بهترین راه مدیرعامل شدن چیست؟ نتایج یک مطالعه جدید درباره ارتقای داخلی

مطالعه جدید نشان می‌دهد صندلی مدیریت در شرکت‌های بزرگ متعلق به کسانی است که از درون سازمان رشد کرده‌اند. ۷۶ درصد مدیران عامل شرکت‌های برتر دنیا، مسیر موفقیت خود را از رده‌های پایین‌تر همان مجموعه آغاز کرده‌اند.

رسیدن به بالاترین مقام اجرایی در یک شرکت بزرگ، آرزوی بسیاری از مدیران جوان است. اما سوال اینجاست که آیا باید برای رسیدن به این جایگاه مدام از این شرکت به آن شرکت رفت یا ماندن و رشد کردن در یک مجموعه، راه هوشمندانه‌تری است؟ گزارش جدید موسسه مشاوره مدیریت «اسپنسر استوارت» (Spencer Stuart) پاسخ روشنی به این سوال می‌دهد: وفاداری و رشد داخلی، کلید اصلی ورود به اتاق مدیریت است.

طبق این گزارش که در دسامبر ۲۰۲۵ منتشر شده، نزدیک به ۶۰ درصد شرکت‌های شاخص «اس اند پی ۵۰۰» (S&P 500) مدیران ارشد خود را از میان نیروهای داخلی انتخاب کرده‌اند. این آمار در مورد جایگاه‌های حساس‌تر حتی خیره‌کننده‌تر است؛ ۷۶ درصد مدیران عامل و ۸۰ درصد مدیران عملیاتی این شرکت‌ها، افرادی هستند که پله‌های ترقی را در همان سازمان طی کرده‌اند.

چرا شرکت‌های بزرگ به نیروهای داخلی اعتماد می‌کنند؟

انتخاب مدیر از درون سازمان، ریسک‌های جابه‌جایی را به شدت کاهش می‌دهد. مدیرانی که سال‌ها در یک مجموعه بوده‌اند، درک عمیقی از استراتژی، فرهنگ سازمانی و پیچیدگی‌های داخلی دارند. آن‌ها نیازی به زمان برای سازگاری با محیط ندارند و از پیش، اعتبار لازم را نزد کارمندان، سرمایه‌گذاران و مشتریان کسب کرده‌اند.

شرکت‌های بزرگ معمولا ترجیح می‌دهند نیروهای مستعد خود را در نقش‌های مختلف بچرخانند تا آن‌ها را برای روزی که صندلی «رییس» خالی می‌شود، آماده کنند. این چرخش شغلی به هیات مدیره اجازه می‌دهد تا عملکرد مدیران را در شرایط مختلف بازار و تغییرات استراتژیک بسنجند و با اطمینان بیشتری آن‌ها را ارتقا دهند.

نقش کلیدی مدیران عملیاتی و مالی در رسیدن به جایگاه رییس

در این مسیر، جایگاه «مدیر عملیات» (COO) به عنوان یک پرتاب‌گر اصلی برای رسیدن به مقام مدیرعاملی شناخته می‌شود. این مدیران به دلیل نزدیکی به جزییات روزمره فعالیت‌های شرکت، بیشترین آمادگی را برای رهبری کل مجموعه دارند. همچنین گرایش جدیدی در میان شرکت‌ها دیده می‌شود که «مدیران مالی» (CFO) را به سمت صندلی ریاست هدایت می‌کنند؛ آماری که از ۶.۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۷.۵ درصد در سال جاری رسیده است.

البته این روند در همه حوزه‌ها یکسان نیست. در بخش‌های صنعتی و مصرفی، نرخ ارتقای داخلی بالای ۶۰ درصد است، اما در حوزه‌های فناوری و بهداشت، این عدد به حدود ۵۶ درصد می‌رسد. نام‌های بزرگی همچون «ساتیا نادلا» در «مایکروسافت» و «تیم کوک» در «اپل» نمونه‌های درخشان از مدیرانی هستند که با رشد در داخل سازمان، به رهبرانی تاثیرگذار تبدیل شدند.

 

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید