شرکت «آمازون» (Amazon.com) که با درآمد سالانه بیش از ۶۷۰ میلیارد دلار غول تجارت الکترونیک جهان است، ممکن است بالاخره راهکار موفقیت در بازار خواربارفروشی آنلاین را پیدا کرده باشد. اما این به معنای حذف سایر بازیگران این عرصه نخواهد بود. این شرکت که پس از خرید ۱۳.۷ میلیارد دلاری «هول فودز مارکت» (Whole Foods Market) در سال ۲۰۱۷ همچنان سهمی حدود ۳ درصدی از بازار خواربار آمریکا دارد، اکنون با یک استراتژی تهاجمی جدید وارد میدان شده است.
هفته گذشته، آمازون اعلام کرد که خدمات تحویل فوری مواد غذایی تازه را در ۱۰۰۰ شهر آمریکا راهاندازی کرده و قصد دارد این تعداد را تا پایان سال دو برابر کند. مهمتر از آن، حداقل مبلغ سفارش برای ارسال رایگان برای اعضای سرویس پرایم از ۱۰۰ دلار به تنها ۲۵ دلار کاهش یافته است. این اقدام نشان میدهد آمازون برای نفوذ بیشتر در بازار خواربار، روی دو نقطه قوت اصلی خود حساب باز کرده است: شبکه لجستیک عظیم و برنامه محبوب پرایم با ۱۹۷ میلیون مشترک در آمریکا.
مزیتهای رقابتی اینستاکارت و دوردش
این خبر باعث نگرانی سرمایهگذاران شرکتهایی مانند «اینستاکارت» (Instacart) و «دوردش» (DoorDash) شده و ارزش سهام آنها را به ترتیب ۱۱ و ۸ درصد کاهش داده است. اما این رقبا نیز برگهای برنده خود را دارند. هر دو شرکت، موجودی کامل فروشگاههای محلی مختلف را به مشتریان ارایه میدهند و با شبکه رانندگان خود، سفارشها را معمولا در کمتر از یک ساعت تحویل میدهند.
اینستاکارت (Instacart)، والمارت (Walmart) و دوردش (DoorDash) رقبای اصلی در زمینه تحویل کالا، به ویژه مواد غذایی، در بازار ایالات متحده هستند. هر چند که رقیب هم به حساب میآیند، اما در بعضی مواقع با هم همکاری هم داشتهاند.
اینستاکارت و دوردش دو شرکت رقبای اصلی در زمینه تحویل مواد غذایی و کالاهای دیگر هستند. اینستاکارت بر روی خرید و تحویل مواد غذایی از فروشگاههای بزرگ تمرکز دارد، در حالی که دوردش در ابتدا بر روی تحویل غذا از رستورانها متمرکز بود و اخیرا به تحویل مواد غذایی نیز روی آورده است. این دو در تلاش هستند که سهم بیشتری از بازار را به دست آورند و به همین دلیل، در رقابت مستقیم با یکدیگر قرار دارند.
تنوع محصول، کلید رقابت با «بزرگترین فروشگاه زمین» خواهد بود. در حالی که آمازون در بیانیه خود به «هزاران قلم کالای تازه» اشاره کرده، طبق آمار انجمن صنایع غذایی، یک سوپرمارکت معمولی در آمریکا به طور متوسط ۳۱,۷۹۵ کالا عرضه میکند. به گفته تحلیلگران، سرویس جدید آمازون بیشتر برای سفارشهای کوچک و میانهفتهای اعضای پرایم جذاب خواهد بود و قیمتگذاری رقابتی آن میتواند با والمارت برابری کند.
چالش زیرساختی آمازون برای رقابت
با این حال، بزرگترین مانع آمازون برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در این بازار، زیرساختهای آن است. برای افزایش تنوع کالا، این شرکت نیازمند سرمایهگذاری سنگین در انبارهای مجهز به یخچال است. در حال حاضر، آمازون حدود ۱.۵ میلیون فوت مربع فضای لجستیک یخچالی در اختیار دارد که در مقایسه با ۱۹.۶ میلیون فوت مربع فضای تحت کنترل «والمارت» (Walmart) بسیار ناچیز است.
این سرمایهگذاری عظیم برای توسعه زیرساختهای حمل مواد غذایی فاسدشدنی، باید با میلیاردها دلاری که آمازون صرف هوش مصنوعی میکند نیز رقابت کند. بنابراین، برای آنکه آمازون بتواند کسبوکار خواربار خود را به سطح بالاتری برساند، باید ابتدا فهرست بلندبالایی از نیازهای زیرساختی خود را تکمیل کند.
دیدگاهتان را بنویسید