کارخانه نوآوری آزادی تا ۳۰ روز دیگر تعطیل می‌شود

شرکت هم‌آوا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت آما، مالک ملک «کارخانه نوآوری آزادی» فرجه سی روزه برای تخلیه این مرکز را به مستاجران آن داده است و کارخانه باید در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۲ به صورت کامل تخلیه گردد.

شرکت هم‌آوا می‌گوید امکان انتقال شرکت‌های مستقر در سوله‌های متعدد این کارخانه از جمله مرکز دانش‌بنیان دارویی و یا استودیو تلویزیونی با پخش مداوم زنده در عرض این ضرب‌الاجل یک ماهه وجود ندارد. براساس آمارهای هم‌آوا روزانه ۴ هزار نفر به طور میانگین در این کارخانه رفت‌وآمد دارند. براساس بیانیه هم‌آوا، تخلیه قهری کارخانه می‌تواند صدها میلیارد تومان خسارت مادی و معنوی به اقتصاد شرکت‌های مستقر در آن وارد کند.

در این بیانیه همچنین ذکر شده شرکت سرآوا بیش از ۶۰ میلیارد تومان در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هزینه راه‌اندازی این کارخانه کرده است و دیگر شرکت‌های مستقر در کارخانه نوآوری نیز در طول ۶ سال گذشته، رقمی بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان را صرف بازسازی و تجهیز زیرساخت‌های آن کرده‌اند.

این بیانیه از تمامی فعالان اکوسیستم استارتاپی و دانش‌بنیان ایران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان و شرکت آما درخواست کرده تا اجازه دهند کارخانه نوآوری آزادی به‌عنوان یکی از نمادهای مهم کارآفرینی در ایران زنده و پابرجا بماند و اجازه ندهند تا خانه کارآفرینان استارتاپی ایران، تخریب شود.

متن بیانیه هم‌آوا که روی وبسایت آن منتشر شده به شرح زیر است:

 

بیانیه شرکت هم‌آوا در خصوص تخلیه «کارخانه نوآوری آزادی»

 

فعالان محترم اکوسیستم استارتاپی ایران،

همکاران، سهامداران و ساکنان کارخانه نوآوری آزادی

در سال ۱۳۹۶ موسسان و سهامداران نیک‌اندیش شرکت هم‌آوا، کارخانه نوآوری را به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین مرکز نوآوری ایران و منطقه بنا نهادند که در نتیجه آن، کارخانه نوآوری با مساحتی بالغ بر ۱۸ هزار متر مربع، با هدف رفع کلیه نیازهای کارآفرینان از مراحل استقرار، شکل‌دهی و شتاب‌دهی گرفته تا جذب سرمایه و ورود به بازارهای اولیه در یک محل برای همه فعالان اکوسیستم کارآفرینی تاسیس شد. در ساخت این زیست‌بوم همراهانی خیرخواه و دغدغه‌مند داشتیم که بدون همراهی آن‌ها، این موفقیت بزرگ برای کشورمان محقق نمی‌شد. با گذشت شش سال، کارخانه نوآوری آزادی اکنون به یکی از بزرگترین مراکز نوآوری کشور در حوزه‌های استراتژیک متعددی از جمله هوش مصنوعی، سلامت و صنایع دارویی، فناوری ارتباطات و اطلاعات، خدمات مالی و بیمه، صنعت گردشگری، معماری و شهرسازی، خودروهای هوشمند، کشاورزی نوین، تولید محتوا و رسانه و موارد دیگر تبدیل شده است.

فضای کارخانه نوآوری آزادی طی یک قرارداد ۵ ساله، توسط شرکت کارخانه نوآوری هم‌آوا از شرکت صنعتی آما (مالک ملک کارخانه) تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ اجاره شده بود که در دو سال پایانی آن، هیات مدیره هم‌آوا با هدف تمدید قرارداد اجاره، با هیات مدیره و سهامداران شرکت آما وارد مذاکره شد. در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تصمیم معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس مسئولیت مذاکره با شرکت آما را به عهده گرفت. با این حال، در اسفند ۱۴۰۱ شرکت آما از طریق مراجع قضایی اعلام کرد که حاضر به تمدید قرارداد نبوده و قصد تغییر کاربری و فروش ملک را دارد و علی‌رغم مذاکرات متعدد و پیشنهاد مبلغ بسیار مناسب برای ادامه اجاره، نتیجه‌ای از این مذاکرات حاصل نشد.

