بررسی نقش پلتفرم‌های آنلاین سلامت به مناسبت روز جهانی دیابت

در تقویم جهانی روز چهاردهم نوامبر به نام روز جهانی دیابت نامگذاری شده همین نشان از اهمیت آگاهی از این بیماری در سراسر جهان دارد. در ایران نیز هفته آخر آبان به نام هفته ملی دیابت نام گذاری شده است. شعار جهانی که برای این روز درنظر گرفته شده: « دسترسی به مراقب‌ جهت افراد دیابتی» و شعار هفته ملی دیابت در کشور « دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر»  است.

اما در کنار لزوم شناخت این بیماری و اهمیت مهمی که دارد؛ شاید بخش مهم دیگر ماجرا لزوم اهمیت ارتباط مستمر و موثری است که یک بیمار مبتلا به این بیماری با یک پزشک باید داشته باشد. این مبحث در سال‌های متوالی به شکل‌های سنتی بین پزشک و بیمار در جریان بوده؛ اما در سال‌های اخیر و با نفوذ تکنولوژی به لایه‌های عمیق‌تری از زندگی روزمره افراد و تولد پلتفرم‌های دیجیتال سلامت روند متفاوت‌تری به خود گرفته است.

ثبت اطلاعات بیماران دیابتی و ارتباط آن در تعیین دوز دارو

مهرناز ایمانی فوق تخصص غدد در خصوص بیماران مبتلا به دیابت با تاکید بر این موضوع که این دسته از بیماران در هیچ مرحله‌ای نباید از مصرف دارو و تزریق انسولین تجویزی پزشک هراس داشته باشند می‌گوید:« بیماران باید با مراجعات مرتب، بر اساس تجویزات پزشک دارو مصرف کنند و با کنترل قند خون، به صورت مداوم با پزشک خود در ارتباط باشند. ثبت میزان قند خون به صورت روزانه و هفتگی و آرشیو آن در پلتفرم‌های آنلاین زمینه بسیار مناسبی برای ارتباط بهتر و موثرتر بین بیمار و پزشک فراهم کرده است. تلاش ما به عنوان پزشک این است در کنار ویزیت حضوری؛ تا جای ممکن زمان برای بیماران به صورت آنلاین فراهم کنیم و بر اساس اطلاعات ثبت شده دوز داروها را مشخص کنیم.»

آرشیو پرونده بیماران ارتباط  آن با سرعت و تسهیل ارتباط بین پزشک و بیمار

لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر لزوم ارتباط مستمر بین پزشک و بیماران دیابتی معتقد است:«لازم است بیماران مبتلا به دیابت به طور منظم، روزانه و هفتگی قند خون خود را ثبت کنند. تا بر اساس این اطلاعات و نوسانات موجود در آن، چه پزشک تغذیه، چه غدد و داخلی در راستای تجویز دارو و رژیم غذایی اقدام کنند. سوابق ثبت شده هفتگی، ماهانه و حتی سالانه این بیماران به ما پزشکان در تنظیمات دوز داروها کمک بسیار زیادی می‌کند. پلتفرم‌های سلامتی در این خصوص کمک بسیار زیادی به ما می‌کنند و باعث می‌شوند به راحتی به اطلاعات بیمار دسترسی پیدا کنیم و ضمن بالا بردن سرعت، ارتباط بین ما و بیمار را نیز تسهیل کرده‌اند.»

حفره بزرگی به نام عدم پیگیری بیمار در روند درمان

مهرشاد تیموری هم بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط؛ یکی از پلتفرم‌های فعال در حوزه سلامت دیجیتال اعتقاد دارد یکی از حفره‌هایی که در سیستم سلامت کشور ما وجود دارد عدم پیگیری بیماران در ادامه روند درمان است. او در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید:« یک بیمار زمانی که قصد مراجعه به یک پزشک در تخصص خاصی را دارد؛ تا مرحله نوبت‌گیری و ویزیت پیش می‌رود اما در ادامه هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اهمیت پیگیری در ادامه ویزیت اولیه در بیمارانی که به بیماری خاصی مبتلا هستند شاید به نسبت دو چندان باشد. برای مثال بیماران مبتلا به دیابت که لازم است تخت نظر چند پزشک باشند و حتما یکسری موضوعات به طور مستمر توسط پزشک چک شده و در صورت نیاز دوز دارو عوض شود یا  در مورد بحث تغذیه تغییراتی به وجود بیاید. از طرفی برای بیمارانی که باردار هستند و دیابت هم دارند ممکن است این موضوع خیلی حیاتی‌تر باشد چون احتمال دارد که دیابت، سلامت جنین را هم تهدید کند. با توجه به تمام این موضوعات، بعد از ویزیت اولیه؛ موضوع خیلی مهم، بحث «پیگیری بیمار» است.»

تیموری با اشاره به فرآیندی که در پلتفرم آنلاین سلامت بقراط در این راستا دنبال می‌کنند ادامه می‌دهد:« فرآیندی که ما در داخل بقراط داریم، سعی کردیم تا حد امکان و در توانمان به موضوع پیگیری‎های بعدی بیمار اهمیت داده و بپردازیم. این موضوع در سیستم چت و ارتباط متنی که بین پزشک و بیمار وجود دارد، تا بتوانند دایما یکسری اطلاعات را با هم رد و بدل کنند و اگر لازم است تجویز نسخه برای بیمار انجام شود. یا بیمار نتیجه آزمایشات خود را برای پزشک ارسال کند. حتی با توجه به موضوع یادداشت کردن اطلاعات، یک سری فرم الکترونیک اختصاصی در بقراط قرار داده شده تا با تکمیل این فرم‌های الکترونیک به صورت آرشیو شده به تمام اطلاعات بیمار و پزشک دسترسی داشته باشند.

ضمن اینکه پزشک می‌تواند داخل سیستم یک سری یادآوری تنظیم کند تا به صورت اتوماتیک تا در زمان مشخص لینکی اختصاصی برای بیمار ارسال شود و از بیمار اطلاعات مشخصی دریافت کند و در ادامه بحث مشاوره آنلاین متنی و مشاوره انلاین شکل بگیرد. تلاش ما در بقراط این بوده با اضافه کردن موارد و ارزش افزوده‌هایی این چنینی در کنترل هر چه بهتر بیماری‌های خاص نقشی کوچک ایفا کنیم.»

link

مطالب مرتبط

ایرانسل

آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی افتتاح شد. به گزارش روابط
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

واریز و برداشت دای (DAI) و یو اس دی (USDC) با کارمزد کمتر در نوبیتکس

امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در شبکه آربیتروم و پالیگان، کارمزد نقل و انتقال این رمزارزها در نوبیتکس راه کاهش داد. شبکه آربیتروم
امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در…
خبرها

معاون علمی و ‌فناوری رییس‌جمهور: کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این دید غلطی است که برخی فضا را به گونه‌ای درست می‌کنند که حاکمیت به دنبال
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این…
اسنپ

اعلام نتایج طرح اسنپ برای کودکان مناطق کم‌برخوردار

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد. به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای
اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم