلیارد سایت ۵G در دنیا همچنان پوشش آن نسبت به نسل قبلی کمتر از ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ دوره استانداردسازی ها ادامه یابد، بیان کرد: در کشور ما نیز قرار است به زودی باند فرکانسی موردنیاز ۵G از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار اپراتورها قرار گیرد که این موضوع بر سرعت توسعه تأثیرگذار است.

رییس مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه همچنین از برنامه افزایش تعداد سایت های ۵G همراه اول از ۴۰۰ سایت به ۱۰۰۰ سایت تا پایان سال خبر داد.

همراه اول نسبت به توسعه فرهنگ فناوری دغدغه‌مند است

سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری هم که در این نشست حضور داشت با بیان اینکه این ستاد بنا بر توسعه فناوری شکل گرفت، اظهار کرد: خوشحالیم که آزمایشگاهی با موضوع ۵G و اینترنت اشیاء راه اندازی شده و همچنین چالش هکاتون هم در گام نخست برای آن تدارک دیده شده است که منجر به شناسایی نخبگان و توسعه فرهنگ فناوری می شود.

وی افزود: از همراه اول بابت دغدغه مندی که نسبت به توسعه فرهنگ فناوری دارد تشکر می کنم و از سایر صنایع نیز دعوت می کنم که حرکتی مشابه در راستای هم افزایی داشته باشند که البته معاونت علمی نیز بنا بر وظیفه خود در این مسیر تسهیلگری خواهد کرد.

کرباسی با بیان اینکه اولویت توسعه فناوری ما «نسل پنجم» است، گفت: به دنبال هوشمندسازی هستیم و برای حل مشکلات و موانع تا رسیدن به افق هوشمندسازی در کشور نیازمند یاری نهادهای حاکمیتی هم هستیم.

ضرورت وجود آزمایشگاهی برای ۵G با معماری منعطف

در بخش دیگری از این نشست آزاد روانشید، رییس آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز با بیان اینکه امکانات ما در این آزمایشگاه شامل چندین شبکه موبایل اختصاصی و در اختیار داشتن لایه های دسترسی و هسته های فناوری های ۴G و ۵G است، اظهار کرد: یوزکیس های متعددی در حال استفاده از ظرفیت ایجاد شده برای پیاده سازی روی شبکه هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شبکه ۵G با انعطاف پذیری بالایی در معماری مواجه هستیم، می توانیم پاسخگوی طیف وسیعی از کاربری ها که جنس شان هم یکسان نیست، باشیم و وجود چنین آزمایشگاهی برای مواردی نظیر آزمون توسعه بسیار کاربردی است.

توسعه سریع و چشم‌گیر ۵G نیازمند تعرفه‌گذاری منطقی است

بیان دیدگاه ها و ضروریات راه اندازی این آزمایشگاه نوآوری از زبان متولیان امر، زمینه ساز ایجاد سوالاتی برای خبرنگاران شد که در این بخش به بیان آنها پرداختند و رویکرد سوالات آنان بیش از هر چیز بر مقوله فناوری ۵G متمرکز بود.

به عنوان مثال یکی از سوالات درباره میزان استقبال مردم و استفاده از فناوری ۵G روی گوشی های تلفن همراه شان بود که وحید شاه منصوری در پاسخ به آن، این موضوع را منوط به دو عامل دانست؛ یکی اپراتورهای تلفن همراه که ایجاد کننده شبکه نسل پنجم هستند و در حال حاضر با وضعیت ناخوشایندی که بر فضای تعرفه ای مترتب است؛ عملا سرمایه گذاری در این فناوری را غیرمنطقی کرده و دست اپراتورهای تلفن همراه را برای برنامه ریزی بلندمدت جهت تبدیل فناوری سایت های پیشین شان به ۵G بسته است.

عامل دیگر محدودیت در استفاده از گوشی های تلفن همراه که نسل پنجم را ساپورت می کنند است که عملا دست مردم برای استفاده از این فناوری را می بندد که البته رویکرد ما در اپراتور برای حل این چالش، رفتن به سمت مودم های ۵G است تا بالاخره مردم از مزایای این نسل از فناوری بی بهره نمانند.

البته به زعم شاه منصوری سرمایه گذاری در تکنولوژی ۵G در دنیا هم تاکنون اقتصادی نبوده است و معمولا اپراتورها در صورت های مالی شان، بازگشت سرمایه را حدود پنج شش سال در نظر می گیرند؛ حالا این موضوع را با احتساب تحریم ها و هزینه هایی که از قِبل آن تحمیل می شود، در نظر بگیریم شرایط بدتر هم می شود.

بازدید خبرنگاران از داشبوردها و یوزکیس‌های حاضر در آزمایشگاه ۵G همراه اول

در انتهای بخش پرسش و پاسخ، روانشید تمامی حاضران در جلسه و خبرنگاران را دعوت به بازدید از سگمنت داشبوردهای پایش شبکه و اتصالات کرد تا به صورت عملیاتی به تشریح فعالیت های آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول بپردازد و در پایان برنامه یوزکیس های حاضر در این آزمایشگاه معرفی و هر کدام روی شبکه نسل پنجم همراه اول تست شدند.

link

مطالب مرتبط

ایرانسل

آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی افتتاح شد. به گزارش روابط
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

واریز و برداشت دای (DAI) و یو اس دی (USDC) با کارمزد کمتر در نوبیتکس

امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در شبکه آربیتروم و پالیگان، کارمزد نقل و انتقال این رمزارزها در نوبیتکس راه کاهش داد. شبکه آربیتروم
امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در…
خبرها

معاون علمی و ‌فناوری رییس‌جمهور: کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این دید غلطی است که برخی فضا را به گونه‌ای درست می‌کنند که حاکمیت به دنبال
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این…
اسنپ

اعلام نتایج طرح اسنپ برای کودکان مناطق کم‌برخوردار

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد. به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای
اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم