خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۱۷ تا ۲۲ خرداد ۱۴۰۴)

این هفته از 17 تا 22 خرداد ۱۴۰۴، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

علی‌بابا: پلتفرم علی‌بابا با استفاده از هوش مصنوعی، قابلیت دسته‌بندی و پردازش خودکار تصاویر هتل‌ها را پیاده‌سازی کرده است. این سیستم، تصاویر جدید را به صورت لحظه‌ای اسکن و در دسته‌هایی مانند «اتاق» و «لابی» طبقه‌بندی می‌کند. این اقدام با هدف ارایه نمایی واقعی و به‌روز و تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری برای مسافران انجام شده است.

اسنپ‌مارکت: اسنپ‌مارکت با کمپین «سوپرسنج»، تجربه‌ای جدید از خرید آنلاین ارایه می‌دهد. این قابلیت با استفاده از هوش مصنوعی، رفتار خرید هر کاربر را تحلیل کرده و یک «کارنامه خرید» شخصی‌سازی شده و سرگرم‌کننده ایجاد می‌کند. کاربران می‌توانند با اشتراک‌گذاری این کارنامه در شبکه‌های اجتماعی، در قرعه‌کشی جوایز ویژه شرکت کنند.

دیوار: دیوار اعلام کرد با نسخه جدید «نقشه املاک»، تجربه جستجوی ملک را بهبود بخشیده است. این ابزار با امکان جستجوی نقطه‌به‌نقطه و شخصی‌سازی محدوده، شانس کاربران برای یافتن ملک مناسب را ۵۰ درصد افزایش داده است. با وجود رضایت ۷۵ درصدی کاربران از این قابلیت، چالش ثبت موقعیت نادرست توسط برخی آگهی‌دهندگان همچنان پابرجاست.

دیجی‌کالا: مدیرعامل دیجی‌کالا ضمن تایید رفع موانع و آمادگی این شرکت برای عرضه اولیه سهام تا پایان سال، تاکید کرد که سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری در این پلتفرم در قیاس با رقبای منطقه‌ای ناچیز است. او پیش‌بینی کرد در صورت ورود سرمایه‌گذار خارجی، ارزش دیجی‌کالا می‌تواند تا ۱۰ برابر افزایش یابد و عرضه اولیه را مفید خواند.

اسنپ: در پی ابهامات پس از قتل مرحوم الهه حسین‌نژاد، مدیرعامل اسنپ اعلام کرد این سفر در پلتفرم اسنپ ثبت نشده بود. او تاکید کرد صلاحیت راننده متهم در یک سال اخیر توسط فراجا تایید شده بود و اسنپ برای ارتقای امنیت، در حال پیاده‌سازی استعلام‌های دوره‌ای و لحظه‌ای با همکاری پلیس است و تمام رانندگان تاییدیه فراجا دارند.

تپسی: در مجمع عمومی تپسی اعلام شد که درآمد این شرکت در زمستان ۱۴۰۳ با رشد ۳ برابری به ۸۶۷ میلیارد تومان رسیده و سهم بازار آن در تهران دو برابر شده است. بازدهی سهام شرکت ۱۹۷ درصد بوده و توزیع ۸۵ ریال سود نقدی تصویب شد. مدیرعامل تپسی بر لزوم تایید افزایش سرمایه برای تداوم رشد شرکت تاکید کرد.

دِیتاک: گزارش سالانه دیتاک نشان می‌دهد با وجود نفوذ ۸۵ درصدی اینترنت و استفاده ۷۱ درصدی از فیلترشکن، کیفیت اینترنت ایران در رتبه ۷۲ جهان قرار دارد. اینستاگرام با ۳۳ میلیون کاربر پیشتاز است و ایران رتبه دوم جهان را در نسبت جمعیت اینفلوئنسرها به خود اختصاص داده است. همچنین بیش از ۹۵ درصد پیام‌ها به برندها بی‌پاسخ می‌ماند.

آچاره: براساس داده‌های «آچاره»، اسباب‌کشی از تهران به حومه در سال ۱۴۰۳، ۷۳ درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده فشار اقتصادی بر طبقه متوسط است. این گزارش، افزایش فقر را در شاخص‌های دیگری مانند کاهش شدید مصرف گوشت، رواج خرید اقساطی کالاهای اساسی و کاهش سفرهای داخلی نیز تایید می‌کند.

تاکسی اینترنتی: رییس شورای شهر تهران از کمیسیون حمل و نقل خواست تا راهکارهای قانونی برای ساماندهی مسافربرهای اینترنتی و شخصی را بررسی کند. چمران با تاکید بر اینکه این مسافربرها باید زیر نظر شهرداری باشند، وضعیت فعلی را برای مسافران ناامن دانست. قرار است نتایج این بررسی‌ها برای رایزنی و اقدام به وزارت کشور ارسال شود.

اتحادیه: اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، سامانه نظارتی برخط برای پلتفرم‌های آنلاین طلا راه‌اندازی کرد. این سامانه با هدف افزایش شفافیت، پایش لحظه‌ای تراکنش‌ها و مقابله با تخلفاتی چون خالی‌فروشی و پول‌شویی توسعه یافته است. بهره‌برداری رسمی از آن از تابستان ۱۴۰۴ آغاز می‌شود و در فاز نخست پلتفرم‌های دارای مجوز را پوشش می‌دهد.

بازی: براساس اعلام مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ایران با ۲۹ میلیون گیمر فعال، گردش مالی ۷۰۰ هزار میلیارد ریالی در این صنعت دارد. ۴۰ درصد بازیکنان زن هستند و 94 درصد از موبایل استفاده می‌کنند. چالش اصلی، کمبود محتوای بومی برای این جمعیت است و 28 درصد بازیکنان به رده‌بندی سنی توجه نمی‌کنند.

دارو: وزارت ارتباطات در نامه‌ای به سازمان غذا و دارو هشدار داد که راه‌اندازی «سامانه واسط» برای فروش اینترنتی دارو، نیازمند کسب مجوز از این وزارتخانه است. این نامه با استناد به قوانین ملی، خواستار توقف اقدامات برای ایجاد این سامانه تا زمان تعیین تکلیف و دریافت مجوزهای لازم شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید