کیسون در قالب افزایش سرمایه با سهم حق تقدم وارد آچاره شد

صبح امروز در یک نشست خبری اعلام شد که شرکت کیسون در گروه آچاره ۷۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. میزان سهام منتقل شده افشا نشد، اما کیسون با خرید سهام از دیگر سهامداران آچاره و رقیق شدن سهام آنها، به ترکیب سهامداری آچاره وارد شده است.

این سرمایه‌گذاری نخستین ورود کیسون به حوزه استارتاپ‌ها محسوب می‌شود. علی سنگینیان، معاون سرمایه‌گذاری شرکت کیسون در این نشست خبری اعلام کرد که این سرمایه‌گذاری در هلدینگ ساناگستر سبز انجام شده است. هلدینگ ساناگستر سبز صاحب چهار استارتاپ آچاره، آچاره بازار، آچاره سازه و اوبار است.

حامد تاج‌الدین، مدیرعامل آچاره در این نشست خبری با اشاره به تنوع خدمات حرفه‌ای در آچاره گفت: «سختی کار آچاره این است که بالای ۳۰۰ نوع خدمت را شناسایی کرده‌ که شامل افراد، کسب‌وکارهای کوچک، استارتاپ‌ها و سازمان‌های بزرگ است. برای جلو رفتن در مسیر پرفراز و نشیبی که پیش رو داشتیم، ناچار بودیم که با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ که توان مالی و تجربه دارند را به‌عنوان شریک به گروه وارد کنیم.»

مدیرعامل آچاره با بیان اینکه مذاکره با گروه کیسون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت حوزه ساخت‌وساز در کشور از یک سال پیش آغاز شده است، افزود: «مبلغ ریالی جذب سرمایه از شرکت کیسون ۷۲ میلیارد تومان سرمایه بوده که وارد شرکت شده است.»

او البته درباره ترکیب سهامدارها توضیح بیشتری نداد، اما علی سنگینیان، معاون سرمایه‌گذاری کیسون در این باره گفت: «اینکه ما در قالب افزایش سرمایه با سهم حق تقدم وارد شدیم، یعنی در عمل در کنار بقیه سهام‌داران وارد می‌شویم و سهامداران دیگر درصدشان کمتر می‌شود و در طول زمان کیسون جایگزین آن‌ها می‌شود.»

تاج‌الدین هم این توضیح را اضافه کرد که با این سرمایه‌گذاری دیگر سهامداران آچاره حذف نمی‌شوند.

مدیرعامل آچاره همچنین درباره دلیل جذب سرمایه گفت: «ما در ابتدا با دو محصول آچاره و اوبار کار خود را آغاز کردیم. وقتی در بخش بارنامه با اوبار به مشکل خوردیم، چند سالی روی آچاره تمرکز کردیم. بعدها به این نتیجه رسیدیم که جذابیت این دو برای سرمایه‌گذاران متفاوت است و به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم که ساختار هلدینگی ایجاد کنیم. برای گروه‌های صنعتی که به هر دو کسب‌وکار ما علاقه‌مند بودند، وارد شدن در هلدینگ و سهامداری هر دو مجموعه جذاب بود. از جایی به بعد تصمیم گرفتیم که با گروه آچاره جلو برویم و اوبار هم بخشی از این گروه است. گروه کیسون هم به‌ خود هلدینگ وارد شد و کل سبد خدمات ما برایش جذاب بود.»

تاج‌الدین سپس آماری درباره فعالیت این پلتفرم ارایه کرد: «در آچاره ۲٫۵ میلیون کاربر داریم که از دید ما ۲٫۵ میلیون خانوار به‌شمار می‌آیند. طبق برآورد ما ۱۰ درصد خانوارهای ایرانی مشتری آچاره‌اند. با وجود سختی سال ۹۸ و دوران همه‌گیری کرونا، آچاره در سه سال اخیر رشد ۱۰ برابری را تجربه کرده است.»

مدیرعامل آچاره در این نشست گفت که بیش از ۱۲۰ هزار متخصص در آچاره در حال فعالیت هستند و تعداد سفارش‌های آچاره به طور متوسط روزانه به ۵ هزار درخواست رسیده است. به گفته او تعداد کاربران آچاره به مرز ۳ میلیون نفر رسیده است و این کسب‌وکار بیش از نیمی از بازار آنلاین صنعت خدمات را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل آچاره در انتهای صحبت‌های خود اعلام کرد که “گروه آچاره” مذاکراتش را برای ورود به بورس آغاز کرده و به زودی این گروه به بورس وارد خواهد شد.

در این نشست علی سنگینیان، معاون سرمایه‌گذاری کیسون در معرفی این شرکت گفت: «کیسون بزرگترین شرکت پیمانکاری ایران و مهندسی ساخت کشور به‌شمار می‌آید. شاید کیسون را بیشتر با خانه‌سازی بشناسند اما این تنها ۱۰ درصد فعالیت ما است. بااین‌همه کیسون در این سال‌ها بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی در داخل و خارج کشور ساخته است. در حال حاضر عمده فعالیت ما در حوزه صنعت آب‌وفاضلاب، حمل‌ونقل ریلی و انرژی است. این فعالیت‌ها عمدتاً در حوزه مهندسی و ساخت است و به‌صورت پیمانکاری انجام می‌شود.»

او سپس درباره ایده اولیه سرمایه‌گذاری در آچاره توضیح داد: «فضای کلی کشور، اوضاع نابه‌سامان اقتصادی و شرایط بد کسب‌و‌کار باعث شد که کیسون هم چرخشی در مدل اقتصادی خود داشته باشد و بر همین اساس در برنامه‌ای سه‌ تا پنج ساله تلاش داریم که سهم بخش مهندسی ساخت را در ترکیب درآمدی کوچک‌تر کنیم و کارهای اقتصادی دیگری را اضافه کنیم. با این روند، هم ترکیب درآمدی متنوع‌تر می‌شود، هم درآمد افزایش می‌یابد و هم فعالیت‌ها مدیریت می‌شود.»

سنگینیان ادامه داد: «در این راستا یکی از کسب‌وکارهایی که به آن وارد شدیم، حوزه‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است که ظرفیت زیادی برای رشد و سودآوری دارند. سال گذشته که مذاکرات را با گروه آچاره شروع کردیم، پیشنهادهای دیگری هم داشتیم اما در بررسی اولیه به‌نظر آمد که آچاره به‌شدت فرصت سودآوری و خلق ارزش دارد. ضمن اینکه به این هم توجه داشتیم که در مرحله‌ای وارد کسب‌وکار شدیم که ریسک‌های اولیه استارتاپ را از سر گذرانده و به ثبات رسیده و عملاً وارد دوره درآمدزایی شده است. این موضوعات برای ما مهم بود و درنهایت با این مجموعه به توافق رسیدیم.»

link

مطالب مرتبط

آچاره

کیسون در آچاره سرمایه‌گذاری کرد

معاون سرمایه‌گذاری شرکت «کیسون» در لینکدین خود اعلام کرد که کیسون مبلغ ۷۲ میلیارد تومان در هلدینگ ساناگستر سبز سرمایه‌گذاری کرد. هلدینگ ساناگستر سبز صاحب چهار
معاون سرمایه‌گذاری شرکت «کیسون» در لینکدین خود اعلام کرد که کیسون مبلغ ۷۲ میلیارد تومان در…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم