پنجمین نشست «انجمن تجارت الکترونیک تهران» برگزار شد

در پنجمین نشست «انجمن تجارت الکترونیک تهران» مطرح شد: وضعیت اقتصادی و سیاسی را می‌توان اصلی‌ترین دلیل این مهاجرت‌ها دانست.

در پنجمین نشست صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران، موضوع «چالش‌های سرمایه‌های انسانی» مورد بحث و گفتمان حضار قرار گرفت و سخنرانان هر کدام به بیان نکاتی پرداختند که می‌تواند مسیر رشد و تعالی سرمایه‌های انسانی را هموار‌تر کند.

پنجمین نشست انجمن با موضوع «چالش‌های سرمایه‌های انسانی» صبح روز دوشنبه، ۱۵ آبان ماه با حضور با حضور اعضای انجمن، فعالان حوزه تجارت الکترونیک بخش خصوصی و دولتی به همراه رسانه‌های تخصصی این حوزه برگزار شد. 

در آغاز این نشست، نیما قاضی، عضو هیئت مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران، پس از خوش‌آمدگویی خلاصه‌ای از فعالیت‌های انجمن را شرح داد و درباره اهمیت سرمایه‌های انسانی و انتخاب آن به عنوان یک سرفصل صحبت کرد.

صادق محمدی، مدیرعامل شرکت مدیانا، به‌عنوان سخنران و حامی برنامه اعلام کرد که در مدت ۱۱ سال فعالیت به صورت تخصصی خدمات پیامکی را به بیش از ۳۰۰ هزار کسب‌وکار ارائه داده است و امید آن دارد که برنامه‌های این‌چنینی سبب تعامل بیش‌تر کسب‌وکارهای مرتبط بشوند.

عماد قائمی، مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، مسائل مرتبط با مهاجرت افراد را کمی جزیی‌تر بررسی کرد و گفت: ما مشاهده می‌کنیم که ۷۵ درصد از افراد در کشور به مهاجرت فکر می‌کنند و یا به آن عمل کرده‌اند،  وضعیت اقتصادی و سیاسی را می‌توان اصلی‌ترین دلیل این مهاجرت‌ها دانست. در ادامه راهکاری که برای جلوگیری از این تغییر اعلام کردند بدین شرح بود که براساس نظرسنجی‌ها، افزایش پرداخت‌ها یا مشابه آن‌ها مانند خدمات رفاهی می‌تواند به کاهش آمار مهاجرت کمک کند.

در ادامه، او به ارائه آماری پرداخت که بدین شرح است: در خارج از ایران، دیده می‌شود که روند نیروگیری در شرکت‌های پیشرو و ارتقاء درجه وضعیت شاغلین در حال رشد است. بر اساس آمارها، ۷۵ درصد از موارد خروج از سازمان مرتبط با جابه‌جایی داخلی و ۷۶ درصد از آن مرتبط با مهاجرت به کشورهای دیگر است. راه حلی برای سازمان‌ها در مواجهه با این بحران این است که نیروهای خود را در حفظ کنند و یا تعداد بیشتری نیروی کار استخدام کنند و با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، فرآیندها را به صورت مکمل برای انسان‌ها تجدید نظر کنند.

وی در ادامه افزود: گسترش کسب‌وکارها در خارج از مرزهای کشور می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا نیروهای خود را حفظ کنند.

در پایان این قسمت، عماد قائمی به طور رسمی به ارائه داده‌های آماری مهم و راهکارهای اجرایی برای سازمان‌ها پرداخت.

در ادامه، ثمین زاهدانی، مدیر منابع انسانی شرکت ابرآروان، مسئله مهاجرت را از زاویه‌ای دیگر بررسی کرد و گفت: اگر با زاویه دیگری به این قضیه نگاه کنیم، باید ناامیدی افرادی که تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند را به رسمیت بشناسیم. این افراد ناگزیر به ترک وضعیت زندگی خود شده‌اند و مهاجرت زندگی آن‌ها را شکل دیگری بخشیده است. در کشور ما، داستان‌های موفقیت افراد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد یا به ندرت شناخته می‌شوند؛ این امر باعث ناتوانی افراد در تصور آینده بهتر می‌شود. تاسیس دانشگاه‌های داخلی در شرکت‌ها اقدام موثری است که می‌تواند افراد را از مناطق مختلف به بازار کار وارد کند و از سرعت روند مهاجرت بکاهد. 

سپس، حسین میرزاپور از «آزمایشگاه داده و حکمرانی» به ایراد سخنرانی پرداخت، تجربه شخصی که یک برنامه و واکنش اطرافیان ایشان نسبت به این برنامه و بازگشت‌شان به کشور داشت را با حضار به اشتراک گذاشتند و در ادامه گفت که اکنون که شرکت‌های ایرانی توانایی رقابت با شرکت‌های خارجی را در زمینه پرداخت ندارند، می‌توانند در افزایش کیفیت همکاری با آن‌ها رقابت کنند و با بهبود شرایط کار از روند مهاجرت جلوگیری کنند. 

فاطمه اشرفی مدیر مسئولیت اجتماعی علی بابا، کمیسیون جدید انجمن به نام «کمیسیون مسئولیت اجتماعی» را معرفی و تشریح کرد: شرکت‌های عضو انجمن که در این حوزه فعالند و خروجی ملموسی هم دارند، با تشکیل این کمیسیون بر روی این فعالیت‌ها متمرکز می‌شوند و می‌توانیم گزارش‌های پایدار حتی در سطح بین‌المللی منتشر کنیم. با حمایت هم در کنار هم حتی می‌توانیم به پروژه‌های مشترک بزرگی فکر کنیم.

پس از آن بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت گفت: «ما دیر متوجه این موضوع شدیم و فاکتور زمان را لحاظ نکردیم. سه سال دیگر، سه ماه دیگر یا سه روز دیگر چندنفر نیروی در حال مهاجرت داریم؟ یکی از مشکلات این است که در این بحران به فکر صنعت بودیم نه افراد. مثلا در موضوع کارخانه نوآوری، همه به فکر وضعیت کارخانه‌اند نه آدم‌های کارخانه.»

او ادامه داد: «در حالیکه خبر بد این است که مهاجرت در لایه G اتفاق می‌افتد و سه لایه با کسب و کار فاصله دارد، خبر خوب این است که نسل Z در حال ورود به بازار کار است و قابلیت‌های خوبی دارد.»

سپس نیما قاضی «کمیسیون پایش بازار» که کمیسیون جدید انجمن است را معرفی کرد و در ادامه دکتر الیاسی  معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توضیح داد: فرض کنید ایران تحریم نبود و شرکت بین المللی در کشور داشتیم. شرکت‌های داخلی توان مقابله و رقابت نداشتند و کاری که می‌شد کرد توانمندسازی نیروی انسانی است. ما در معاونت غفلت کردیم، به استارتاپ‌ها زیاد توجه کردیم و به دانش کاری نه. دانشگاه و بازار کار باید به هم متصل شوند و دانشجویان پیشرفت‌ها را ببینند. الان باید چرخه سازندگی را آغاز کنیم.

نیما قاضی، رییس انجمن تجارت الکترونیک تهران

سارا سام‌خانی، مدیر منابع انسانی کارگزاری آگاه افزود: «باور من این است که این پدیده بحران نیست، چرا که خصیصه‌های بحران را ندارد. افرادی که مهاجرت نکردند امکان ارتقا کمی دارند. این یک تجربه عملی در سطح بنگاه است. تغییرات بین سازمانی می‌تواند کمک کند.»

آقای خداوردی، مدیر ارتباط با بخش خصوصی مرکز ملی فضای مجازی در انتهای رویداد گفت: نیاز است چند کشور بین‌المللی در کشور داشته باشیم. انسان ایرانی جهانی می‌اندیشد و محصور نمی‌شود. اکنون ما در حال عبور از پیک مهاجرت هستیم. زیست بوم بحران‌های بزرگی پشت سر گذاشت و از این بحران نیز عبور خواهد کرد. 

گفتنی است نشست‌های انجمن تجارت الکترونیک تهران، با موضوعات مختلف جهت بررسی مشکلات شرکت‌های عضو انجمن و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال برگزار می‌شود که در آن، مدیران و تصمیم‌گیران دولتی، اعضای انجمن و مدیران شرکت‌های فعال در این حوزه حضور دارند که پنجمین نشست انجمن با موضوع «چالش‌های منابع انسانی» با حمایت «مدیانا»، برگزار شد.

link

مطالب مرتبط

دیوار

کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟

۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام دست دوم بوده‌اند. خریدوفروش این دستگاه‌ها معادل جلوگیری از انتشار ۹۳
۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام…
علی‌بابا

رکورد سفرهای نوروزی متعلق به کدام شهرها است؟

شرکت سفرهای علی‌بابا با انتشار آمار مربوط به سفر کاربرانش در تعطیلات نوروز، شهرهای تهران، مشهد، شیراز و جزیره کیش را پرنقش‌ترین شهرهای ایران در سفرهای داخلی اعلام
شرکت سفرهای علی‌بابا با انتشار آمار مربوط به سفر کاربرانش در تعطیلات نوروز، شهرهای تهران، مشهد،…
ایرانسل

آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی افتتاح شد. به گزارش روابط
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

واریز و برداشت دای (DAI) و یو اس دی (USDC) با کارمزد کمتر در نوبیتکس

امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در شبکه آربیتروم و پالیگان، کارمزد نقل و انتقال این رمزارزها در نوبیتکس راه کاهش داد. شبکه آربیتروم
امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم