این هفته از 17 تا 22 آبان ۱۴۰۴، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاقهای گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیدهای از مهمترین اخبار هفتهای که گذشت آمده است. این اخبار را میتوانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.
🔹 تکنولایف: شرکت تکنولایف در گزارش سال ۱۴۰۳ خود از دستیابی به سهم ۵ درصدی از بازار ایکامرس و ۱۵ درصدی از بازار آنلاین دیجیتال ایران خبر داد. این شرکت با ۵ میلیون کاربر فعال، رشد ۵ برابری فروش اقساطی و رشد ۲۰ برابری لوازم خانگی را ثبت کرد و اکوسیستم خود را با «تکنوپی» و «تکنواکسپرس» گسترش داد. تکنولایف خود را به عنوان بازیگر دوم صنعت ایکامرس ایران معرفی میکند.
🔹 جاباما: گزارش سال ۱۴۰۳ «جاباما» از رشد متوسط ۳ برابری فروش در سه سال اخیر و عبور تعداد کاربران از ۸ میلیون نفر خبر میدهد. این پلتفرم با ثبت ۳۰ هزار اقامتگاه فعال، شاهد افزایش سهم بازار رزرو آنلاین اقامت غیرهتلی به ۲۰ درصد بوده است. رشد بخش «تجربه» و تمرکز بر مقاصد نوظهوری چون کردستان، دیگر نکات کلیدی این گزارش است.
🔹 نشان: آپدیت جدید مسیریاب «نشان» برای اندروید، با استفاده از معماری هوش مصنوعی دو لایه، قادر است تا ۸۰ درصد اختلالات GPS و جعل موقعیت مکانی را شناسایی کند. به گفته بهزاد کاظمی، مدیر ارشد فنی نشان، این قابلیت پایداری مسیریابی را در شرایط بحرانی حفظ کرده و از انحراف نقشه به موقعیتهای جعلی جلوگیری میکند.
🔹 وتوریا: استارتاپ «وتوریا» گزارش سال ۱۴۰۳ خود را با محوریت تبدیل شدن به اولین «دامپزشک هوشمند» منتشر کرد. این پلتفرم سلامت حیوانات، رشد ۵۰۰ درصدی خدمات در منزل، ارایه مشاوره بینالمللی و پاسخ به بیش از ۳۳ هزار سوال را ثبت کرده و بر تداوم فعالیت خود علیرغم چالشهای رگولاتوری تاکید کرده است.
🔹 اسنپ: اسنپ در یازدهمین سالگرد خود کمپین «۱۱ سال دوستی» را با هوش مصنوعی اجرا کرد. این کمپین با تحلیل دادههای یک ساله، «کاراکتر اختصاصی» به کاربران میدهد که این کاراکتر نشاندهنده سبک استفاده افراد از سوپراپ اسنپ است. میثم ملاشریفی، معاون بازاریابی اسنپ، هدف این تجربه هوشمند را برقراری پیوند عمیق با نسل جدید عنوان کرد.
🔹 ریتون: سامانه «اینترنتبیمه»، حاصل همکاری «ریتون» و «بیمه پاسارگاد»، در ۶ ماه بیش از ۲۰۰ هزار کاربر فعال جذب کرد و نیم میلیون تراکنش داشت. این بخشی از زیرساخت بیمهگری دیجیتال ریتون است که شامل فروش در «ویپاد» (با ۱۶۰ هزار صدور) و دیجیتالیسازی فرآیند خسارت نیز میشود.
🔹 تارا: اپلیکیشن «تارا» با همکاری «ایرانمال»، اعتبار خریدی از ۲ تا ۲۰ میلیون تومان ارایه میدهد. کاربران میتوانند با مراجعه به غرفههای تارا در این مجموعه و احراز هویت، اعتبار دریافت کرده، فورا خرید کنند و هزینه آن را طی ۳ ماه بازپرداخت نمایند.
🔹 مایکت: شرکت مایکت در گزارش ۱۴۰۳ خود، رشد کاربران یکتا به ۲۶ میلیون نفر و پرداخت ۳۷۴ میلیارد تومان به توسعهدهندگان را اعلام کرد. مایکت میگوید با ۳۴۰ میلیارد تومان سود خالص و 1/5 میلیارد دانلود، به یک اپاستور و پلتفرم محتوا، تبلیغات و ویدیو با ۵۱ میلیارد دقیقه تماشا تبدیل شده است.
🔹 بلوبانک: «بلو» مدیریت حساب «بلوجونیور» را برای والدین آسانتر کرد. با بهروزرسانی اپلیکیشن اصلی بلو، والدین میتوانند مستقیما از اپ خود (بدون نیاز به اپ جداگانه) بر حساب فرزندان ۷ تا ۱۸ ساله نظارت کنند، تراکنشها را ببینند و کارت را مدیریت کنند. هدف، بهبود تجربه کاربری و یکپارچگی خدمات است.
🔹 اسنپپی: شرکت اسنپپی کمپین بلکفرایدی ۱۴۰۴ خود را با شعار «۷ آذر، قسطی بخر!» و با مشارکت گسترده برندها آغاز کرد. این رویداد که از ۲۴ آبان شروع میشود، بر تلفیق فینتک و ایکامرس متمرکز است و امکان خرید اعتباری آنلاین و حضوری با تخفیف تا ۹۰ درصد و پرداخت در ۴ قسط بدون سود را فراهم میکند. اسنپپی سال گذشته در بلکفرایدی، رکورد ۳۵۵ هزار سفارش اقساطی را در یک روز ثبت کرده بود.
🔹 دیجیپی: شرکت «دیجیپی» در آستانه بلکفرایدی (هفتم آذر) از طرح ویژهای برای فروشگاههای حضوری و آنلاین رونمایی کرد. کسبوکارها میتوانند با ثبتنام در این پلتفرم، به مشتریان خود امکان خرید اعتباری ارایه دهند. علاوه بر این، دیجیپی یک «وام کسبوکاری» تا سقف پنج میلیارد تومان نیز برای پذیرندگان در نظر گرفته است. دیجیپی میگوید بسیاری از پذیرندگان آن با فراهم کردن امکان خرید اعتباری با اعتبار دیجیپی برای مشتریانشان، رشد فروش بیش از ۷۰ درصدی را تجربه کردهاند.
🔹 دیجیکالا: محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد در هفتههای آینده، شرکت «نوآوران فن آوازه» که با نام تجاری دیجیکالا شناخته میشود، در بورس پذیرش خواهد شد.
🔹 سروشپلاس: پیامرسان «سروشپلاس» قابلیت تماس گروهی صوتی و تصویری را فعال کرد. این ویژگی که شامل امکان «اشتراکگذاری صفحهنمایش» و مدیریت اعضا است، در نسخههای اندروید، وب و PWA آیفون در دسترس کاربران قرار گرفته و هدف آن بهبود ارتباطات گروهی و برگزاری جلسات مجازی است.
🔹 شب: پلتفرم «شب» همکاری خود را با «سفرمارکت» و «اسمارتیز» برای ارایه سرویس رزرو اقامتگاه از طریق API و White Label آغاز کرد. از این پس، سایر پلتفرمها و شرکتهایی که میخواهند خدمات اقامتی را به محصولات خود اضافه کنند، میتوانند از زیرساخت شب استفاده کنند.
🔹 هوش مصنوعی: مجلس ماده ۱۴ طرح ملی هوش مصنوعی را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، سختافزارها، پردازندهها و تجهیزات تخصصی AI که امکان تولید داخلی ندارند، از پرداخت حقوق ورودی معاف میشوند. این اقدام با هدف تقویت زیرساخت هوش مصنوعی در کشور و با تایید سازمان ملی هوش مصنوعی و وزارت صمت انجام میشود.
🔹 تاکسی اینترنتی: این هفته معاونت حقوقی ریاستجمهوری رسما مخالفت دولت با انتقال مجوز تاکسیهای اینترنتی به شهرداری یا وزارت کشور را اعلام کرد. از سویی نیما قاضی، رییس انجمن تجارت الکترونیک تهران، طرح مجلس برای اخذ ۴ درصد کرایه هر سفر رانندگان اینترنتی برای بیمه را شتابزده و مبهم عنوان کرد. او این طرح را حاصل لابی تامین اجتماعی خواند که شفافیت محاسباتی ندارد.
🔹 معاونت علمی: حسین افشین، معاون علمی رییسجمهور، در گزارشی به مجلس اعلام کرد که طرح «مسکن نخبگان» در شهرهای مختلف آغاز شده است. هدف این طرح، «عقلانی و ممکن کردن» انتخاب ماندن در وطن برای نخبگان است. معاون علمی به پروژههای کلان ملی نیز اشاره کرد؛ از جمله افزایش ظرفیت پردازش هوش مصنوعی کشور از ۱ به ۲۰ پتافلاپس (و تا ۹۰ تا پایان سال)، آغاز به کار مرکز ملی کوانتوم و تزریق ۱۸۴۱ میلیارد تومان به صندوق نوآوری برای حمایت از ۱۶۰۰ شرکت دانشبنیان جدید.