این هفته از 31 خرداد تا 5 تیر ۱۴۰۴، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاقهای گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیدهای از مهمترین اخبار هفتهای که گذشت آمده است. این اخبار را میتوانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.
دیجیپی: دیجیپی امکان خرید اعتباری حضوری را در صدها فروشگاه، از جمله فروشگاههای زنجیرهای «هفت» و «دیلیمارکت» فراهم کرد. برای استفاده از این سرویس، کاربران میتوانند پس از صدور فاکتور، با استفاده از اپلیکیشن دیجیپی و ارایه بارکد پرداخت به صندوقدار، هزینه خرید خود را به صورت اعتباری (در حال حاضر یکقسطه) پرداخت کنند. دیجیپی به زودی امکان خرید اعتباری چهارقسطه را نیز از این فروشگاهها فراهم میکند. همچنین دیجیپی در اقدامی حمایتی و با توجه به شرایط فعلی کشور، تمامی جریمههای دیرکرد اقساط خرید اعتباری (BNPL) کاربران خود را بخشید.
پیندو: پلتفرم پیندو در راستای حمایت از کسبوکارهای آسیبدیده در بحران اخیر، اعلام کرد که به سیاست «کمیسیون صفر» برای فروشندگان ادامه میدهد. مدیرعامل این شرکت همچنین تاکید کرد که آنها در حال تلاش برای فراهم کردن زیرساخت «تسویه حساب لحظهای» با فروشندگان هستند تا فشار نقدینگی بر کسبوکارها در این دوره دشوار را کاهش دهند.
تپسی: شرکت تپسی در راستای حمایت از کاربران در شرایط اخیر، سه اقدام حمایتی اجرا کرد. این شرکت جریمه دیرکرد سرویس اعتباری خردادماه را بخشید و مهلت پرداخت آن را تا پایان تیر ماه تمدید کرد، سرویس ارسال رایگان دارو را در شهرهای تهران، مشهد، کرج و رشت ارایه داد و به بیش از ۷۰۰۰ سفیر فعال در تهران، اعتبار هدیه خرید کالا از فروشگاههای افق کوروش اختصاص داد.
دیوار: در واکنش به شرایط اضطراری، پلتفرم دیوار دستهبندی رایگان «کنارِ هم در بحران» را برای تسهیل کمکرسانی مردمی راهاندازی کرده است. شهروندان میتوانند در این بخش، آگهیهای مربوط به اسکان اضطراری و اشتراک رایگان سفر را منتشر کنند. دیوار برای افزایش امنیت و اعتماد کاربران، راهنمای نکات ایمنی ویژهای نیز برای این قابلیت در نظر گرفته است.
اسنپ: گروه اسنپ در راستای حمایت از کاربران در شرایط بحران، مجموعهای از خدمات حمایتی را ارایه کرد. این اقدامات شامل اعطای کمکهزینه بلاعوض به ۲۵۰۰ راننده فعال، معافیت از کمیسیون برای گروهی دیگر و همچنین ارایه یک جلسه مشاوره روانشناسی رایگان از طریق اسنپدکتر با کد IRAN1404 برای تمام مردم کشور میشود.
ماکسیم: در اقدامی حمایتی به دلیل شرایط ویژه اخیر، تاکسی اینترنتی «ماکسیم» کمیسیون رانندگان خود در بیش از ۲۶۰ شهر را به صفر رساند. این طرح که از هفته گذشته آغاز شده و ادامه دارد، با هدف کاهش فشار اقتصادی بر رانندگان و واگذاری کامل درآمد سفر به آنها اجرا میشود تا معیشتشان در شرایط فعلی حفظ گردد.
ازکیوام: پلتفرم ازکیوام با همکاری فروشگاههای زنجیرهای دیلیمارکت، امکان خرید حضوری و اقساطی کالاهای ضروری را فراهم کرد. کاربران میتوانند با استفاده از اعتبار BNPL ازکیوام، از تمام شعب دیلیمارکت خرید کرده و هزینه آن را در یک قسط، ماه بعد تسویه کنند. این طرح با هدف کاهش فشار مالی بر خانوارها اجرا شده است.
فیدیبو: پلتفرم کتاب دیجیتال فیدیبو در اقدامی حمایتی و در راستای مسوولیت اجتماعی خود، با همکاری جاباما به کاربران این پلتفرم کتاب رایگان و تخفیفدار ارایه میدهد. این شرکت همچنین با تمرکز بر محتوای مرتبط با مدیریت بحران و سلامت روان در شرایط فعلی، برخی کتابها را رایگان عرضه کرده و برای دسترسی آسانتر، حجم محتوای پلتفرم را کاهش داده است.
آپارات: پلتفرم آپارات در یک اقدام موقت و برای حمایت از کاربران و تولیدکنندگان محتوا، تمام تبلیغات پیش از پخش ویدیوها را غیرفعال کرد. این تصمیم با هدف بهبود تجربه کاربری در شرایط فعلی و تسهیل تماشای سریعتر ویدیوها، بهخصوص برای کاربران با اینترنت ضعیف اتخاذ شده و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.
جاباما: پلتفرم جاباما در طرح «اسکان اضطراری» خود، با کمک بیش از ۵۰۰ میزبان داوطلب، موفق به اسکان بیش از ۵۰۰ خانواده آسیبدیده از بحران اخیر شد. این شرکت همچنین در اقدامی قابل توجه اعلام کرد با ۵۰۰ میزبانی که اقدام به گرانفروشی کرده بودند، قطع همکاری کرده و از همراهی ۸۰ درصد میزبانان خود قدردانی کرد.
جاجیگا: پلتفرم جاجیگا با معرفی طرح «میزبانی همدلانه»، به خانوادههای نیازمند و افراد در راهمانده، اسکان اضطراری ارایه میدهد. این طرح با اولویت خانوادههایی اجرا میشود که توانایی تامین محل اقامت ندارند. برای جلوگیری از سواستفاده، درخواستها توسط تیم جاجیگا و میزبانان داوطلب به دقت اعتبارسنجی شده و سپس محل اقامت به آنها پیشنهاد میشود.
شب: پلتفرم «شب» با راهاندازی سامانه «اقامتگاههای امن اطراف» به کاربران کمک میکند نزدیکترین و ارزانترین اقامتگاهها در مناطق امن را پیدا کنند. این سرویس که درآمدی برای «شب» ندارد، با همکاری شرکتهای دیگر، خدمات ویژهای مانند مشاوره روانشناسی، ویزیت پزشک و ارسال کالا را نیز برای این اقامتگاهها فراهم کرده است.
آچاره: در راستای مسوولیت اجتماعی، آچاره با ایجاد بخش «همیاری» به یاری آسیبدیدگان جنگ شتافته است. این شرکت برای بازسازی و تعمیر خانههای خسارتدیده، وامی چهار قسطه بدون سود و کارمزد ارایه میدهد. خدمات ارایه شده شامل بازسازی، تعمیرات، لولهکشی، برقکاری و نظافت است و متقاضیان میتوانند برای دریافت وام با شماره ۰۲۱۵۴۵۳۶۶۷۲ تماس بگیرند.
بنیاد برکت: بنیاد برکت اعلام کرد بهمنظور حمایت از کسبوکارهای آسیبدیده از جنگ، تسهیلات ویژهای ارایه میدهد. این تسهیلات برای مشاغل کوچک تا سقف یک میلیارد تومان با نرخ بهره نزدیک به قرضالحسنه و برای واحدهای متوسط تا ۱۰ میلیارد تومان با سود ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است. متقاضیان میتوانند برای اطلاع از جزییات و ثبت درخواست به سایت ۸۹۰۰ مراجعه کنند.
رمزارز: در پی هک صرافی نوبیتکس، پلیس فتا به تمام صرافیهای رمزارز دستور داد داراییهای کاربران را به کیف پول سرد منتقل و برداشت رمزارز را متوقف کنند. مدیرعامل تترلند ضمن تایید این خبر، اعلام کرد به دلیل مشکلات بانکی، برداشت تومانی نیز ممکن نیست و بدین ترتیب دارایی کاربران تا اطلاع ثانوی در پلتفرمها مسدود شده است.
صندوق نوآوری: صندوق نوآوری و شکوفایی، در واکنش به حمله اخیر به کشور و برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان، بازپرداخت اقساط تسهیلات آنها را به مدت یک ماه به تعویق انداخت. بر این اساس، سررسید تمام اقساط تا ۲۳ تیر ۱۴۰۴ به تعویق میافتد و هدف از این اقدام، کاهش دغدغه شرکتها در شرایط بحرانی فعلی اعلام شده است.
مرکز ملی فضای مجازی: مرکز ملی فضای مجازی، با تشکیل یک تیم ویژه، به پیگیری و حل مشکلات کسبوکارهای آنلاین ناشی از اختلالهای اخیر میپردازد. این مرکز از کارآفرینان و مدیران شرکتها خواسته است تا در صورت بروز هرگونه مانع، موضوع را در هر ساعت از شبانهروز از طریق پیامرسان بله به شماره ۰۹۰۳۱۶۲۲۷۰۱ اطلاع دهند.
نصر: سازمان نظام صنفی رایانهای تهران (نصر) برای پشتیبانی از شرکتهای عضو در شرایط اضطراری، فرآیند دسترسی به اینترنت بینالملل را فراهم کرد. شرکتهای دارای عضویت معتبر میتوانند با تکمیل فرم تعهدنامه در پورتال نصر درخواست خود را ثبت کنند. این دسترسی صرفا برای فعالیتهای حرفهای و قانونی بوده و شرکتها مسوولیت کامل استفاده از آن را برعهده دارند. این اقدام نصر، موجی از اعتراض فعالان کسبوکارهای دیجیتال را با انتقاد از ایجاد اینترنت طبقاتی به راه انداخت.
انجمن تجارت الکترونیک: نیما قاضی، رییس انجمن تجارت الکترونیک تهران با تشریح وضعیت بحرانی کسبوکارها اعلام کرد فعالان این حوزه در جلساتی با دولت، خواستار حمایت فوری شدهاند. مهمترین پیشنهادهای مطرح شده شامل تعویق پرداخت بیمه و مالیات و همچنین ارایه یک وام اضطراری معادل سه ماه حقوق کارکنان به شرکتها برای مدیریت جریان نقدی و جلوگیری از تشدید رکود است.
اتحادیه: اتحادیه کسبوکارهای مجازی در نامههایی شدیدالحن به وزارت صمت و اتاق اصناف، به مسدودسازی بیضابطه درگاههای پرداخت فروشندگان آنلاین طلا اعتراض کرد. این اتحادیه ضمن انتقاد از سکوت اتاق اصناف در دفاع از اعضای خود، این اقدام را «تنبیه دستهجمعی» خواند و خواستار توقف فوری آن و مشارکت دادن تشکلهای صنفی در تصمیمگیریها شد.
دیدگاهتان را بنویسید