بررسی آگهی‌های «کبوتر» در پلتفرم دیوار به مناسبت روز جهانی صلح

روز ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور)، روز جهانی صلح است و کبوتر سفید از اصلی‌ترین نمادهای این روز است. اما چرا کبوتر تبدیل به نماد صلح شد؟ پاسخ احتمالا اینجاست؛ از اساطیر یونان باستان تا فرهنگ مردم آمریکای جنوبی، از روایت‌های مذهبی مانند پایان طوفان نوح تا «تعمید مسیح» که در نقاشی معروف لئوناردو داوینچی هم به تصور کشیده شده،‌ از رها کردن کبوتر در مسابقات جهانی المپیک (تا سال ۱۹۸۸) و آزادسازی کبوتر در مراسم‌های عروسی تا به پرواز درآوردن این پرنده در مراسم دفن مردگان در فرهنگ بسیاری از مردم جهان، همه نشان می‌دهد که کبوتر در بیشتر مناطق جهان به عنوان نمادی از صلح و عشق پذیرفته شده است. علاقه انسان‌ها به پرورش کبوتر هم احتمالا ریشه در همین داستان‌های اساطیری و تاریخی دارد. پرورش کبوتر در ایران نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان، علاقمندان پروپاقرص و فراوانی دارد. آنقدر که دامنه فعالیت‌شان به دنیای آنلاین هم کشیده شده است.

به مناسبت روز جهانی صلح دیوار آماری مرتبط با آگهی‌های کبوتر را روی پلتفرم خود منتشر کرده است. آگهی‌هایی که نشان می‌دهد کبوتر در ایران علاقه‌مندان و دوست‌داران زیادی دارد.

کبوتران محبوب

آگهی‌های کبوتر در پلتفرم دیوار در زیردسته «پرنده» منتشر می‌شود. این زیردسته خودش زیرمجموعه‌ای از آگهی‌های «حیوانات» است که در دسته اصلی «فراغت و سرگرمی» قرار دارد. شاید باورش برای بسیاری از ما سخت باشد که در نیمه نخست امسال، بیش از ۲۳۰ هزار آگهی‌گذار در کل کشور در این زیردسته آگهی «کبوتر» یا «کفتر» منتشر کرده‌اند و هر یک از آگهی‌هایشان به طور میانگین ۷۶۸ بار دیده شده است. مقیاس این عدد وقتی دست‌مان می‌آید که بدانیم در سال گذشته میانگین بازدید از هر آگهی در کل دسته‌های دیوار نزدیک به ۴۵۰ بار بوده است.

کبوتر دوستان بیشتر اهل کدام مناطق ایرانند؟

آگهی‌گذاران در خراسان رضوی بسیار بیشتر از سایر استان‌ها «کبوتر» آگهی کرده‌اند.  بعد از خراسان رضوی در رتبه‌های بعدی از نظر تعداد آگهی  تهران و اصفهان قرار دارند.

اما اگر نسبت به جمعیت بسنجیم، استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در رتبه‌های اول و دوم انتشار آگهی «کبوتر» قرار خواهند داشت و خراسان رضوی به جایگاه سوم خواهد رفت. در میان شهرها، به ترتیب زابل، نیشابور و گناباد در مقایسه با جمعیت‌شان بیش از سایر شهرهای ایران آگهی «کبوتر» منتشر کرده‌اند.

این آگهی‌ها، برای کاربران برخی از مناطق ایران بسیار جذاب است. خوزستانی‌ها به صورت میانگین بیشترین بازدید را از آگهی‌های کبوتر داشته‌اند. پس از آنها، تهرانی‌ها و اهالی استان فارس رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

در جستجوی نماد صلح

«کبوتر» در سال گذشته سومین کلمه پرتکرار بوده که کاربران در نوار اصلی دیوار جستجو کرده بودند. نگاه دقیق‌تری به زیردسته «پرنده» نشان می‌دهد میزان محبوبیت انواع کبوتر و کفتر بسیار فراتر از این‌هاست.

در میان ۱۰۰۰ کلمه و عبارت پرجستجو در این زیردسته نام انواع این پرنده (که بسیار متنوعند و فهرست بلندبالایی تشکیل داده‌اند) ظرف همین شش ماه گذشته نزدیک به ۴۹ میلیون بار جستجو شده است. علاوه بر این، کاربران صرفا خود کلمات «کبوتر» و «کفتر» را مجموعا بیش از ۳۱ میلیون بار جستجو کرده‌اند. فقط همین تعداد، نزدیک به ۲ برابر جستجوی انواع عبارات و کلمات مرتبط با «عروس هلندی» است که از پرجستجوترین حیوانات دیوار و از پرندگان تزیینی بسیار محبوب در ایران است.

کبوتر کالا نیست!

همه این داده‌ها نشان می‌دهد کاربران بسیاری در دیوار در جستجوی کبوترند. اما اعداد و ارقام این جستجو‌ها به معنای انتشار آگهی و عرضه کبوتر در این ابعاد نیست. به نظر می‌رسد بسیاری از جستجوها صرفا جنبه «فراغت و سرگرمی» داشته باشد. به‌علاوه، از نظر دیوار، حیوانات کالا نیستند و این پلتفرم با خرید و فروش آن‌ها کاملا مخالف است و این نکته را به کاربرانش در صفحه هر آگهی در زیردسته حیوانات گوشزد می‌کند. امیدواریم همه هموطنانی که قصد نگهداری از این حیوانات را دارند، به جای خرید، سرپرستی آن‌ها را به عهده بگیرند.

link

مطالب مرتبط

اسنپ

اعلام نتایج طرح اسنپ برای کودکان مناطق کم‌برخوردار

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد. به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای
اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳…
خبرها

همکاری بانی مد و ازکی‌وام، یک راهکار آسان برای سهولت خرید شما

بانی مد یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در سطح کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ در حوزه مد و پوشاک آغاز کرد. این مرکز خرید آنلاین اخیرا فروش کالای دیجیتال
بانی مد یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در سطح کشور است که فعالیت خود را از…
خبرها

گزارش «فوتبالی» منتشر شد

به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک مجموعه کامل از اخبار و ویدیوها و پخش و پوشش زنده مسابقات و سرگرمی‌های فوتبالی را در
به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای دیوار و شیپور تا نماوا

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۰ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم