گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ «کافه بازار» منتشر شد؛ تمایل توسعه‌دهنده‌ها به بازی‌سازی

بازار در گزارش عملکرد ۱۴۰۲ خود اعلام کرده که تا پایان سال گذشته حدود ۵۶ میلیون کاربر داشته است و توسعه‌دهندگان ۲ هزار میلیارد تومان از بازار درآمد کسب کرده‌اند.

به گزارش استارتاپ۳۶۰، «بازار» به عنوان بزرگ‌ترین اپ استور ایرانی فعالیت خود را از بهمن ۱۳۸۹ آغاز کرد‎ تا بتواند بستری جامع از خدمات، محتوا و محصولات دیجیتال برای کاربران گوشی‌های اندروید ایجاد کند. بر اساس گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ این کسب و کار، در انتهای سال تعداد نصب برنامه از این اپ‌استور به ۱.۸ میلیارد نصب و تعداد به‌روزرسانی برنامه از بازار به ۶۳۰ میلیون به‌روزرسانی رسید و تعداد جست‌جوی برنامه از بازار در این سال ۱.۱۷ میلیارد و تعداد جست‌وجوی بازی ۸۸۴ میلیون مورد بوده است. دوشنبه، ۱ مرداد، کسب و کار «بازار» گزارش عملکرد سالانه خود را در سال ۱۴۰۲ در یک نشست و دورهمی دوستانه با اهالی رسانه ارائه کرد.

دسترس‌پذیری برای نابینایان در کافه بازار

مدیرعامل بازار که از ۸ سال پیش در این مجموعه فعالیت می‌کند و حالا دومین سالی است که سکان مدیریت آن را بر عهده گرفته، اولین سخنران این دورهمی دوستانه برای ارائه گزارش سالانه کافه بازار در سال ۱۴۰۲ بود. «شهاب‌الدین خدابخش» در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «مانند خیلی از تجربه‌هایی که برای اولین بار در بازار شکل گرفت یا مواردی که روش آن را برای اولین بار تغییر دادیم‏، تصمیم گرفتیم به نوع ارتباط بازار با رسانه هم نگاه جدیدی داشته باشیم و آن را بازتعریف کنیم.»

خدابخش سپس برای توضیح بیشتر درباره این بازتعریف ارتباط بازار و رسانه‌ها به سراغ صنعت تکنولوژی یا مبتنی بر اینترنت رفت و افزود: «صنعت مبتنی بر اینترنت در جامعه ما یک کسب و کار جدید محسوب می‌شود. از سال ۱۳۹۰ که گوشی‌های هوشمند در بین مردم نفود کرده است تا امروز که ۱۳ سال می‌گذرد‏، می‌توانم بگویم مردم آگاهی لازم را درباره این ابزاری که از آن استفاده می‌کنند، ندارند یا به بیان دیگر این تکنولوژی در زمان ورود به ایران پیوست‌های آگاهی‌بخش مورد نیاز را به همراه نداشته است.»

نداشتن آگاهی به روایت مدیرعامل بازار، کاربران را با مشکل مواجه کرده است و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد از ابزاری که با آن کار می‌کنند، بهره کافی ببرند و از سوی دیگر، چالش‌هایی پیش پای توسعه‌دهندگان یا مشکلاتی چون رگولاتوری هم به همراه دارد که به عبارتی می‌توان گفت همه این‌ها در یک فرآیند به بلوغ رسیدن قرار دارند.

خدابخش با ذکر این توضیح تاکید کرد که نقش رسانه‌ها در این وضعیت مهم و موثر است، زیرا از آنجایی که کاربران و توسعه‌دهندگان این صنعت همه مردم کشور را در بر می‌گیرد، رسانه‌ها می‌توانند برای شناساندن این تکنولوژی به مردم و کابردهایش به کمک صاحبان کسب و کار بیایند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه در حوزه رگولاتوری با قوانین قدیمی و ناآشنا با کسب‌وکارهای جدید مواجه هستیم، رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه هم به کمک کسب و کارها بیایند.

مدیرعامل بازار در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه بازار تلاش کرده است بهترین عملکرد را در صنعت تکنولوژی داشته باشد، اظهار کرد: «امروز بعد از ۱۳ سال که از تولد بازار می‌گذرد ما تجارب زیادی داریم، دوره‌هایی از تحریم، فیلترینگ، آمدن و رفتن دولت‌ها و تغییر سیاست‌ها را دیده‌ایم و تلاش کرده‌ایم در همه این دوره‌ها با شرایط هماهنگ باشیم و هم‌زمان کیفیت سرویس خود را حفظ کنیم و سال به سال به سهم خودمان این صنعت را پیشرفت دهیم. امروز هم بازار در جای خوبی ایستاده است و به عنوان بزرگترین اپ‌استور ایرانی جای خود را بین توسه‌دهنده‌ها و کاربران باز و تا حد زیادی با تحریم‌ها مقابله کرده است.»

بخش دیگری از صحبت‌های مدیرعامل بازار به ارتباط این کسب و کار و دانشگاه‌ها اختصاص داشت که خدابخش در این باره توضیح داد: «بازار از قدیم ارتباط نزدیکی با دانشگاه داشته است و کارکنان آن به ویژه در حوزه نرم‌افزار و آی‌تی از تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی هستند. همچنین به دلیل حجم بالای تراکنش‌ها مساله‌های بزرگی برای حل کردن در این کسب و کار وجود دارد و به همین دلیل ما همیشه سعی کردیم از برترین دانشجویان دانشگاه‌های خوب نیرو جذب کنیم.»

آن‌طور که خدابخش گفت‏ نزدیکی مکانی شرکت کافه بازار به دانشگاه شریف و همچنین عضویت آن در پارک دانشگاه، ارتباط بسیار نزدیکی میان این کسب و کار و دانشگاه شریف ایجاد کرده است.

او در ادامه درباره مسئولیت اجتماعی بازار به دسترس‌پذیر کردن اپلیکیشن‌ها اشاره کرد و افزود: «بازار به عنوان درگاهی برای ورود به سرویس‌های دیجیتال مورد استفاده کاربران است. ما متوجه شدیم که ۷۰۰-۸۰۰ هزار نفر افراد نابینا یا کم بینا در کشور داریم که امکان استفاده از اپلیکشین‌ها را ندارند. ۲ سال روی این پروژه کار کردیم و در نهایت توانستیم برخی از اپلیکشن‌ها را برای این افراد دسترس‌پذیر کنیم.»

خدابخش تاکید کرد که بازار در حوزه مسئولیت اجتماعی تلاش می‌کند در زمینه آموزش و توانمندسازی فعالیت کند و ثمره بیشتری داشته باشند.

آن‌طور که مدیرعامل بازار تاکید کرد این اپ استور تا پایان ۱۴۰۲، ۳۰ هزار توسعه فعال داشته است که در مجموع سهم درآمدی ۲ هزار میلیارد تومانی در سال داشته‌اند. به گفته او، بیشترین سهم متعلق به توسعه دهنده «دیوار» بوده است.

گزارش سالانه کافه بازار برای ۲/۶ میلیارد جست و جو

«محمد تکلو» قائم مقام محصول بازار نیز دومین سخنران نشست ارائه گزارش سالانه کافه بازار در سال ۱۴۰۲ بود. او با اشاره به اینکه دو سال گذشته به دلیل تحریم‌ها و همچنین شرایط سخت داخلی و مشکلات اینترنتی و رگولاتوری سال‌های سختی برای کسب‌وکارهای داخلی بود‏، گفت: «ما به عنوان کسب و کاری که در یک طرف با کاربر مواجه هستیم و در طرف دیگر با کسب و کارها، به شکل متفاوتی درگیر این مشکلات بودیم و این فشارها مسیر توسعه محصول ما را نسبت به همیشه پیچیده‌تر کرد. با وجود این، تمام تلاشمان را کردیم تا کاربرانی که از اپ ما استفاده می‌کنند به بهترین محصول ممکن دسترسی داشته باشند و تا جایی که در توانمان است جامعیت محتوا برایشان فراهم کنیم.»

تکلو با اشاره به گزارش عملکرد بازار در سال‌های گذشته مهم‌ترین ویژگی این اپلیکیشن را محلی و بومی بودن آن توصیف کرد و افزود: «برای مثال ما در این اپلیکشین توانستیم یک درگاه امن برای دسترسی کاربران به برنامه‌های معتبر بانکی باشیم و جلوی فیشینگ و اتفاقات خرابکارانه را بگیریم. این یک طرف داستان بود و از سوی دیگر، در تبلیغات بازار همواره تمرکزمان روی این بود که یک بستر رشد مضاعف برای برنامه‌های ایرانی فراهم کنیم.»

او سپس به آماری از گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ بازار اشاره کرد‎ و ادامه داد: «در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار برنامه و ۱۲ هزار بازی جدید ایرانی در بازار منتشر شد. از ۲ سال پیش تا کنون انتشار برنامه‌ها کاهش داشت و سال به سال تا ۱ هزار مورد کمتر شده بود، اما در مقابل آمار بازی‌ها افزایش داشت. با توجه به اینکه تعداد توسعه‌دهندگان آن قدری رشد نداشته است، به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان فعال به بازی‌سازی روی آورده‌اند.»

در مجموع آن‌طور که تکلو توضیح داد با توجه به آمار آخر سال ۱۴۰۲، در مجموع ۱۲۴ هزار بازی و ۲۶۵ هزار برنامه در اپلکیشن بازار در حالت منتشر شده قرار دارد و همچنین در سال ۱۴۰۲، ۲.۶ میلیارد جست‌وجو در این اپلیکیشن صورت گرفته که نسبت به سال گذشته یعنی ۱.۱۷ میلیارد رشد قابل توجهی داشته است.

به گفته او، اپلیکیشن بازار در سال ۱۴۰۲، ۳/۳ میلیارد بار توسط کاربران باز شده است.

۲/۷ میلیارد نصب و آپدیت

«شهاب شفیعی» مدیرمحصول تیم پلتفرم بازار نیز در ادامه این نشست به ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت بازار در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: «سال گذشته ما ساختار داخلی را تغییر دادیم و تیمی به عنوان پلتفرم ایجاد کردیم که در حوزه‌های سرویس‌های پلتفرمی کار می‌کند. در این مدت نزدیک به ۵۶ میلیون کاربر ثبت نامی داشتیم. همچنین ۲.۷ میلیارد نصب و آپدیت تا پایان سال ۱۴۰۲ صورت گرفته و رکورد روزانه نصب ما ۷.۸ میلیون بوده است.»

به گفته او، این تیم اواخر سال گذشته بازی‌های بدون نصب را در اپلیکشن قرار می‌دهد که در همین چند ماه فعالیت، رکورد ۶۰۰ هزار بازی را زده است‎؛ هرچند از زمان همه‌گیر شدن بازی همستر این آمار به ۴۰۰ هزار مورد کاهش یافته، اما شفیعی از بازگشت مجدد کاربران به محیط بازی بازار خبر می‌دهد.

۴۶ میلیون تراکنش موفق در گزارش سالانه کافه بازار

«علی نوربخش» معاون اجرایی بازار هم در پایان این دورهمی به آمار تراکنش‌های موفق این اپ استور اشاره کرد و گفت: «بیش از ۴۶ میلیون تعداد تراکنش‌های موفق ما بوده است و ۵.۵ کاربر خریدار محتوای دیجیتال داشته‌ایم.»

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرهاگزارش و تحلیل

رویداد رونمایی از «تکراسا اینسایت» و انتشار گزارش «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» برگزار شد

رویداد «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» با هدف رونمایی از «تکراسا اینسایت» و انتشار «گزارش تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» روز دوشنبه ۱۴ آبان در تماشاخانه مجتمع تجاری ایران‌مال برگزار شد. مجموعه‌های…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم