امین سلامی پرگو، بنیانگذار و مدیرعامل «افود» با انتشار پستی در لینکدین خود اعلام کرد که اندازه بازار سفارش غذا در ایران، ۳.۵ میلیارد دلار تخمین زده میشود که با توجه به نرخ فعلی دلار ارزشی بیش از ۱۷۷ همت دارد.
به گفته پرگو، حجم بازار آنلاین غذا از این مارکت ۱۷٪ (حدود ۳۰ همت) است، از کل حجم بازار آنلاین غذا حدود ۱۵٪ سهم پلتفرمهای فروشگاههای زنجیرهای و بازیگران محلی است و ۸۵٪ آن سهم بازیگر فعلی این حوزه است. «اگر متوسط ارزش هر سفارش غذا را به طور میانگین ۳۰۰هزار تومان در نظر بگیریم، روزانه در حدود ۲۵۰ هزار تا ۲۸۰ هزار سفارش آنلاین غذا از سرویسهای مختلف غذا، کافه و … وجود دارد.»
مدیرعامل افود در ادامه تصریح کرد: «اما مولفههای تاثیرگذار در بهبود وضعیت رقابت و سرویسدهی به مشتریان در بازاری با این خصوصیات و ابعاد چه چیزهایی میتواند باشد؟ بدونشک یکی از شاخصههای مهم رضایتمندی مشتری، داشتن قدرت انتخاب است. امکان انتخاب، در وضعیت فعلی بازار تحویل غذای ایران، با از بین رفتن فرصت رقابت، از مردم گرفته شده است.»
او در پست خود بیان کرد که این تغییر در نهایت به سود تمامی بازیگران این صنعت، به خصوص مردم است و ما بخشی از این فرایند خواهیم بود.
کمتر از یک هفته پیش خبر رسید که گروه صنعتی گلرنگ قصد دارد با استارتاپ افود (oFood) وارد بازار سفارش آنلاین غذل شود.
هماکنون اسنپفود بازیگر غالب و بدون رقیب این بازار در کشور است. باید دید آیا رقبای جدید امکان تصاحب سهمی از این بازار و رقابت با اسنپفود را خواهند داشت یا خیر.