وضعیت خطرناک اینترنت کشور؛ دومین گزارش «کیفیت اینترنت ایران» منتشر شد

دومین گزارش کیفیت اینترنت ایران توسط انجمن تجارت الکترونیک تهران منتشر شد. این گزارش نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب کیفیت و سرعت اینترنت در کشور است.

این گزارش که به بررسی مشکلات مختلف مرتبط با اینترنت پرداخته، به خصوص به موضوعاتی چون محدودیت‌ها، فیلترینگ و اختلالات در شبکه اشاره کرده است.

بر اساس یافته‌های این گزارش، اینترنت در ایران با چالش‌های جدی مواجه است، از جمله اینترنت پراختلال، محدود و کند که در مقایسه با دیگر کشورها، ایران را در میان بی‌کیفیت‌ترین اینترنت‌های جهان قرار داده است. علاوه بر این، گزارش تاکید دارد که بخش قابل توجهی از مشکلات اینترنتی به دلیل سیاست‌گذاری‌ها و اعمال قوانین داخلی است، نه صرفا به دلیل مشکلات در توسعه زیرساخت‌ها.

یکی از نکات قابل توجه در این گزارش این است که بیش از ۵۰ درصد از فعالان کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان کشور به دلیل وضعیت نامطلوب اینترنت و محدودیت‌های موجود، مسیر مهاجرت را انتخاب کرده‌اند. این وضعیت، به ویژه در رابطه با صیانت و ناپایداری کیفیت اینترنت، به عنوان یکی از دلایل اصلی مهاجرت عنوان شده است.

در نهایت گزارش پیشنهاد می‌کند که ایران باید برای حضور موثر در اقتصاد دیجیتال و تجارت مبتنی بر اینترنت، اقدامات ریشه‌ای و اساسی انجام دهد. براساس داده‌های گزارش ایران رتبه ۴۹ از ۵۰ در محدودیت اینترنت را به خود اختصاص داده است.

 

رضا قربانی، نایب رییس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در مراسم رونمایی از این گزارش گفت کسانی که مسوول اینترنت کشور هستند، قبول ندارند که کیفیت اینترنت کاهش پیدا کرده و حتی بر این باورند کیفیت افزایش هم پیدا کرده است.

پویا پیرحسینلو، رییس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک و مدیرعامل شرکت ابرآروان در این مراسم در توصیف وضع اینترنت کشور گفت که دولت چین را نگاه می‌کند، اما در نهایت به سمت کره شمالی شدن پیش می‌رویم.

به گفته مدیرعامل ابرآروان ۵۰ درصد سایت‌های خارجی پرکاربرد در ایران فیلتر است. «از ۷ عصر تا ۱۱ شب اینترنت ایران مختل می‌شود و بهترین ساعت کیفیت کنونی اینترنت ایران ۴ تا ۶ صبح است. برخی منابع غیررسمی علت افت کیفیت در شب را اشباع پردازنده‌های تجهیزات فیلترینگ می‌دانند. و مشخصا شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت ارتباطات، مسوول این کیفیت اینترنت کشور هستند.»

حمیدرضا احمدی، نایب‌رییس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک تهران و مدیرعامل ایوند گفت ایران در شاخص آزادی اینترنت رتبه ۶۸ را از ۷۰ دارد.

پویا پیرحسینلو در تشریح گزارش گفت: «یک موضوع مهم بحث افزایش ۳۴ درصدی قیمت اینترنت در کشور است. در دولت قبل پهنای باند اینترنت کشور ۸ ترابیت بر ثانیه بود، اما الان دولت شفاف اعلام نمی‌کند! با این حال منابع آگاه می‌گویند در حال حاضر پهنای باند ۵ ترابیت بر ثانیه شده است. در دولت قبلی از CDN های اینستاگرام در اطراف ایران مثل ارمنستان و آذربایجان و قطر استفاده می‌شد، اما الان که فیلترینگ شدید شده، کاربر ایرانی به دلیل استفاده از VPN به سرورهای فرانکفورت و آمستردام وصل می‌شود که هزینه ترافیک بیشتری برای اپراتور و کاربر ایجاد می‌کند. هزینه تجهیزات فیلترینگ را کاربر ایرانی دارد پرداخت می‌کند.»

نیما قاضی، رییس انجمن تجارت الکترونیک گفت که از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی برای شرکت در این مراسم دعوت کرده‌اند، اما هیچ‌کس در مراسم شرکت نکرده است.

پیرحسینلو تصریح کرد تلاش ما از انتشار این گزارش پاسخگو کردن دولت و مجموعه‌هایی است که این بحران را ایجاد کرده‌اند.

فایل PDF گزارش «کیفیت اینترنت ایران» را از این لینک دریافت کنید.

link

مطالب مرتبط

دیوار

دیوار و شیپور باز هم تهدید شدند

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن همراه نیستند و در صورت عدم همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد. به
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری…
داتینرمزارزها و فین‌تک

در راستای توانمندسازی مالی صورت گرفت: ارائه طرح تسهیلاتی «پیش‌درآمد» بدون کارمزد

سومین طرح تسهیلاتی ویپاد، ترابانک پاسارگاد به نام «پیش‌درآمد» در راستای توانمندسازی مالی در دسترس عموم قرار گرفت. ویپاد پس از طرح تسهیلاتی «برآیند» با سقف پنجاه
سومین طرح تسهیلاتی ویپاد، ترابانک پاسارگاد به نام «پیش‌درآمد» در راستای توانمندسازی مالی در دسترس عموم قرار گرفت.…
تپسی

گزینه «عجله ندارم» هم از تپسی حذف شد

تپسی اعلام کرد گزینه «عجله ندارم» به ‌دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از این تاکسی اینترنتی حذف شده است. پس از فشار سازمان تعزیرات حکومتی به اسنپ و تپسی در بهمن ماه
تپسی اعلام کرد گزینه «عجله ندارم» به ‌دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از این تاکسی…
دیوار

کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟

۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام دست دوم بوده‌اند. خریدوفروش این دستگاه‌ها معادل جلوگیری از انتشار ۹۳
۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم