تاثیر گرم‌ترین تابستان زمین بر بازار وسایل سرمایشی؛ رکوردشکنی کولرگازی در آگهی‌های دیوار

در تابستان امسال که گرما رکوردشکنی کرد میزان آگهی و جستجو برای تجهیزات سرمایشی هم رشد چشمگیری داشت.

ناسا اعلام کرده تابستان ۱۴۰۲ (۲۰۲۳ میلادی) گرم‌ترین تابستان تاریخ زمین تا امروز بوده است. آگهی‌های منتشر شده در «دیوار» هم نشان می‌دهد گرمای بی سابقه امسال، جستجو و تمایل مردم برای خرید انواع کولر گازی و آبی و پنکه را به نسبت سال قبل بیشتر کرده است. طبق آمار در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۵۰ درصد همه آگهی‌های دسته وسایل سرمایشی در دیوار به کولر گازی اختصاص داشت و کولر آبی و پنکه هم به ترتیب در رتبه‌های بعدی هستند.

رکوردشکنان لوازم سرمایشی در دیوار

در دیوار سه زیردسته وجود دارد که آگهی‌های مربوط به لوازم سرمایشی در آنها منتشر می‌شود؛ زیردسته‌های «کولر گازی و فن‌کوئل»، «کولر آبی» و  «پنکه و تصفیه‌کنندهٔ هوا». بیش از نیمی از آگهی‌ها در این سه زیردسته، هم در پنج ماه نخست امسال و هم سال گذشته، متعلق به کولر گازی بوده است. کولر آبی بیش از  یک‌سوم و پنکه حدود یک‌هشتم آگهی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. سهم بازدید از آگهی‌های کولر و پنکه هم تا حدود زیادی شبیه سهم خود آگهی‌ها بوده است.

داده‌های دیوار نشان می‌دهد در پنج ماه نخست امسال، بازدیدکنندگان از این آگهی‌ها فعال‌تر از سال قبل بوده‌اند. تعداد بازدید از این آگهی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.

خوزستان؛ یکه‌تاز کولر گازی

استان خوزستان ۴۱ درصد کل آگهی‌های کولر گازی و ۴۰ درصد کل بازدیدهای آن را در این مدت در اختیار داشته و با فاصله اولین استان در کل کشور به شمار می‌رود. استان تهران با ۱۰ درصد تعداد آگهی و بازدید در رتبه دوم قرار دارد.

در مجموع کل کشور، آگهی‌های کولر گازی پربازدیدتر از دو دسته دیگر بوده‌اند. امسال میانگین بازدید کاربران از آگهی‌های کولر گازی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر شده است. بیشترین میزان میانگین بازدید از آگهی‌های کولر گازی متعلق به استان‌ سیستان و بلوچستان بوده است.

صدر‌نشینی ایلامی‌‌ها در کولر آبی

کولرهای آبی، اما شرایط متفاوتی دارند. این کولرهای در مناطق مرطوب کارایی ندارند، به همین دلیل، استان‌های هم‌جوار با دریای خزر و مناطق هم‌جوار با دریای عمان و خلیج فارس در انتهای فهرست عرضه و تقاضای آنها قرار دارند.

اگر آگهی‌های کولر آبی را نسبت به جمعیت استان‌ها با هم مقایسه کنیم، استان‌های ایلام، خراسان رضوی و قم، به ترتیب، بالاتر از سایر استان‌ها قرار خواهند داشت. در میان شهرها هم، زابل، آبدانان (در استان ایلام) و سرپل‌ ذهاب (در استان کرمانشاه) نسبت به جمعیت‌شان آگهی بیشتری منتشر کرده‌اند.

میانگین بازدید از آگهی‌های کولر آبی هم امسال ۱۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

نو و دست دوم

اقلام دست دوم در این سه زیردسته سهم بسیار بزرگی دارند و ۵ برابر اقلام نو آگهی شده‌اند. آگهی‌گذارهای اقلام نو، در دسته کولر آبی بسیار فعال‌تر بوده‌اند به طوری که ۵۷ درصد آگهی‌های نو در این سه زیردسته به  کولرهای آبی اختصاص داشته است. در تمامی انواع اقلام دست دوم، اما کولر گازی پیشتاز است. جالب است که در اقلام «نیازمند به تعمیر»، سهم کولر گازی بسیار بالا و بیش از دوسوم کل آگهی‌هاست.

جستجوی داغِ لوازم سرمایشی

۱۰۰ کلمه پرجستجو در زیردسته‌های کولر گازی، کولر آبی و پنکه  مجموعا در این پنج ماه بیش از ۲۸٫۵ میلیون بار جستجو شده‌اند. این تعداد، ۱۷ درصد بیشتر از جستجو‌های مدت مشابه سال قبل بوده است. بیشترین سهم جستجو هم متعلق به کلمات و عبارت مرتبط با کولر گازی بوده که نیمی از کل این جستجوها را به خود اختصاص داده.

کدام برندها، کدام ظرفیت‌ها؟

کاربران دیوار بیش از همه برندها، «جنرال» را جستجو کرده‌اند. سهم این برند تقریبا یک‌سوم سایر برندهای جستجو شده بوده است. برند «جنرال» در کنار برند «گری» نیمی از جستجوی برندهای کولر گازی را به خود اختصاص داده‌اند.

کاربران دیوار، کولر گازی  ظرفیت «۱۲۰۰۰» را بیش از تمامی ظرفیت‌های دیگر در نوار جستجوی این زیردسته وارد کرده‌اند. رتبه دوم نیز به کولر گازی‌های ظرفیت «۲۴۰۰۰» اختصاص داشته است.

در میان سه برند کولر آبی که در این زیردسته جستجو شده‌اند نیز سهم «آبسال» با فاصله از دیگر برندها بیشتر بود و نزدیک به ۷۵ درصد کل جستجوها را به خود اختصاص داده است.


محبوب‌ترین ظرفیت هوادهی کولر آبی هم در نوار جستجوی این زیردسته، ظرفیت «۳۵۰۰» بوده و پس از آن ظرفیت «۷۰۰۰» قرار داشته است. یعنی کاربران هنگام جستجو هم کولرهای آبی کوچک و هم بزرگ را مد نظر داشته‌اند. این دو ظرفیت  در مجموع دو‌سوم کل جستجوی ظرفیت‌های کولر آبی را به خود اختصاص داده‌اند.

انسان در برابر انسان

گرمای امسال گذشت،‌ اما کار گرمای زمین به همین جا ختم نمی‌شود. انسان‌ها زندگی را برای خودشان در تنها سکونت‌گاه‌شان سخت کرده‌اند. این گرمای طاقت‌فرسا ریشه در بلایی دارد که ما انسان‌ها بر سر زمین و طبیعت آن آورده‌ایم. استفاده بی رویه از سوخت‌های فسیلی، تولید گازهای گلخانه‌ای، خشک کردن دریاها، استفاده بی‌رویه از مواد شیمیایی و الکترونیکی، تغییر مسیرهای آبی و … به پدیده‌هایی مانند گرمایش جهانی دامن زده است. اگر همه ما تغییر رویه‌ ندهیم سال‌های آینده باید منتظر شرایط سخت‌تری باشیم که شاید با روش‌ها و تجهیزات مرسوم فعلی دیگر نشود از پس آن برآمد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم