ادوبی «سمراش» را ۱.۹ میلیارد دلار می‌خرد؛ خیز غول نرم‌افزاری برای تصاحب بازار سئو

شرکت ادوبی اعلام کرد برای تقویت مجموعه ابزارهای بازاریابی خود، پلتفرم مشهور سئو «سمراش» را به مبلغ ۱.۹ میلیارد دلار به صورت نقدی خریداری می‌کند. این معامله پاسخی استراتژیک به رشد چشمگیر جست‌وجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی است.

غول نرم‌افزاری جهان، «ادوبی» (Adobe)، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که با خرید شرکت بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (سئو) «سمراش» (Semrush) به مبلغ تقریبی ۱.۹ میلیارد دلار موافقت کرده است.

طبق مفاد این قرارداد، سازنده فتوشاپ برای هر سهم سمراش ۱۲ دلار پیشنهاد داده است. این رقم تقریبا دو برابر قیمت پایانی ۶.۸۹ دلاری سهام سمراش در روز سه‌شنبه، پیش از انتشار خبر این معامله است. ارزش بازار سمراش تا پایان معاملات سه‌شنبه حدود یک میلیارد دلار بود.

شرط‌بندی ادوبی روی آینده جست‌وجو با هوش مصنوعی

ادوبی با خرید سمراش، روی آینده‌ای شرط‌ بندی می‌کند که در آن شرکت‌ها مجبورند برای دیده شدن توسط ابزارهای هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند. مردم به‌طور فزاینده‌ای از چت‌بات‌ها، ایجنت‌ها و مرورگرهای هوش مصنوعی برای همه چیز، از دریافت اخبار و یافتن دستور پخت گرفته تا خرید و رزرو سفر استفاده می‌کنند.

این تغییر رفتار مصرف‌کننده، بازار جدید و بزرگی را برای بازیگران فعلی سئو مانند سمراش ایجاد کرده است؛ به‌ویژه که ترافیک ورودی به وب‌سایت‌ها از طریق ابزارهای هوش مصنوعی مولد در حال افزایش است.

ظهور بهینه‌سازی موتورهای هوش مصنوعی (GEO)

داده‌های «ادوبی آنالیتیکس» نشان می‌دهد که تا ماه اکتبر، ترافیک ورودی به وب‌سایت‌های خرده‌فروشی از طریق چت‌بات‌های هوش مصنوعی مولد نسبت به سال قبل، ۱۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

در همین راستا، سمراش روی حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کرده که آن را «بهینه‌سازی موتور هوش مصنوعی» یا (GEO) می‌نامد. این شرکت اخیرا ابزاری را برای ردیابی و بهبود عملکرد وب‌سایت‌ها با استفاده از تکنیک‌های سنتی سئو و همچنین بهینه‌سازی برای موتورهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Claude، Copilot، Grok و Perplexity راه‌اندازی کرده است.

«آنیل چاکراوارتی» (Anil Chakravarthy)، رییس بخش تجارت تجربه دیجیتال ادوبی، در این باره گفت: «دیده‌شدن برندها توسط هوش مصنوعی مولد در حال بازتعریف است و برندهایی که از این فرصت جدید استقبال نکنند، در معرض خطر از دست دادن ارتباط با مشتری و درآمد هستند.»

او افزود: «با سمراش، ما GEO را به‌عنوان یک کانال رشد جدید در کنار سئو برای بازاریابان باز می‌کنیم که باعث افزایش دید، تعامل مشتری و نرخ تبدیل در سراسر اکوسیستم می‌شود.»

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید