دیوار با کشف یک باگ، بیش از ۵ میلیارد تومان به کاربرانش خسارت می‌پردازد

به گزارش روابط‌عمومی دیوار، به تازگی تیم فنی دیوار در بررسی‌های خود ایرادی فنی را کشف کردند که باعث شده بود برای تعدادی از کاربران‌ پنل‌های کسب‌وکاری که آگهی خود را در فواصل زمانی کوتاه (کمتر از ۲ ساعت) بیش از یک بار نردبان می‌کردند، اعمال نردبان‌های بعدی تاثیری نداشته است.

این به معنای این بود که وقتی کاربران پنل‌های کسب‌وکاری با فاصله کمی از نردبان قبلی اقدام به اعمال نردبان می‌کردند عملا تاثیری روی آگهی آنها نداشت.

دیوار در بیانیه‌ای رسمی ضمن قبول مسوولیت این ماجرا از کاربران خود به خاطر این مشکل عذرخواهی و اعلام کرده که این مشکل به صورت کامل برطرف شده است.

مبلغ کل هزینه‌ای که کاربران در زمان وجود این باگ متحمل شده بودند رقمی حدود ۱.۶ میلیارد تومان بوده است و دیوار اکنون برای جبران منصفانه این ایراد سیستمی، مبلغ ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان را با «قیمت روز» به تمامی این کاربران بازمی‌گرداند. تعداد کاربران متاثر از این باگ در مجموع ۲۷ هزار و ۷۳۴ کاربر بوده است که از این تعداد بیشتر از ۲۰ هزار کاربر ۱ یا ۲ نردبان‌ اعمال نشده داشته‌اند.

در حال حاضر ارسال پیام به کاربران تاثیر دیده از این مشکل شروع شده و این افراد می‌توانند با اعلام شماره شبای خود این هزینه را دریافت کنند.

متن بیانیه‌ی دیوار به شرح زیر است:

ما به تازگی متوجه شده‌ایم برای تعدادی از کاربران‌ پنل‌های کسب‌وکاری که آگهی خود را در فواصل زمانی کوتاه (کمتر از ۲ ساعت) بیش از یک بار نردبان می‌کردند، اعمال نردبان‌های بعدی تاثیری نداشته است.

علت بروز این مشکل یک ایراد سیستمی (باگ) بوده که  نیروهای فنی دیوار بلافاصله بعد از پی بردن، اقدام به برطرف کردن کامل آن کردند.

ما ضمن پذیرش مسئولیت این ایراد و عذرخواهی از کاربران‌مان، اقدامات خود جهت جبران مسئله  را با ارسال پیام به تمامی کاربرانی که به دلیل این باگ، متحمل هزینه شده‌اند آغاز کرده‌ایم. دیوار برای جبران، مبلغ نردبان آن‌ها را بر اساس «قیمت روز» به حساب بانکی‌شان برگشت خواهد داد.

مبلغ کلی که این کاربران برای نردبان‌های فاقد تاثیر پرداخت کرده بودند، در مدت ۳ سال، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است. دیوار با هدف برگشت دادن منصفانه و به قیمت روز، ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به حساب‌ آن‌ها واریز خواهد کرد. تعداد این کاربران ۲۷ هزار و ۷۳۴ نفر بوده و بیش از ۲۰ هزار نفر از این کاربران تنها یک یا دو نردبان اعمال نشده داشته‌اند.

دیوار خود را محافظ حقوق کاربرانش می‌داند و تلاش همیشگی ما افزایش کیفیت خدمات‌‌مان در فرآیند انتشار آگهی است. برطرف کردن ایرادات و کاستی‌های احتمالی نیز بخش مهمی از وظایف‌مان در مسیر توسعه‌‌‌‌ و بهینه‌سازی محصول است.

در صورت هرگونه ابهام یا پرسش درباره این موضوع می‌توانید با تیم پشتیبانی ما در تماس باشید.

بیانیه دیوار

شروع ماجرا

برای اولین بار این ایراد سیستمی را نیروهای فنی دیوار، در پنل نمایشگاه خودرو کشف و گزارش کردند.

گزارش‌هایی از سمت بعضی نمایشگاه‌های خودرو انجام شده بود که نردبان به اشتباه از آنها کم شده است. در ابتدا این مسئله با بررسی موردی حل می‌شد. تعدادی از این گزارش‌ها نادرست بودند اما در مواردی که وجود این ایراد تایید می‌شد، نردبان به بسته کاربر بازگردانده می‌شد.

دیوار روی صفحه‌ نردبان گروهی، قاعده‌ (رولی) داشت که هر آگهی که از اولین بار ثبت شدن آن یا آخرین نردبانش حداقل ۲ ساعت گذشته بود را نشان می‌داد.

وقتی کاربران پنل‌های فروشگاهی با فاصله کمی از نردبان قبلی اقدام به اعمال نردبان می‌کردند عملا ارزشی برای کاربر خلق نمی‌شد.

نردبان‌ها با این که اعمال شده بودند، ولی در فاصله‌ زمانی کوتاهی از نردبان قبلی همان آگهی رخ داده بودند که این باعث می‌شد عملا برای کاربر ارزش کافی خلق نشود و تاثیری روی آگهی او نداشته باشد. چون در فاصله زمانی کوتاهی دو یا چند نردبان مختلف روی یک آگهی یکسان برای کاربر اعمال شده و از بسته‌اش کم شده بود.

حدس از علت رخداد این باگ در حالت‌های کمتر از چند ثانیه این بود که کاربر سیستمش دچار مشکل شده یا در اتصال به اینترنت دچار اختلال بوده است. همچنین حدس دیگر، تیم فنی از علت رخداد این باگ در حالت‌های بیشتر از چند ثانیه و در حدود چند دقیقه زمانی بود که دو اپراتور روی صفحه‌ نردبان گروهی به صورت همزمان بودند. یکی از اپراتورها نردبان رو اعمال می‌کرد و اپراتور دوم بدون این که صفحه‌ خود را رفرش کند، دوباره همان آگهی را نردبان می‌کرده است. این در صورتی بود که در صورت رفرش صفحه، آگهی‌هایی که «تازه» نردبان شده بودند از لیست حذف می‌شدند.

این باعث می‌شد چند درخواست (ریکوئست) با هم سمت سرور ایجاد شود اما قاعده (رولی) وجود نداشت که نردبان تکراری در فاصله‌ زمانی کمتر از محدودیتی که روی نردبان گروهی قرار داشت روی یک پست یکسان ایجاد نشود.

درگیر شدن تیمی ۵۰ نفره

پدرام طاهری از یکی از راهبران ارشد فنی دیوار، درباره گسترده شدن تحقیقات درباره این باگ پس از گزارش می‌گوید: بعد از اینکه مشکل از سمت پنل نمایشگاه‌های خودرو گزارش شد حدس‌مان این بود که احتمالا این ایراد در پنل‌های کسب‌وکاری دیگر هم وجود داشته باشد.

او می‌گوید: با کشف کامل ماجرا تیمی از بچه‌های دیوار از بخش‌های مختلف درگیر مسئله شدند تا این مسئله را به طور کامل حل کنند. در دوره‌ای آزمایشی هم این مسئله را به طور کامل تحت نظر داشتیم تا زمانی که مطمئن شدیم این ماجرا بار دیگر اتفاق نمی‌افتد.

به گفته پدرام طاهری، به صورت مستقیم حدود ۱۵ نفر و در مجموع حدود ۵۰ نفر از تیم‌‌های مختلف دیوار حدود ۳ ماه در مقاطع مختلف برای استخراج فهرست کاربرانی که از از این باگ تاثیر دیده‌اند و همچنین برطرف کردن کامل آن تلاش کردند.

خودمان را جای کاربر گذاشتیم

او تاکید می‌کند: فهمیدن این مشکل و اینکه حق گروهی از کاربران ضایع شده کار بسیار سخت و زمان‌بری بود. چون تعداد بسیار زیادی از کاربران متوجه این مسئله نشده بودند اما ما وظیفه خودمان می‌دانستیم که از حق کاربران دفاع کنیم.

پدرام می‌گوید: ما خودمان را جای کاربر گذاشتیم که هزینه سرویسی را داده که از آن استفاده نکرده است. ما خودمان هم اگر به جای کاربر یا مشتری بودیم دوست داشتیم این صداقت و شفافیت را می‌دیدیم و اگر اشتباهی به صورت غیرعمدی رخ داده شرکت آن را اعلام و جبران می‌کرد.

link

مطالب مرتبط

دیوار

دیوار و شیپور باز هم تهدید شدند

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن همراه نیستند و در صورت عدم همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد. به
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری…
دیوار

کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟

۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام دست دوم بوده‌اند. خریدوفروش این دستگاه‌ها معادل جلوگیری از انتشار ۹۳
۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام…
دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم