اپل: اکوسیستم اپ استور در سال ۲۰۲۴ فروشی ۱.۳ تریلیون دلاری ایجاد کرد

این شرکت تاکید می‌کند که ۹۰ درصد این مبلغ بدون پرداخت کمیسیون به اپل بوده است، اما این گزارش در بحبوحه فشارهای قانونی برای باز کردن این اکوسیستم منتشر می‌شود.

اپل در آستانه کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود (WWDC) که در تاریخ ۹ ژوئن برگزار می‌شود، روز پنجشنبه گزارشی جدید از وضعیت کسب‌وکار جهانی اپ استور خود منتشر کرد. بر اساس این گزارش، توسعه‌دهندگان در سال ۲۰۲۴ مبلغ ۱.۳ تریلیون دلار صورتحساب و فروش از طریق این پلتفرم ایجاد کرده‌اند. این شرکت به طور ویژه تاکید کرده است که ۹۰ درصد این مبلغ، بدون پرداخت هیچ‌گونه کمیسیونی به اپل بوده است.

این مطالعه همچنین اشاره می‌کند که صورتحساب و فروش توسعه‌دهندگان برای کالاها و خدمات دیجیتال در سال ۲۰۲۴ به ۱۳۱ میلیارد دلار رسیده است که عمدتاً توسط بازی‌های موبایل، اپلیکیشن‌های ویرایش عکس و ویدیو و سایر ابزارهای سازمانی به دست آمده است. در همین حال، فروش کالاها و خدمات فیزیکی به لطف افزایش تقاضا برای تحویل و دریافت آنلاین غذا و اپلیکیشن‌های خواربارفروشی آنلاین، از مرز ۱ تریلیون دلار فراتر رفته است. درآمد حاصل از تبلیغات درون‌برنامه‌ای نیز در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار بوده است.

اپل می‌گوید هزینه‌کرد کاربران در سه بخش کالاها و خدمات دیجیتال، کالاها و خدمات فیزیکی و تبلیغات درون‌برنامه‌ای از سال ۲۰۱۹ بیش از دو برابر شده است که در این میان، کالاها و خدمات فیزیکی با رشد بیش از ۲.۶ برابری، قوی‌ترین عملکرد را داشته‌اند.

این ارقام با هدف برجسته‌سازی این موضوع منتشر شده‌اند که اپ استور چگونه فرصت‌های مالی فراتر از فروش خریدهای درون‌برنامه‌ای برای توسعه‌دهندگان موبایل ایجاد می‌کند. طبق این دیدگاه، این فروشگاه محلی برای کشف شدن اپلیکیشن‌ها توسط مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند و اپل زیرساخت فنی لازم برای اداره یک کسب‌وکار مبتنی بر اپلیکیشن را ارائه می‌دهد.

با این حال، این دیدگاه این واقعیت را نادیده می‌گیرد که اپ استور اکنون یک اکوسیستم بالغ است و خود اپلیکیشن‌ها یک نقطه فروش کلیدی برای آیفون محسوب می‌شوند. امروزه توسعه‌دهندگان ابزارهای متعددی برای میزبانی، توزیع و مدیریت اپلیکیشن‌های خود در اختیار دارند، اما سیاست‌های اپل مانع از استفاده از آن‌ها می‌شود.

البته این وضعیت در حال تغییر است. در پی رای اخیر دادگاه به نفع شرکت اپیک گیمز (Epic Games) در ایالات متحده، اپل ملزم شد به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا برای پردازش خریدهای درون‌برنامه‌ای بدون پرداخت کمیسیون به اپل، به وب‌سایت‌های خود لینک دهند. در اروپا نیز، این غول فناوری با قوانین مصوب قانون بازارهای دیجیتال (DMA) در حال مبارزه است؛ قوانینی که از جمله موارد دیگر، اپل را موظف می‌کند تا به توسعه‌دهندگان حق اطلاع‌رسانی به مشتریان در مورد مکانیزم‌های پرداخت جایگزین را بدهد.

این داده‌های جدید حاصل یک مطالعه سفارشی از سوی اپل است که توسط اقتصاددانان، پروفسور آندری فرادکین از دانشکده بازرگانی کوئستروم دانشگاه بوستون و دکتر جسیکا برلی از گروه تحلیلی آنالیسیس گروپ (Analysis Group) انجام شده است. گروه دوم سال‌هاست که در طول نبردهای حقوقی ضدانحصار با اپل همکاری می‌کند تا موفقیت اپ استور را در نوری مثبت‌تر برای این شرکت به تصویر بکشد.

این گزارش همچنین به روندهای رشد منطقه‌ای دیگر نیز اشاره می‌کند، مانند اینکه صورتحساب و فروش تسهیل‌شده توسط اپ استور طی پنج سال گذشته در ایالات متحده، چین و اروپا بیش از دو برابر شده است. در همین حال، هزینه‌کرد پرداخت‌های دیجیتال در ایالات متحده از سال ۲۰۱۹، به لطف پذیرش گسترده پرداخت‌های موبایلی، بیش از هفت برابر رشد کرده است.

link

مطالب مرتبط

دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در مسیر تحول دیجیتال: معرفی ویژگی‌های جدید برای تجربه خریدی مدرن و یکپارچه

دیجی‌کالا به‌عنوان رهبر تجارت الکترونیک در ایران، در سال ۱۴۰۳ با معرفی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و خدمات نوین، گام‌های بلندی در راستای تحول دیجیتال و ارتقای تجربه ده‌ها میلیون کاربر…
دیجی‌پی

مدیر سرمایه‌گذاری و همکاری‌های سازمانی دیجی‌پی تشریح کرد: اهداف دیجی‌پی از راه‌اندازی شرکت‌ سرمایه‌گذاری خطرپذیر

دیجی‌پی به‌تازگی اقدام به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) با همکاری دیجی‌کالا و مدیریت اجرایی دیجی‌نکست کرده است. مدیر سرمایه‌گذاری و همکاری‌های سازمانی دیجی‌پی هدف این شرکت از ورود…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از توقیف صفحه اینستاگرام «خانومی» تا رویداد باگ‌بانتی بلوبانک

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۹۴ این پادکست، از توقیف صفحه اینستاگرام…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم