این هفته از ۵ تا ۱۰ آبان ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاقهای گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیدهای از مهمترین اخبار هفتهای که گذشت آمده است. این اخبار را میتوانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.
🔹 اکالا: تقریبا تمامی سهام «اکالا» با ارزشگذاری ۵۷۲ میلیارد تومان، به شرکت «نوآوران تجارت الکترونیک هستی» که مالکیت تپسی را نیز در اختیار دارد، واگذار گردید. پیش از این واگذاری، سهام اکالا بین دو شرکت توزیع شده بود؛ ۵۷ درصد از آن در اختیار «افق کوروش» و ۴۳ درصد متعلق به «گسترش تجارت الکترونیک کوروش» بود.
🔹 علیبابا: علیبابا که در انتهای خرداد ماه سال جاری، خبر از برگزاری آکادمی بازرگانی داده بود، اعلام کرد در حالی این دوره آموزشی را به پایان برده که ۴۰ نیروی متخصص حوزه بازرگانی را آماده ورود به بازار کار کرده است. به گفته یکی از مدیران این شرکت، این برنامه آموزشی طی بیش از ۹۰ ساعت آموزش و توسط ۲۳ نفر از مدیران علیبابا انجام شد.
🔹 مینیکالا: پلتفرم مینیکالا پس از گذشت دو ماه همچنان در وضعیت تعلیق به سر میبرد. طبق گفته مدیرعامل این پلتفرم، سازمان غذا و دارو وجود برخی از محصولاتی را که فاقد اصالتاند و کالای غیرمجاز معرفی شدند، علت تعلیق مطرح کرده است. در این مدت زمان دو ماهه حدود ۴۰ هزار محصول و هفت هزار فروشگاه از روی پلتفرم مینیکالا بنابر اتفاق رخ داده حذف شده است.
🔹 اوزون: براساس همکاری میان تپسیفود، افق کوروش و اوزون، مشتریان آفلاین با خرید از افق کوروش، کوپن تخفیف برای سفارش آنلاین غذا، میوه، نان و شیرینی از درگاه اوزون در تپسیفود دریافت میکنند. همچنین، کاربران پس از خرید از طریق اوزون، کوپنهای تخفیف برای خریدهای آینده از فروشگاههای افق کوروش و دیگر پلتفرمهای مرتبط دریافت خواهند کرد.
🔹 اسنپ: اسنپ اعلام کرد بهتازگی قوانین مربوط به هزینه لغو سفر کاربران مسافر را بهروزرسانی کرده است و مطابق با آن پس از رسیدن راننده به مبدا و گذشت ۵ دقیقه از زمان قبول درخواست سفر، در صورتیکه مسافر سفر را لغو کند، یا تا ۵ دقیقه بعد از رسیدن راننده، در مبدا حاضر نشود و راننده مجبور به لغو سفر شود، مسافر موظف به پرداخت هزینه لغو سفر به کاربر راننده خواهد شد. به گزارش اسنپ، روزانه حدود ۷۰ هزار سفر اسنپی پس از رسیدن کاربر راننده به مبدأ، توسط مسافر لغو میشوند.
🔹 تپسی: تپسی گزارش عملکرد خود در ۷ ماهه منتهی به مهر سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. این شرکت در بازه زمانی یاد شده ۱۰۸۲ میلیارد تومان درآمد حاصل از ارایه خدمات خود داشت که در مقایسه با درآمد محقق شده در بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۲ رشد حدود ۲ برابری را به ثبت رساند. تپسی در مهر ماه ۱۸۶ میلیارد تومان درآمد داشته است.
🔹 تپسیفود: سرویس سفارش آنلاین غذای تپسی که با عنوان «تپسیفود» فعالیت میکند، به عنوان سومین شهر در تهران نیز در دسترس کاربران قرار گرفت. تپسیفود ابتدا با برند «افود» در شهر مشهد آغاز به کار کرد و حدود دو هفته پیش در شیراز نیز فعال شد. تپسیفود در تهران بهشکل آزمایشی فعال شده و بهزودی به سوپراپ تپسی اضافه خواهد شد و سفارشهای تپسیفود هماکنون رایگان ارسال میشوند.
🔹 دیوار: دیوار اعلام کرد افزونههای تایید هویت آن به خریداران کمک میکنند تا با فروشندگان معتبر مطمئن معامله داشته باشند و فروشندگان میتوانند با جلب اطمینان کاربران شانس فروششان را تا صد درصد بیشتر کنند./ دیوار از ابتدای مرداد ماه امسال آزمایش یک ماهه هفته کاری چهار روزه را بهصورت آزمایشی اجرا کرد. مدیران تیمها در دیوار، تعادل بیشتر بین کار و زندگی، افزایش بهرهوری و کاهش استرس را از نتایج مثبت اجرای هفته کاری چهار روزه اعلام کردند./ دیوار اعلام کرد کاربران آن خدماتی از قبیل کلیدسازی تا وکیل و اجاره شبانهروزی کنسول را در زیردستههای آگهیهای شبانهروزی دیوار منتشر کردهاند و در ۶ ماه اول امسال، آگهیهای خدمات شبانهروزی در دیوار از ۲۸۱ شهر، بیشتر از ۵۳ میلیون بار دیده شدهاند.
🔹 هرلایف: اپلیکیشن هرلایف، که ابتدا به عنوان یک ابزار ردیابی قاعدگی برای بانوان عرضه شده بود، حالا با افزودن دو قابلیت جدید «کلینیک» و «فروشگاه» به پلتفرم خود، در حال تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در حوزهی سلامت دیجیتال است. هرلایف با افزودن بخش «کلینیک» به کاربران این امکان را داده است که از مشاورههای پزشکی آنلاین و تخصصی بهرهمند شوند.
🔹 دیجیپی: دیجیپی اعلام کرد در راستای مسوولیت اجتماعی خود، اسپانسر تدوین و انتشار کتاب «راهنمای مصور مدیریت مالی» شده است. این کتاب از دهم آبان در خریدهای کتاب و لوازم تحریر از دیجیکالا و خرید کتابهای نوجوانان از کتابفروشی چشمهی کریمخان و کارگر شمالی، بهطور رایگان در اختیار خریداران قرار میگیرد.
🔹 یوتوپین: شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر مکس با تشکیل یک صندوق سرمایهگذاری جدید با نام مدرن سرمایه در پلتفرم گردشگری «یوتوپین» سرمایهگذاری کرد. همبنیانگذار یوتوپین اعلام کرد این شرکت در گام اول، برای رسیدن به یک میلیون مشتری سالانه خیز خواهد برداشت.
🔹 بانک صادرات: بانک صادرات ایران و اسنپ، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. بانک صادرات در تفاهم با اسنپ، نسبت به ایجاد زیرساختهای لازم برای ارایه خدمت به این شرکت اقدام کرده و در این راستا بستر خدمات نوینی نظیر «سامانه توثیق ست»، «چک الکترونیکی» با نام تجاری «چکنو» و مواردی از این دست را به آنها ارایه خواهد کرد.
🔹 سازمان فناوری: ستار هاشمی وزیر ارتباطات، در حکمی «محمدمحسن صدر» را به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات منصوب کرد. پیش از این محمد خوانساری رییس سازمان فناوری اطلاعات بود.