سهام این غول فناوری پس از انتشار گزارش، حدود ۷ درصد سقوط کرد، زیرا رشد بخش حیاتی و سودآور رایانش ابری آن، از رقبای اصلیاش یعنی مایکروسافت و گوگل عقب مانده بود.
این شرکت روز پنجشنبه اعلام کرد که درآمد آن در سه ماهه دوم با ۱۳ درصد افزایش به ۱۶۸ میلیارد دلار رسیده و سود آن نیز ۳۵ درصد رشد داشته است. با این حال، تمام توجهات به بخش خدمات وب آمازون (Amazon Web Services یا AWS) معطوف بود که به عنوان موتور سودآوری شرکت شناخته میشود.
فروش AWS در این دوره ۱۷.۵ درصد افزایش یافت؛ عددی که در نگاه اول قوی به نظر میرسد، اما در مقایسه با رشد خیرهکننده رقبایش رنگ میبازد. هفته گذشته، شرکت مادر گوگل یعنی «آلفابت» از رشد ۳۲ درصدی بخش ابری خود خبر داد و مایکروسافت نیز روز چهارشنبه رشد ۳۹ درصدی خدمات ابری خود را گزارش کرده بود.
«برنت تیل»، تحلیلگر شرکت «Jefferies»، رشد بخش ابری آمازون را با توجه به شتاب حرکت در واحدهای مایکروسافت و گوگل، «ناامیدکننده» خواند. این نگرانی از سوی سایر سرمایهگذاران نیز تکرار شد. «چارلز راینهارت»، مدیر ارشد سرمایهگذاری در Johnson Investment Counsel که سهام آمازون را در اختیار دارد، گفت که سرمایهگذاران به دقت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا آمازون در حال حفظ سرعت خود در رقابت خدمات ابری است یا خیر.
با این حال، «اندی جسی»، مدیرعامل آمازون، در گفتگو با تحلیلگران تلاش کرد تا این نگرانیها را برطرف کند. او تاکید کرد که نسبت به آینده کسبوکار ابری شرکت بسیار خوشبین است و گفت: «من انتظار دارم که هر سه ماه بهتر شود.» جسی همچنین اشاره کرد که در حال حاضر تقاضا برای خدمات ابری آنها بیش از ظرفیت موجود است.
کسبوکار رایانش ابری به دلیل تقاضای شدید از سوی غولهای فناوری و استارتاپها برای توسعه کارهای مرتبط با هوش مصنوعی، به یک میدان نبرد اصلی تبدیل شده است. آمازون برای عقب نماندن از این قافله، سرمایهگذاری سنگینی در مراکز داده و ابزارهای هوش مصنوعی خود انجام داده است. هزینههای سرمایهای این شرکت در سه ماهه دوم به ۳۱.۴ میلیارد دلار رسید که بسیار بالاتر از پیشبینی ۲۶.۴ میلیارد دلاری تحلیلگران بود.
در سوی دیگر، کسبوکار تجارت الکترونیک آمازون با افزایش ۱۱ درصدی فروش، همچنان قدرتمند ظاهر شد که نشاندهنده تقاضای قوی مصرفکنندگان است. جسی گفت که این شرکت هنوز تحت تاثیر تعرفهها قرار نگرفته است و بهبود در شبکه تحویل کالا به ارسال سریعتر و ارزانتر بستهها به مشتریان کمک کرده است.