در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، وکیل محترم شرکت آما به همراه نماینده محترم معاونت اجرایی اسناد رسمی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران، بدون اعلام قبلی، به‌منظور تخیله کارخانه نوآوری آزادی در محل حاضر شدند. در نتیجه مذاکرات صورت گرفته، یک ماه فرصت داده شد تا کارخانه نوآوری آزادی در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۲ به صورت کامل تخلیه شود. در غیر این صورت به گفته ایشان این مکان توسط ضابطان قضایی با استفاده از یگان ویژه نیروی انتظامی تخلیه خواهد شد. این در حالی است که امکان انتقال مراکز متعدد نوآوری از جمله مرکز دانش‌بنیان دارویی و یا استودیوی تلویزیونی با پخش مداوم زنده در طی این ضرب‌الاجل یک ماهه وجود ندارد. چنین اقدامی همچنین موجب بروز مشکلات زیادی در فعالیت‌های آزادکاران، فضاهای کاری مشترک، استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌ها و همچنین اختلال در عملیات خدمات آنلاین روزانه میلیون‌ها شهروند ایرانی که از محل کارخانه نوآوری آزادی ارایه می‌شود، خواهد شد که تخلیه در این زمان کوتاه یک ماهه را عملا غیر قابل اجرا خواهد کرد. پر واضح است که تخلیه قهری کارخانه می‌تواند صدها میلیارد تومان خسارت مادی و معنوی به اقتصاد شرکت‌ها وارد و موجبات نارضایتی میلیون‌ها شهروند را ایجاد کند که تبعات منفی و گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در پی خواهد داشت.

شرکت هم‌آوا به‌عنوان مستاجر و طرف قرارداد شرکت آما، تخلیه، فروش، تمدید یا عدم تمدید قرارداد را حق قانونی شرکت محترم آما دانسته و تابع قانون است. اما لازم است نکاتی را به استحضار سهامداران و هیات مدیره محترم شرکت آما، فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران و دست‌اندرکاران این تصمیم برسانیم. این ملک به‌هنگام تحویل، کارخانه‌ای متروکه و غیر قابل استفاده بود؛ شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سرآوا، همراه با شرکت هم‌آوا برای بازسازی کارخانه نوآوری آزادی و شکل‌گیری اکوسیستم مربوطه، بیش از ۶۰ میلیارد تومان در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هزینه کرده‌اند. همچنین دیگر شرکت‌های مستقر در کارخانه نوآوری نیز در طول شش سال گذشته، در مجموع رقمی قریب به ۳۴۰ میلیارد تومان را صرف بازسازی، تجهیز و ایجاد زیرساخت‌های فعلی آن کرده‌اند.

مجموعه‌ای که کارخانه نوآوری در آن احداث شده است، دهه‌ها پیش اولین کارخانه الکترودسازی کشور به نام «آما» بود. کارخانه آما در سال ۱۳۳۸ توسط اکبر علیزاده راد بنا نهاده شد، اما چند دهه بعد به دلیل سیاست‌های انتقال واحدهای صنعتی به خارج از شهر تهران، برای چندین سال به یک کارخانه متروکه تبدیل شده بود. اولین کارخانه نوآوری ایران با ایده سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا، و حمایت و سرمایه‌ سهامداران این شرکت، با پشتکار و توانایی موسسان هم‌آوا و تیم اجرایی آن بازسازی و راه‌اندازی شد. کارخانه نوآوری با مشارکت شرکت «آما» مالک کارخانه و سهامداران آن (به خصوص خانواده محترم علیزاده) که با خیرخواهی در ۶ سال گذشته از این طریق، همراه و حامی جوانان کارآفرین ایران بوده‌اند و همچنین پشتیبانی معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شرکت‌های مستقر در کارخانه با سرمایه‌گذاری مادی و حمایت‌های معنوی همه آن‌ها آغاز به کار کرد.

لازم به ذکر است که روزانه چهار هزار نفر جوان کارآفرین از فضای کارخانه برای توسعه کسب‌وکار استارتاپی و دانش‌بنیان خود استفاده می‌کنند. کارخانه نوآوری آزادی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز نوآوری در ایران و منطقه است که تبدیل به الگویی کارآمد و سرمایه ملی برای کشور شده است و با استیشن‌اف (Station F) در پاریس مقایسه می‌شود. مؤید این نکته، بازدید ده‌ها هیات و وزرای مختلف کشورهای جهان از این کارخانه است. افتتاح کارخانه نوآوری آزادی توسط رییس جمهور و بازدید مستمر وزرا، معاونان قوای سه‌گانه و دیگر نهادها و هیات‌های خارجی، بیانگر اهمیت این مکان در زیست‌بوم نوآوری کشور است.

همه تلاش موسسان و فعالان زیست‌بوم این بود که کارخانه نوآوری آزادی به یک نماد جاودانه کارآفرینی در ایران تبدیل شود. اما داستان تاسف‌برانگیز تخلیه و تخریب کارخانه نوآوری آزادی، تبدیل به الگویی برای عدم ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به حوزه‌های نوآوری و دانش‌بنیان خواهد شد، ضمن اینکه تعطیلی این مرکز در شرایط فعلی کشور، موجی از ناامیدی و سرخوردگی را در میان جوانان کارآفرین و نخبه به وجود خواهد آورد. بازخوردهای منفی فضای رسانه‌ای این موضوع می‌تواند برای همه طرف‌ها از جمله شرکت هم‌آوا، شرکت آما، معاونت علمی، پارک فناوری پردیس و دیگر مسئولان کشور، پیامدهای زیان‌باری را در پی داشته باشد. از همه مهم‌تر خاموشی چراغ امید خانه جوانان استارتاپی و دانش‌بنیان ایران، باعث غم، اندوه و ناامیدی هزاران جوان کارآفرین کشور خواهد شد.

با فروتنی تمام، از همه فعالان اکوسیستم استارتاپی و دانش‌بنیان ایران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان و دیگر نهادها و از همه مهم‌تر از سهامداران و هیات مدیره محترم آما درخواست داریم دست‌های‌تان را پناه کنید تا این چراغ امید خاموش نشود و کارخانه نوآوری آزادی به‌عنوان یکی از نمادهای مهم کارآفرینی در ایران زنده و پابرجا بماند. در این مسیر نیازمند همراهی همگان هستیم، چرا که این مرکز مانند یک کارخانه تولیدی، صرفا یک محل کار نیست؛ جوانان کارآفرین در کارخانه نوآوری آزادی زندگی می‌کنند و آرزوهای‌شان را به واقعیت تبدیل می‌کنند.

تخریب کارخانه نوآوری آزادی، تخریب آرزوهای یک نسل از جوانان ایران است که مسیر کارآفرینی را با جان و دل تا امروز ادامه داده‌اند.

link

مطالب مرتبط

خبرها

گزارش «فوتبالی» منتشر شد

به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک مجموعه کامل از اخبار و ویدیوها و پخش و پوشش زنده مسابقات و سرگرمی‌های فوتبالی را در
به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای دیوار و شیپور تا نماوا

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۰ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
فناپ

پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها توسط فناپ‌تلکام در اهواز اجرا می‌شود

فناپ‌تلکام در راستای نهضت جهادی فیبرنوری، ابرپروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در شهر اهواز اجرا می‌کند. به گزارش روابط‌عمومی شرکت فناپ‌تلکام،
فناپ‌تلکام در راستای نهضت جهادی فیبرنوری، ابرپروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در شهر…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم