شکست تحریم‌ها علیه ابرآروان؛ چرا مطالبه‌گری بازیگران اقتصاد دیجیتال مهم است؟

روز گذشته جمعه هفدهم فروردین ماه ۱۴۰۳ ابرآروان اعلام کرد از تحریم‌های اتحادیه اروپا که آبان ماه ۱۴۰۱ علیه این شرکت وضع شده بود، خارج شده است. آروان اعلام کرد در پی شکایت و ارایه مستندات فنی و حقوقی به دیوان دادگستری اروپا از تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شد.

در سال ۱۴۰۱ ابرآروان به دلیل اتهاماتی همچون ارتباطات با وزارت ارتباطات و نقش آن در توسعه شبکه ملی اطلاعات و مدیریت دسترسی به اینترنت در ایران، مورد تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفت.

این تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای خروج ابرآروان از فهرست تحریم‌های حقوق بشری نشان‌دهنده پیچیدگی‌ها و چالش‌های مرتبط با حکومت دیجیتال و کنترل دسترسی به اینترنت است. این تصمیم می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی جامعه مدنی و فضای دیجیتال در ایران داشته باشد.

این موضوع همچنین نشان‌دهنده اهمیت مطالبه‌گری و تعامل بین‌المللی در حل مسائل مربوط به فناوری اطلاعات و اکوسیستم استارتاپی ایران است. اکوسیستم استارتاپی ایران از ابتدای پیدایش خود نشان داده که به راحتی میدان را خالی نمی‌کند. با مروری بر آنچه در سال‌های گذشته بر سر این اقتصاد نوپا آمده، متوجه می‌شویم که استارتاپ‌ها منطبق با دی‌ان‌ای جوانِ خود، ذات جنگنده و مبارزی دارند و همیشه راه حل خود را برای حل چالش‌ها پیدا می‌کنند.

مصائب و چالش‌های استارتاپ‌های ایرانی عمدتا داخلی است، اما مساله‌ای همچون تحریم ابرآروان در خارج از مرزهای ایران، آنهم با شرایط خاص سیاسی و اجتماعی کشور، چالشی بسیار پیچیده است که رفع بخشی از آن، موفقیت بزرگی برای یک استارتاپ به حساب می‌آید. اینجا مساله‌ی مطالبه‌گری در فضای بین‌المللی رنگ و بویی دوچندان پیدا می‌کند.

چرا مطالبه‌گری بازیگران اقتصاد دیجیتال مهم است؟

اقتصاد دیجیتال مرزهای جغرافیایی را محدود نمی‌کند. مطالبه‌گری در سطح بین‌المللی می‌تواند به باز شدن درهای جدید برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های ایرانی منجر شود، امکان همکاری با شریک‌های تجاری بین‌المللی را فراهم آورد و دسترسی به بازارهای جدید را ممکن سازد.

مطالبه‌گری فعالانه می‌تواند به جلب توجه سرمایه‌گذاران و صندوق‌های بین‌المللی منجر شود، که برای رشد و توسعه استارتاپ‌ها و پروژه‌های فناورانه در ایران ضروری است. همچنین حضور فعال در مجامع بین‌المللی فرصتی را برای ایران فراهم می‌آورد تا در تدوین استانداردها و قوانین جهانی که بر اقتصاد دیجیتال تاثیر می‌گذارند، نقش داشته باشد. این امر به ایران امکان می‌دهد تا منافع خود را در سطح جهانی حفظ و تقویت کند.

مشارکت در مجامع بین‌المللی می‌تواند به تبادل دانش، تجربیات و فناوری‌های نوین منجر شود. این تعاملات نه تنها به ارتقا دانش فنی داخلی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به بهبود روابط بین‌المللی نیز منجر شود.

از سویی در این مورد خاص و در شرایط کنونی تحریم‌ها علیه ایران، مطالبه‌گری موثر در مجامع بین‌المللی می‌تواند به ایجاد راه‌های جدید برای همکاری‌های بین‌المللی و دور زدن محدودیت‌های تحریمی کمک کند، بدین ترتیب اقتصاد دیجیتال ایران قادر خواهد بود به رشد و توسعه خود ادامه دهد.

link

مطالب مرتبط

ابرآروان

بیانیه انجمن تجارت الکترونیک در خصوص خروج ابرآروان از تحریم‌های اتحادیه اروپا

هفدهم فروردین شرکت ابرآروان از تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شد. اکنون انجمن تجارت الکترونیک تهران در خصوص خروج شرکت ابرآروان از تحریم‌های اتحادیه اروپا
هفدهم فروردین شرکت ابرآروان از تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شد. اکنون انجمن تجارت الکترونیک تهران در…
ابرآروان

ابرآروان از تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شد

ابرآروان اعلام کرد از تحریم‌های اتحادیه اروپا که آبان ماه ۱۴۰۱ علیه این شرکت وضع شده بود، خارج شده است. آروان اعلام کرده در پی شکایت و ارایه مستندات فنی و حقوقی به
ابرآروان اعلام کرد از تحریم‌های اتحادیه اروپا که آبان ماه ۱۴۰۱ علیه این شرکت وضع شده…
ابرآروانگزارش و تحلیل

ابر و مِه؛ روایت یأس و امیدِ ابرآروان که حریف جعل واقعیت نشد

«زیرساخت یکپارچۀ ابری»، سه کلمه‌ای است که تمام دنیای ابرآروان را در خود جای می‌دهد؛ یک مجموعۀ استارت‌آپی که در حوزه فناوری‌های ابری یا همان کلاد فعالیت خود را
«زیرساخت یکپارچۀ ابری»، سه کلمه‌ای است که تمام دنیای ابرآروان را در خود جای می‌دهد؛ یک…
ابرآروانخبرها

دو مدال دستاورد مسابقات آسیایی WorldSkills ۲۰۲۳

تیم ملی مهارت ایران در رشته‌های IT با حمایت آروان‌کلاد در مسابقات آسیایی WorldSkills یک مدالیون و جایزه‌ی best of nation در رشته‌ی شبکه را به دست آورد. گفتنی‌ست تیم ایران برای
تیم ملی مهارت ایران در رشته‌های IT با حمایت آروان‌کلاد در مسابقات آسیایی WorldSkills یک مدالیون…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم