شرکت آمازون با یک تغییر نام، در حال رسمیتر کردن شبکه ارتباطات ماهوارهای خود است. این شرکت اعلام کرد که «پروژکت کویپر» (Project Kuiper) اکنون «آمازون لئو» (Amazon Leo) نامیده خواهد شد. این نام اشارهای هوشمندانه به این واقعیت است که شبکه آن از ماهوارههای موجود در «مدار پایین زمین» (Low Earth Orbit یا LEO) تشکیل شده است.
سفری طولانی از «کویپر» تا «لئو»
سفر «پروژکت کویپر» برای تبدیل شدن به یک برند رسمی آمازون، سفری طولانی بوده است. آمازون این پروژه را در سال ۲۰۱۹ با هدف ارایه اینترنت در مناطقی که اتصال قابل اعتمادی ندارند، معرفی کرد. طرح پیشنهادی شامل صورتفلکیای با بیش از ۳۰۰۰ ماهواره بود که میتوانست ۹۵ درصد از جمعیت جهان را با اینترنت پرسرعت پوشش دهد.
با این حال، این صورتفلکی هنوز به طور کامل شکل نگرفته است. در سالهای پس از رونمایی از «پروژکت کویپر»، آمازون ماهوارههای نمونه اولیه را پرتاب کرد، جزئیات برنامههای خود برای یک شبکه مِش لیزری فضایی را شرح داد و آنتنهایی را که مشتریان برای اتصال به شبکه استفاده خواهند کرد، به نمایش گذاشت.
اما در واقعیت، این شرکت تا آوریل ۲۰۲۵ (حدود شش ماه پیش) موفق به پرتاب اولین ۲۷ ماهواره در صورتفلکی عملیاتی خود نشد.
آمازون لئو در رقابت با استارلینک
این روند کند در مقایسه با رقیب اصلی آن، «استارلینک» (Starlink) متعلق به شرکت «اسپیسایکس» (SpaceX)، بسیار قابل توجه است. اسپیسایکس سرویس اینترنت ماهوارهای استارلینک را در سال ۲۰۲۰ به صورت بتا راهاندازی کرد و از آن زمان به سرعت آن را گسترش داده است.
اکنون استارلینک با «تیموبایل» (T-Mobile) برای ارسال پیامک ماهوارهای قرارداد دارد و با خطوط هوایی برای آزمایش یا ارایه اتصال اینترنت در پروازها همکاری میکند.
تغییر نام «پروژکت کویپر» به «آمازون لئو» نشان میدهد که آمازون سرانجام آماده است تا به شبکه ماهوارهای خود به عنوان یک محصول مستقل فکر کند، اما این شرکت هنوز راه زیادی برای رسیدن به رقیب خود در پیش دارد.
آمازون هنوز تاریخی برای در دسترس قرار گرفتن گسترده سرویس اینترنت ماهوارهای خود برای مصارف شخصی و تجاری اعلام نکرده است، اما علاقهمندان میتوانند در وبسایت «آمازون لئو» ثبتنام کنند تا با نزدیک شدن به زمان راهاندازی، بهروزرسانیها را دریافت کنند.