رشد فرایندهای کاریابی آنلاین در مشاغل پایه و میان‌پایه به‌واسطه استارتاپ‌ها

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نزدیک به نیمی از شاغلین کشور در بخش خدمات و در حوزه‌‌ شغل‌های پایه و میان‌پایه حضور دارند.

 

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نزدیک به نیمی از شاغلین کشور در بخش خدمات و در حوزه‌‌ شغل‌های پایه و میان‌پایه حضور دارند و این بخش ۴۸.۸ درصد از شاغلین کشور را در خود جای داده است. اگرچه این سهم نسبت به بهار سال ۹۹ بالغ بر یک درصد کاهش داشته است اما همچنان برآورد می‌شود که تعداد شاغلین بخش خدمات حدود ۱۱.۵ میلیون نفر است.

 

در گذشته پیدا کردن یک کار مناسب به‌روش سنتی و از طریق گشت‌وگذار در بازار و صحبت با صاحبان کسب‌وکارها انجام شده یا آگهی‌های استخدامی در روزنامه‌ها منتشر می‌شدند. با ورود تکنولوژی و توسعه زیرساخت‌های اینترنتی در کشور، کاریابی و پیدا کردن نیروهای کار متخصص رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و آگهی‌ها و بروشورهای چاپی جای خود را به آگهی‌های آنلاین در سایت‌های کاریابی داده است.

 

در ایران حدود ۷۰درصد درخواست‌های استخدامی را آگهی‌های مربوط به مشاغل پایه و میان‌پایه تشکیل می‌دهند.

 

سامانه استخدامی بانی‌کار استارتاپی است که با هدف تسهیل کاریابی در حوزه‌‌ شغل‌های پایه و میان‌پایه (یقه آبی‌ها و یقه صورتی‌ها) و معرفی شغل‌های این حوزه چه در شرکت‌های بزرگ و چه در کسب‌و‌کارهای خرد راه‌اندازی شده است.

 

استارتاپ بانی‌کار از سال ۹۶ فعالیت خود را با‌ عنوان «سه‌سوت جابز» و در استارتاپ استودیو کنترل‌تک آغاز کرده است. در این پلتفرم کارفرمایان و کارجویان در بخش‌های خدماتی یک پروفایل شخصی دارند که در آن اطلاعات مورد نیازشان را ثبت کرده‌اند و می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند.

 

این استارتاپ در دل همین جامعه و با احاطه کامل به نیازهای موجود در آن تاسیس شده است و به کارجویانی که در جست‌وجوی بهترین گزینه‌ شغلی مدنظر خود هستند و باید از چالش‌ها و نگرانی‌های زیادی عبور کنند، کمک خواهد کرد. همچنین با وجود فرصت‌های فراوان مربوط به شغل‌های پایه و میان‌پایه‌ (یقه آبی‌ها و یقه صورتی‌ها) در کشور، عموماً اغلب کارفرماهای این‌گونه مشاغل به علت خلأهای موجود در بازار کار و نبودن مرجع تخصصی انتشار آنلاین فرصت‌های شغلی، به‌صورت دستی و با چسباندن کاغذ به دیوار یا شیشه مغازه خود نیروی کار مورد نظر خود را پیدا می‌کنند.

 

سامانه کاریابی بانی‌کار که به‌تازگی جشن چهارمین سالگرد تاسیس خود را گرفته، در تمام مدت فعالیتی خود یک روند رشد مناسبی را سپری کرده است و در شرایطی که اوضاع اقتصادی در بخش خدمات زیاد مناسب نیست و مشاغل یقه آبی و یقه صورتی بیشترین آسیب را از همه‌گیری کرونا دیده‌اند، توانسته کمک زیادی به اشتغال‌زایی و کاریابی در کشور برای کارجویان این حوزه کند.

 

مشاغل پایه و میان‌پایه چه مشاغلی هستند؟

 

پیش از این در میان پلتفرم‌های آنلاین استخدامی و کاریابی همواره گروه‌های شغلی پایه و میان پایه کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت. مشاغلی که در اصلاح بین المللی به آنها شغل‌های «یقه‌آبی» و «یقه صورتی» گفته می‌شود.

 

بازاریاب‌ها، فروشنده‌ها، صندوقدارها، مسئول دفترها، راننده‌ها و پیک‌ها، آشپزها، نجارها، تعمیرکارها، نگهبان‌ها، مشاورین املاک، مسئولین تشریفات، پشتیبان‌های فنی و تلفنی و بسیاری مشاغل دیگر همگی جز دسته شغل‌هایی هستند که آن‌ها را یقه‌آبی و یقه صورتی می‌نامند. شغل‌های یقه‌آبی و یقه صورتی بیشتر مشاغلی هستند که به تخصص فنی، تجربه و حرفه‌ای بودن آدم‌ها نیازمند است. این افراد نیروهای متخصص و کاربلدی هستند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

 

تسهیل کاریابی برای مشاغل یقه‌آبی و یقه صورتی و معرفی شغل‌های این حوزه چه در شرکت‌های بزرگ و چه در کسب‌و‌کارهای خرد یکی از اهداف این استارتاپ است تا نیروی کار متخصص در چرخه اشتغال‌زایی قرار گیرد؛ از طرفی سایت‌هایی وجود دارد که امکان درج آگهی استخدام و یا ثبت اطلاعات تماس جویندگان کار را در سامانه‌های خود دارند، اما عدم وجود سامانه استخدامی متمایز و منحصر به شغل‌های یقه‌آبی (Blue Collar) و شغل‌های یقه صورتی (Pink Collar) و همچنین وجود بانک اطلاعاتی جامع برای دسترسی ساختارمند و دسته‌بندی شده به پروفایل‌های جویندگان کار یکی از بزرگترین خلاهای موجود در این حوزه به حساب می‌آید که سامانه کاریابی بانی‌کار آن را نیز رفع کرده است.

 

استخدام تضمینی و هدهانتینگ؛ خدمتی نوآورانه از بانی‌کار

 

یکی دیگر از نیازهای کارفرمایان استخدام نیروهای کارشناس، متخصص، مدیر و نیروهای ارشد برای کسب‌و‌کارشان است. رقابت شدید بین کسب‌و‌کارها، مهاجرت تعداد زیادی از نیروهای کار متخصص و تحصیل‌کرده در چند سال اخیر، چالش‌های جدیدی را برای جذب و استخدام این طیف از نیروی کار ‌خلق کرده است و صاحبان کسب‌و‌کار‌ها در خصوص جذب و استخدام نیروی متخصص اتلاف زمان، انرژی و هزینه‌ مادی و معنوی زیادی را تجربه می‌کنند.

 

جذب و استخدام مدیر و نیروی متخصص (هدهانتینگ) برای برندهای معتبر و سرشناس در یکی دو سال اخیر یکی دیگر از فعالیت‌های حرفه‌ای سامانه استخدامی بانی‌کار بوده است. شرکت‌هایی مانند گروه پوراطب، بقراط، گلرنگ، اسپید، شیپور، همراه مکانیک، دکتردکتر، سرمایه‌گذاری لیان، سرمایه‌گذاری آوند و … از جمله کسب‌و‌کارهایی بوده‌اند که فرآیند جذب و استخدام نیروهای متخصص خود را به ما سپرده‌اند.

 

استخدام تضمینی نیز یکی دیگر از خدمات نوآورانه این استارتاپ است؛ در این سرویس برای شرکت‌هایی که واحد منابع انسانی نداشته یا دانش کافی در خصوص فرایندهای جذب و استخدام نیروی کار خود را ندارند، سرویس خدمات منابع انسانی ارائه شده و به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرایند جذب نیروی بهتری داشته باشند.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم