معاون علمی و ‌فناوری رییس‌جمهور: کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این دید غلطی است که برخی فضا را به گونه‌ای درست می‌کنند که حاکمیت به دنبال گرفتن سهام شرکت‌های استارتاپی است یا این شرکت‌ها برای دادن سهم خود به دولت تحت فشار هستند.

او در این زمینه به روزنامه شرق گفت: «بروید از خود همین استارتاپ‌ها بپرسید آیا برای فروش سهامشان تحت فشار بوده‌اند؟ همین تپسی برای فروش سهامش به گلرنگ با ما در معاونت مشورت کرد. تنها شرط معاونت علمی برای موافقت با این فروش، بازگشت سرمایه به حوزه اقتصاد دیجیتالی است.»

او در واکنش به این سوال که سال گذشته به دنبال فیلترینگ و مسائل حجاب برخی شرکت‌های استارتاپی، خود او گفته بود که باید با پشتیبانی جریان‌های اصیل و انقلابی برای شرکت‌های استارتاپی رقیب ایجاد کرد، توضیح داد: «من گفتم اگر کسی فکر می‌کند این شرکت‌ها با موازین مورد نظرش هماهنگ نیست، به جای بستن این شرکت‌ها می‌تواند برای آنها رقیبی با استانداردهای خودش ایجاد کند. مگر در کشور فقط دید و موازین شرکت‌های استارتاپی است که اکثر مدیران آنها از خارج آمده‌اند، در کشور گروهی با دید انقلابی و اسلامی هم وجود دارند که این دو هیچ منافاتی با هم ندارند.»

او ادامه داد: «هم بنده هم رئیس جمهوری هم وزیر ارتباطات تاکید کردیم وقتی کسی خطایی می کند و مشکلی دارد حق نداریم کسب‌وکار را ببندیم؛ راه حل بستن کسب و کار نیست. آنهایی که می‌گویند جریان مدیریتی و حاکمیتی امثال دیجی‌کالا زاویه‌‌دار است از یک جریانی که زاویه‌دار نیست حمایت کنند تا مثل دیجی‌کالا بسازد. اگر می‌توانید بسم الله ولی اگر نمی‌توانید باید از استارتاپ و کسب و کار فعلی حمایت کنید.»

او توضیح داد: «زمانی که ما در فضایی صحبت کردیم که کسب‌و‌کارها نباید تعطیل شوند، عده‌ای کاملا بی‌ربط به این حوزه مواضعی گرفتند که فضا را کاملا مسموم می‌کند، مثلا گفتند اینها را بگیرید و به حاکمیت بدهید ولی به هیچ عنوان این حرف را از معاونت علمی نشنیده‌اید.»

غزال به جای یونیکورن

او در خصوص ایجاد یونیکورن و «غزال» در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز گفت: داشتن یونیکورن‌های زیاد به زیرساخت نیاز دارد که یکی از آنها سرمایه خطرپذیر است که کشوریی مثل ما، آلمان یا حتی کره چنین سرمایه‌ای نداریم. در مقابل شرکت‌هایی داریم که کوچک هستند اما رشد خوبی دارند. یعنی ملاک ما به جای اندازه، رشد است.

فیروزآبادی افزود: ۸۰۰ شرکت فناور در کشور داریم که همه آنها ظرفیت غزال بودن دارند. برنامه‌ای داریم که چند ماه است آغاز شده و از این شرکت‌های فناور، ۱۰۰ شرکت انتخاب شده‌اند و می‌توان گفت اینها غزال‌های ایران هستند. امیدوارم تا خرداد ماه ۱۰ شرکت از اینها به مردم معرفی شوند.

معاون علمی ریاست جمهوری درباره دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان در دوره جدید مدیریت این معاونت نیز گفت: در دوره جدید، شرکت‌های دانش‌بنیان را نه براساس فناوری‌هایشان که براساس گردش مالی و اشتغال تخصصی که دارند دسته‌بندی کرده‌ایم و بر همین اساس از آنها حمایت می‌کنیم.

او افزود: براساس این دسته‌بندی بیش از ۷ هزار شرکت «نوپا»، ۲ هزار شرکت «نوآور» و ۸۰۰ شرکت «فناور» داریم. فیروزآبادی پیش‌بینی کرد با سازوکارهایی که در سال جاری تعریف شده به تعداد شرکت‌های نوپا، هزار عدد افزوده شود.

link

مطالب مرتبط

اسنپ

پاندمی کرونا منجر به تحول در صنعت خرده‌فروشی شد

رامین لایقی، مدیرعامل «اسنپ ‌گروسری» اعلام کرد در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ هزار سفارش در اسنپ گروسری ثبت می‌شود. اسنپ گروسری ترکیب دو سرویس اسنپ مارکت و اسنپ
رامین لایقی، مدیرعامل «اسنپ ‌گروسری» اعلام کرد در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ هزار سفارش در…
خبرها

در پنل نقش زیرساخت‌های نوآوری مطرح شد: فضای شبکه‌سازی را گسترش دهید

در نخستین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ پنلی با عنوان «نقش زیرساخت‌های نوآوری در راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و مراکز هم‌آفرینی» برگزار شد. سیزدهمین دوره
در نخستین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ پنلی با عنوان «نقش زیرساخت‌های نوآوری در راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان…
خبرها

اسنوا ونچرز و شرکت فناوری‌های پیشرفته آسیا، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

اسنوا ونچرز، به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری گروه انتخاب در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ چند تفاهم‌نامه‌ همکاری با شرکت‌های مختلف امضا کرد. به گزارش ستاد خبری اینوتکس
اسنوا ونچرز، به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری گروه انتخاب در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ چند تفاهم‌نامه‌ همکاری با شرکت‌های…
خبرها

پنجره اکوسیستم استارتاپی کشور در حال بسته شدن است

در دومین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، پنلی با عنوان «وقتی نوآوری امیدآفرین می‌شود» در استیج اینوتکس برگزار شد. در این پنل «حمید محمدی» بنیان‌گذار دیجی‌‌کالا،
در دومین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، پنلی با عنوان «وقتی نوآوری امیدآفرین می‌شود» در استیج اینوتکس…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم