علی‌بابا ۲ میلیارد دلار در ترندیول سرمایه‌گذاری می‌کند

گروه علی‌بابا اعلام کرد ۲ میلیارد دلار در پلتفرم تجارت الکترونیک ترکیه یعنی «ترندیول» سرمایه‌گذاری خواهد کرد. تا این لحظه تاریخ وقوع این سرمایه‌گذاری اعلام نشده است. ترندیول به تازگی موفق شده در سال مالی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، سود عملیاتی کسب کند.

خبر این سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در ترندیول، طی دیدار رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه با مدیرعامل علی‌بابا، مایکل اِوانس در حاشیه دیدارهای نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رسانه‌ای شد. ظاهرا علی‌بابا قصد دارد در یک مرکز داده و مرکز لجستیک در آنکارا و مرکز عملیات صادرات در فرودگاه استانبول سرمایه‌گذاری کند.

براساس آنچه در وبسایت ترندیول منتشر شده، در جدیدترین سال مالی این شرکت (بین یکم آوریل ۲۰۲۲ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳)، رشد سالانه ترندیول ۴۷ درصد بوده و ارزش ناخالص کالای فروخته شده (GMV) آن، ۱۱۰ درصد بر مبنای لیر ترکیه افزایش پیدا کرده است.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ترندیول نخستین دفتر خارج از خانه خود را در شهر برلین آلمان افتتاح کرد و پس از گذشت یک سال توانست یک میلیون کاربر در آلمان جذب کند. این شرکت اخیرا نیز به کشور آذربایجان ورود کرده و برنامه توسعه بین‌المللی را دارد.

پلتفرم تجارت الکترونیک ترندیول توسط Demet Mutlu، کارآفرین جوان ترکیه‌ای در سال ۲۰۱۰ در این کشور تاسیس شد و هشت سال بعد علی‌بابا چین ۷۲۸ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد. بعدتر علی‌بابا ۳۵۰ میلیون دلار دیگر نیز در ترندیول سرمایه‌گذاری کرد و سهم این غول چینی در ترندیول به ۸۶.۵ درصد رسید. ترندیول بیش از ۳۰ میلیون کاربر دارد و ۲۵۰ هزار کسب‌وکار بر بستر آن به فعالیت مشغولند.

دیجی‌کالا، رقیب منطقه‌ای ترندیول که حدود ۵ سال زودتر از آن فعالیتش را آغاز کرد، کماکان در انتظار تبدیل شدن به یونیکورن (شرکت خصوصی با ارزش ۱ میلیارد دلار) و ورود به بازار بورس است. اکوسیستم استارتاپی ایران این روزها در حالی با چالش‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کند که کشورهای همسایه ایران ده‌ها یونیکورن دارند و طبق گزارش‌های محققان عرب، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ۴۵ یونیکورن تنها در منطقه مِنا متولد شوند.

link

مطالب مرتبط

اسنپ

اعلام نتایج طرح اسنپ برای کودکان مناطق کم‌برخوردار

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد. به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای
اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳…
خبرها

همکاری بانی مد و ازکی‌وام، یک راهکار آسان برای سهولت خرید شما

بانی مد یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در سطح کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ در حوزه مد و پوشاک آغاز کرد. این مرکز خرید آنلاین اخیرا فروش کالای دیجیتال
بانی مد یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در سطح کشور است که فعالیت خود را از…
خبرها

گزارش «فوتبالی» منتشر شد

به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک مجموعه کامل از اخبار و ویدیوها و پخش و پوشش زنده مسابقات و سرگرمی‌های فوتبالی را در
به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای دیوار و شیپور تا نماوا

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۰ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم